אגדה על דוושות

סיפורו של האיש שהביא את הג'ירו לישראל

רק לאחר מותו בשנת 2000 של חסיד אומות העולם, רוכב האופניים האגדי ג'ינו ברטולי, התגלה סיפורו המרתק. השנה הוקדש קטע המירוץ הראשון בירושלים כהוקרה לזכרו (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ג'ינו ברטולי על אופניו (צילום: מתוך ויקיפדיה)

למירוץ האופניים הבינלאומי הגדול 'ג'ירו ד'איטליה' שהוזנק והתקיים במשך שלושה ימים בישראל, בפעם הראשונה מחוץ לאדמת אירופה, קשר מיוחד ומעניין לעם היהודי או יותר מדויק בין העם האיטלקי לבין העם היהודי במהלך השואה.

הקטע הראשון במירוץ השנה הוקדש לזכרו של ג׳ינו ברטלי, שהיה רוכב אופניים פיורנטיני נערץ באיטליה בין שנות ה-30 לשנות ה-50 במאה הקודמת. באותן שנים נמנות על זכיותיו המפוארות: 3 ניצחונות של 'ג׳ירו ד'איטליה' ו-2 של תחרות האופניים הנחשבת בעולם ה'טור דה פראנס'.

במהלך מלחמת העולם השניה ברטלי, שהיה נאמן לוותיקן והתנגד למשטר הפאשיסטי, חבר לרב הראשי של פירנצה ותר את איטליה לאורכה ולרוחבה כשבשלדת אופניו הוסתרו מסמכים ותעודות זהות מזויפות, שנועדו להצלת פליטים יהודיים שהסתתרו במנזרים.

הקטע האחרון בישראל - באר שבע

על פי הסיפורים, ברטלי נהג לצאת לרכיבות ההברחה הללו לבוש בבגדי אימון וכך לא עורר את חשד המשטר. אנשי המשמרות הפאשיסטיות אף נהגו להצדיע לרוכב הנערץ או אפילו לבקש ממנו חתימה, מבלי לדעת שבאותה העת הוא לוקח חלק בפעילות מחתרתית מסוכנת.

כשהתעוררו חשדות נגדו, נלקח על ידי המשטר הפשיסטי לחקירה במתקן ידוע לשמצה, בו עינו את הנחקרים. למרות זאת הוא המשיך בפעילותו המחתרתית לאחר מכן ואף הסתיר משפחה יהודית במרתף ביתו.

ברטלי, היה ידוע בצניעותו ולכן לא דיבר מעולם על מעשיו ואף ווידא שהוא לא מוקלט כאשר פגש את בת של אותה משפחה שהציל. רק לאחר מותו בשנת 2000 התגלה סודו המדהים של הרוכב המעוטר. יד ושם העניק לו אות חסיד אומות עולם בשנת 2013. על פי העדויות, ברטלי הציל כ-800 יהודים.

השנה מארגני מירוץ ג׳ירו די איטליה, כמחווה לברטלי הרוכב האגדי ובמלאת 70 שנה לישראל, החליטו - ביוזמת ובמימון מיליונר יהודי בשם סילבן אדמס, להתחיל את המירוץ בירושלים. לפני הזנקת המירוץ נערך טקס לזכרו של ברטולי ונשיא יד ושם העניק תעודת הוקרה לנכדתו של הרוכב. הרוכבים השתתפו בטקס כשהם רכובים על אופניהם כמחווה לגבורתו של חסיד אומות העולם. המירוץ שנמשך בדרך כלל 21 ימים ימשיך באירופה ויסתיים ברומא, בירת איטליה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר