בניגוד לעמדת רוה"מ

הבוקר: ועדת שרים תאשר את החלשת בג"צ

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר הבוקר את הצעת החוק בנושא פסקת ההתגברות. ההצעה שצפויה להחליש משמעותית את כוחו של בג"צ מעוררת סערה רבה (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ועדת שרים לענייני חקיקה צפויה לאשר הבוקר (ראשון) את הצעת החוק של 'הבית היהודי' להחליש את כוחו של בית המשפט העליון, ולאפשר לכנסת לחוקק חוק שיעקוף את החלטות בג"צ, מה שמוגדר כ"פסקת ההתגברות".

בשבוע שעבר ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו, לדחות את ההצבעה בוועדה בשבוע נוסף, אך כככל הנראה בשל איום 'הבית היהודי' שלא יצביעו על חוקי הקואליציה - החליט אמש נתניהו שלא להטיל וטו על ההצבעה ולאפשר את אישורה. אך לקראת ההצבעות במליאת הכנסת - צפויים שינויים בנוסח החוק ויתכן שאחד משרי הליכוד החברים בוועדה יגיש ערר, במצב כזה החוק יעוכב עד להבאתו לדיון בפני מליאת הממשלה.

כמו כן, טרם ברור כיצד תפעל סיעת 'כולנו' בראשות משה כחלון שהצהיר, כי יתנגד לחוק המחליש את כוחו של בית המשפט העליון.

בהצעת החוק של 'הבית היהודי' נקבע, כי ניתן לחוקק חוק עוקף בג"צ ברוב של 61 חכי"ם בלבד, בזמן שבליכוד שואפים להגיע להסכמה על רוב של 65, בפרט לאחר הפגישה בין נתניהו לנשיאת העליון אסתר חיות שתקפה את האפשרות של רוב של 61 בלבד.

ההצעה מעוררת מחלוקת וחשש בצד השמאלי של המפה הפוליטית. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, כתב הבוקר בטוויטר: "פסקת ההתגברות שמוצעת היא נסיון התנקשות בדמוקרטיה. כך גם חוק שמאפשר לשני אנשים להכריז מלחמה והמעצר באזיקים של סבא שאחז שלט נגד שחיתות ביבי. ההפקרות חוגגת. רה"מ איבד את זה ועוסק בהישרדות, הצגות והסתה. אנחנו אלה שנשלם. לכן עלינו לעצור את ההפקרות. לפני שיהיה מאוחר".

פסקת ההתגברות, נועדה למנוע מבג"צ לבטל חוק שלטענתו סותר את חוק היסוד של כבוד האדם וחירותו או חוקי יסוד אחרים שנחקקו בשנת 1992. החוק החדש שיחקק עם פסקת ההתגברות נועד להתגבר על חוקי היסוד ולמנוע את האפשרות שבית המשפט יבטלו. כוחו של בג"צ מאז המהפכה החוקתית שהוביל אהרן ברק שבעצם "קבע" כי בג"צ יכול לבטל חוקים גדל מאד וכבר שנים ארוכות שבימין רוצים להקטין את כוחו ולמנוע ממנו לבטל חוקים שהכנסת חוקקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר