בביקור בקפריסין

נתניהו: איראן רוצה להציב מולנו נשק מסוכן

ראש הממשלה המבקר בפסגה מדינית בקפריסין שם פגש גם את ראש ממשלת יוון דיבר על האיום האיראני ואמר כי איראן נוקטת כלפי ישראל ב"תוקפנות מוחלטת" (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס וראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס. ‏ (צילום: קובי גדעון לע"מ)

שעות ספורות לפני שטראמפ יכריז אם בכוונתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן אמר בצהריים (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי איראן מתכננת להציב כלי נשק מסוכנים מאוד בסוריה. בביקור בקפריסין אמר נתניהו כי טהרן מפגינה תוקפנות מוחלטת כלפי ישראל.

"איראן קוראת בגלוי מדי יום להשמדת ישראל, להכחדתה מעל לפני האדמה, והיא נוקטת נגדנו תוקפנות מוחלטת", אמר נתניהו והוסיף כי לאיראן "רשת טרור חובקת עולם והוא חותר כעת להציב נשק מסוכן מאוד לסוריה כדי שישמש נגד ישראל מתוך מטרה מוצהרת להשמידנו".

"זה אינטרס של כולם למנוע את התוקפנות האיראנית הזאת. אם הם יגיעו לים התיכון, כוונתם היא להקים בסיסים ימיים צבאיים בים התיכון לספינות איראניות וצוללות איראניות. מדובר באיום ממשי על כולנו. אני חושב שכולם מכירים בכוונותיה הזדוניות של איראן ואני חושב שכולם גם מכירים בזכותה של ישראל להגן על עצמה, שזה בעצם הגנה משותפת על כולנו", אמר נתניהו.

כזכור, טראמפ יכריז על החלטתו ב-21:00 שעון ישראל ארבעה ימים לפני התאריך שהציב מלכתחילה לאירופאים. בינתיים ממשיכים בטהרן לשדר אווירה של עסקים כרגיל שהם מפזרים איומים. מפקד צבא איראן אמר היום כי "שום איום" לא יפחיד את הרפובליקה האיסלאמית וכי "הצבא מוכן מאוד".

סגן נשיא איראן, אשאק ג'הנגירי, אמר בצהריים לקראת הכרזת טראמפ: "אנו ערוכים לכל תרחיש. אם ארצות הברית תפר את ההסכם זו תהיה טעות נאיבית לנהל איתה משא ומתן בעתיד".

גם רוסיה הזהירה בצהריים את הממשל האמריקני שלפרישה שלו מהסכם הגרעין יהיו השלכות שליליות מאוד. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר: "יהיו השלכות מזיקות בלתי נמנעות לכל פעולה שמקרבת אותנו להפרה של ההסכמים".

טראמפ

טראמפ טוען עוד מימי קמפיין הבחירות שלו שההסכם עם איראן גרוע ושיש לעשות בו תיקונים. איראן מסרבת לכל שינוי בהסכם, ואיימה שאם הוא יופר – היא תחדש את תוכנית הגרעין שלה. אירופה ניסתה לשכנע את טראמפ שלא לפרוש מההסכם.

בהסכם שנחתם בשנת 2015 בין איראן לשש המעצמות – ארה"ב, בריטניה, רוסיה, צרפת, גרמניה וסין – הסכימה איראן לעצור ולצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת רוב הסנקציות הבינלאומיות עליה. איראן הסכימה שבמשך 10 שנים תוגבל העשרת האורניום שלה ונענתה גם לדרישה לפרק אלפי צנטריפוגות. עוד הסכימה לייצא אל מחוץ לגבולותיה את רוב האורניום המועשר לרמה גבוהה שהיא כבר הספיקה לייצר.


בהסכם נקבעה גם תוכנית פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שבמסגרתה יבקרו פקחים באתרים שיש חשד כי הם קשורים לתוכנית הגרעין, בכלל זה בסיסים צבאיים. לאיראן הותר להמשיך להפעיל תוכנית גרעין למטרות שלום בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר