לאחר העברת השגרירות

רבה הראשי של גואטמלה בראיון ל"כיכר השבת": "אהבה לישראל"

הרב יוסף ג'רמון רבה הראשי של גואטמלה בראיון מיוחד ב'כיכר השבת' על העברת השגרירות, הקשר האישי עם הנשיא - והאהבה הגדולה לישראל במדינה המרכז אמריקאית (חרדים)

הרב גרמון בטקס העברת השגרירות (צילום: באדיבות המצלם)

לרגל טקס העברת שגרירות גואטמלה לירושלים שהתקיים היום (רביעי), כתב התפוצות של 'כיכר השבת' יוחנן בלייך, ערך שיחה מיוחדת עם רבה הראשי של המדינה הלטינית, הרב יוסף ג'רמון. הרב, הנמרץ והאנרגטי בן ה-30 בלבד, בלט במשלחת הגואטמלית, הוא קבע את המזוזה בפתח בניין השגרירות החדש ואף תרגם חלק מהשיחה בין נתניהו לנשיא ג'ימי מוראלס.

"מה יכול להיות טוב יותר מהיום הזה? העברת השגרירות היא מהלך יפה וחשוב", פותח הרב את השיחה. "אך יש להמשיך את זה ולא להיתקע בטקסים ובתמונות, אלא לשמור על הקשר בין ישראל לאמריקה הלטינית בכלל ולגואטמלה בפרט".

הרב ג'רמון בטקס קביעת המזוזה בשגרירות

"לאמריקה הלטינית יש חלק חשוב מאד במדינת ישראל", מספר הרב ג'רמון. "עוד משנת 47' (בעצרת הכללית של האו"ם בשנת 1947 הייתה גואטמלה בין 33 המדינות שהצביעו בעד הקמתה של מדינת ישראל - י.ב.) נמשך הקשר הזה". לדברי הרב ג'רמון, "כאשר הכריז הנשיא על הצעד הזה של העברת השגרירות - לא הייתי מופתע בכלל, בגלל האהדה של העם הגואטמלי לעם היהודי".

הרב ג'רמון מקיים יחסים חמים במיוחד עם הממשל בגואטמלה ושומר על קשר רציף עם הנשיא מורלס ובכירי ממשלו. "יש לנו קשר כמעט יום יומי וכמובן שעשיתי ככל שביכולתי להביא להחלטה לצד אנשים רבים דוגמת השגריר הישראלי שפעל אף הוא רבות כדי לקדם את הנושא".

המשלחת הגואטמלית בטקס הענקת יקיר ירושלים

יהודים שמסתובבים ברחובות גואטמלה חשים באהדה לישראל עליה אתה מדבר?

"אני מסתובב הרבה ומרצה באוניברסיטאות, ונתקל לא מעט באהבה הזו כלפי היהודים. אנשים ניגשים אלי בכל מקום: "אתה מהעם הנבחר!". היה ברור שגם העם יעמוד מאחורי החלטת הנשיא להעתיק את מקום השגרירות", מספר הרב ג'רמון ל"כיכר השבת". "אמנם הידידותיות לעם היהודי ולמדינת ישראל נובעת מן הדת הנוצרית-אוונגליסטית, המהווה רוב במדינה, ומאמינה בביאת המשיח דווקא כאשר עם ישראל בארצו, אך אין כל כוונה להפריע ליהודים במדינה או לנסות להמיר את דתם".

עד כמה חשוב לעם הגואטמלי לתמוך בישראל?

"העם הגואטמלי מאמין בפסוק "ואברכה מברכיך" - והלוואי וכל העם היהודי היה מאמין בתנ"ך באותה רצינות כמו, להבדיל, הגואטמלים", מספר הרב. "יש כאן אינטרס טהור שהם באמת מאמינים בו - לעזור לעם היהודי. זו אהבה שקשה לדבר עליה, אך קל להרגיש אותה".

כיכר ישראל בגואטמלה, המגן דוד מתנת הקהילה היהודית במדינה

כמה יהודים חיים בגואטמלה והאם יש עלייה מגואטמלה לארץ ישראל?

בגואטמלה חיים כיום כאלף יהודים בלבד (מתוך כ-15 מיליון תושבים), שרובם מרוכזים בבירה - גואטמלה סיטי, מסביר הרב. "הקהילה ציונית מאד ולכן מעודדת עלייה לארץ ישראל, אך מצד שני בקהילה קטנה כל כך אנו רוצים לשמור על מה שיש", מספר הרב בגילוי לב. "צריך כל הזמן ללכת בין הטיפות - בין חשיבות העלייה לבין חיזוק הקהילה המקומית".

כיצד מגיע ישראלי צעיר לרבנות בגואטמלה?

למרות גילי הצעיר עברתי כבר בכמה קהילות במרכז אמריקה, במקסיקו ובקולומביה ויד ההשגחה הובילה אותי לפני כשלוש שנים לגואטמלה.

עד כמה יש קשר בין הקהילה היהודית בגואטמלה ליהודי ישראל?

"אנחנו בגואטמלה קהילה קטנה", מספר הרב ג'רמון. "אמנם קהילה מלוכדת וחזקה - אבל בשל גודלה, הקשר הוא פקטור חשוב ביותר ליהודים כאן. לדוגמה, יש עכשיו פרויקט מטעם משרד התפוצות שבמסגרתו מגיעים הנה שלוחים, דוברי השפה, לחזק את הקהילה. מדובר בתועלת רבה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר