הטורקים עוזרים לאיראנים

טורקיה קנתה אלקטרוניקה מישראל ומכרה לאיראנים

האו"ם פתח בחקירה לאחר שהתברר כי הטורקים קנו מישראל ציוד אלקטרוני שאסור להעביר לאיראן בשל הסנקציות ומכרו אותו לאיראנים. החברה הישראלית: "אנחנו בהלם" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ארדואן וחמינאי (צילום: שאטרסטוק, GNU)

לנוכח התנהגותו של ארדואן בימים האחרונים, כמה לא מפתיע לגלות שטורקיה היא זו שעוזרת שוב לאיראנים להתגבר על הסנקציות נגדה ולקנות רכיבים שאסור לה לרכוש. האו"ם פתח בחקירה נגד טורקיה בחשד שמכרה לאיראן ציוד אלקטרוני שמופיע ברשימת החומרים האסורים לייצוא לרפובליקה האיסלאמית במסגרת החלטת מועצת הביטחון 2231 משנת 2015, שאוסרת על העברה לאיראן של מוצרים וטכנולוגיות שקשורים לגרעין.

על פי הדיווח ב-ynet, האו"ם גם פנה לישראל בבקשה שתפתח בחקירה, לאחר שהתברר כי מי שייצר את הציוד האלקטרוני שנשלח לאיראן דרך טורקיה היא לא אחרת מאשר חברה ישראלית שיושבת בירושלים ונחשבת ליצרנית גדולה של קַבָּלים אלקטרוניים.

מי שהובילה לפתיחת החקירה היא ממשלת איחוד האמירויות, אשר תפסה ביולי 2017 משלוח של ציוד אלקטרוני שנשלח מטורקיה לאיראן. במשלוח זיהו רשויות הביטחון של איחוד האמירויות קבלים אלקטרוניים שאסור היה להעביר לאיראן על פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם.

בפנייה של מזכירות האו"ם לישראל נכתב כי המוצרים האלקטרוניים יוצרו בישראל בחברה שנקראת "סלם פאוור קפאסיטורס", שהמטה שלה יושב בירושלים. מזכירות האו"ם ביקשה מישראל לחקור את הנושא.

בתוך המשלוח המוחרם היו קבלים מדגם CSP 180-300 שיוצרו, כאמור, על ידי החברה הישראלית. "נודה לכם אם ממשלתכם תספק בהקדם מידע רלוונטי על הנושא", נכתב בפנייה של מזכירות האו"ם, שהיא הגוף שאמור לבדוק הפרה של החלטות מועצת הביטחון.

הקבל שנתפס. צילום: אתר חברת סלם

חברת סלם היא אחת החברות הגדולות בישראל לייצור קבלים אלקטרוניים. בחברת סלם היו אמש (רביעי) בהלם מהפנייה של מזכירות האו"ם, ומסרו בתגובה כי אכן מכרו משלוח של קבלים לחברה טורקית לאחר שביצעו בדיקת מהימנות וקיבלו את כל הכסף מראש.

בתגובה נכתב כי לחברת סלם לא היה כל מושג שהקבלים יישלחו לאיראן. "נשתף פעולה עם כל בדיקה שתיעשה. אנחנו נוכיח שמכרנו את זה לטורקיה לחברה מסודרת. אנחנו לא מוכרים למדינות אויב. רוב המכירות שלנו הן לאירופה ולארה"ב, אבל טורקיה אינה מדינת אויב ואין מניעה לסחור אותה. בכל מקרה, אם אכן המשלוח הגיע לאיראן, הרי שהקונה הטורקי רימה אותנו", נמסר מהחברה.

בעבר הואשמה טורקיה שניסתה לסייע לאיראן לעקוף את הסנקציות הגרעיניות. איראן מוכרת לטורקיה גז, אך בגלל האמברגו אסור לטורקיה לשלם לה במזומן והכסף הופקד ב"האלקבנק". חקירת ה-FBI העלתה שסוחר זהב טורקי סייע לאיראנים לעקוף את האמברגו בכך שהקים חברות קש שקנו באופן פיקטיבי מוצרים עבור איראן, ובאמצעות החשבוניות הפיקטיביות ביצעו משיכות מהחשבון והעבירו את הכסף לאיראנים.

הסוחר שנעצר בארה"ב, הפך לעד מדינה והעיד בחקירתו שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ידע מהכול ואישר את הכול

עוזר התובע האמריקני דיוויד וויליאם דנטון אמר בבית המשפט: "הסוחר והשקרים שלו מילאו תפקיד קריטי בלאפשר לאיראן גישה לדולרים אמריקניים ולבנקים אמריקניים. איראן לא הייתה צריכה חיילים. איראן הייתה צריכה בנקאים".

ארדואן זעם על החקירה שמתנהלת בארה"ב וטען שמדובר בקשירת קשר במטרה לפגוע בכלכלת טורקיה. רשת NBC האמריקנית אף דיווחה בעבר שהחוקר המיוחד רוברט מולר חקר אם ארדואן הציע למייקל פלין, שהיה היועץ לביטחון לאומי של הנשיא דונלד טראמפ, 15 מיליון דולר כדי שיביא להסגרתו של יריבו פתהוללה גולן לטורקיה, וכדי שיבדוק אם ניתן להביא לביטול האישומים נגד נגד סוחר הזהב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר