ישראל מוכנה לנקמה חוזרת

התקיפה נגד איראן: הגדולה ביותר מאז 'מלחמת יום כיפור'

"בית הקלפים" - זהו שמו של מבצע התקיפה שביצע חיל האוויר נגד מטרות איראניות בסוריה, בתגובה למטח הטילים שירה 'כוח קודס' • דריכות מפני תגובה איראנית חוזרת • תיעוד חדש מהתקיפה (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
צפו באחת התקיפות (צילומים: דובר צה"ל)

גורם בכיר בחיל האוויר מגדיר היום (חמישי) את "בית הקלפים" - שמה של המתקפה שביצע לפנות בוקר החיל נגד יעדים איראניים בסוריה - כ"המבצע הגדול ביותר מאז 1974, שנה לאחר 'מלחמת יום כיפור'".

• התקיפה במספרים: 28 מטוסים, 60 טילים שוגרו, 23 הרוגים

• חיל האוויר ביצע תקיפה נרחבת נגד יעדים איראנים בסוריה

הכינוי שנתנו בצה"ל להיערכות הכוללת בשבועות האחרונים בזירה הצפונית, הוא ''מבצע שח-מט'', ולדברי הקצין הבכיר, בשיחה עם כתבים צבאיים, כבר לפני מספר ימים היה צה"ל - ובתוכו החיל - ערוך לאפשרות של תקיפה מצד כוח קודס האיראני משטח סוריה לעבר ישראל, זאת בשל מידע מודיעיני מוקדם.

"שלשום סיכלנו מתקפה כזו כבר לאחר שהאישורים שלה ניתנו, כשהותקף משגר שכבר הוצב על משאית", פירט הקצין הבכיר. "באמצעות סגירת מעגל מבצעית ועבודת מודיעין מרשימה, הצלחנו לסכל את התכנית, לפני שיצאה לפועל, וכך הניסיון שלהם היום לתקוף ברמת הגולן תוכנן שלשום, אבל סיכלנו אותו".

ולאירועים האחרונים: "אחרי חצות הלילה, כתגובה לשיגורים לעבר רמת הגולן, פעל חיל האוויר בסוריה יחד עם פיקוד צפון בצורה נרחבת מאוד - המבצע הגדול ביותר מאז 74', שנה לאחר 'יום כיפור'".

"תוך פחות משעתיים הותקפו עשרות מטרות איראניות בסוריה, של 'כוח קודס', ביניהם המשגר ששיגר לעבר רמת הגולן. גם עליו הצלחנו לסגור מעגל. המטרות שהותקפו: אתרי מודיעין, אתרי אחזקת נשק, עמדות תצפית ואתרי לוגיסטיקה - כולן סביב דמשק, בדרום המדינה ומעט בצפונה".

שמי דמשק אמש, המוארים מאש התקיפות הישראליות (צילום: מתוך פייסבוק)

הקצין הודה, כי "תוך כדי התקיפה שוגרו לעבר מטוסנו עשרות רבות של טילי קרקע-אוויר, מכל הסוגים, אך כל סוללה שירתה הושמדה במהלך ניסיונות השיגור".

מעבר לכך, לגבי המטח האיראני עצמו, אמר הקצין הבכיר כי "מערך ההגנ"א (הגנה אווירית) שלנו היה ערוך מזה מספר שבועות, בכל הארץ, לכל תרחיש, ולכן יירטנו את הרקטות הרלוונטיות שאימו על ישראל - בהצלח".

"לאחר השיגור, שלא כל כך הצליח להם, ביצענו תקיפה נרחבת כי כולנו מבינים את החומרה בניסיון מתוכנן מראש של איראנים משטח סוריה להפר את הריבונות שלנו. זה מהלך מדאיג וחמור, למרות שהצלחנו לסכל".

תדריך מפי מפקד עוצבת הבשן תא"ל עמית פישר (צילום: דובר צה"ל)

באשר לתיאום הבינלאומי, "מבחינת הרוסים, תיאמנו במנגנון שעובד מבחינת מניעת החיכוך. הודענו להם מראש שנפעל, ואכן המנגנון עבד ושימרנו חופש פעולה. ההקשר של התיאום האווירי, הוא שלא ייווצר מצב בו אנחנו איתם באותו אזור אווירי. אנחנו מוודאים בכל מטרה שאין שם רוסים, אבל לא מעדכנים אותם במטרות. עם האמריקאים הינו כמובן מתואמים בצורה מלאה".

"אנחנו, בחיל האוויר, נערכים לכל התפתחות ותרחיש - בכל הגזרות", אמר הקצין. "גם בגזרות אחרות, חיזבאללה בלבנון, דרומה אל מול האירועים שקורים בימי שישי, וגם אל מול לוח האירועים השנתי שטומן בתקופה הקרובה אירועים רגישים".

לדבריו, "חיל האוויר ממשיך להעמיק ולתחקר. זו היתה פעילות מוצלחת אבל יש מה לתחקר. השתמשנו בעשרות רבות של פצצות, תוך תנאי מזג אויר מגבילים, לילה, תמונה אווירית של שמיים עמוסים - כל זה דרש מאיתנו תכנון וסנכרון, בפרט כשעשרות טילים משודרים לעברנו. בסך הכל הלוחמים שלנו התכוננו והיו ערוכים, וזה עבד היטב".

הקצין סיכם, כי "גם עכשיו יש לכוח קודס בסוריה יש עדיין יכולות לשגר לעברנו ירי תלול מסלול מסוגים שונים, ולכן ממשיכים להיות ערוכים. כל עוד הסורים משגרים עלינו טילי קרקע קרקע, הם הופכים למטרות עבורנו. תקפנו את מה שמאיים עלינו, ולמרות ההצלחה של היום אחנו מתייחסים לאויבים במלוא הרצינות ומתחקרים לעומק כדי להפיק לקחים בהמשך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר