פרשת בניזרי

התובעת בתיק נגד עד המדינה: "נוטה להתרברב"

ועדת החוקה חוק ומשפט קיימה דיון על עד המדינה בגינו הורשע שלמה בניזרי שמודה כעת כי העליל עליו, במהלכה דחתה התובעת בתיק את דבריו של עד המדינה (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
שלמה בניזרי (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ועדת החוקה חוק ומשפט קיימה היום (שני) דיון מיוחד על "אפקט בניזרי: עד המדינה משה סלע שבעיקר בגינו הורשע השר לשעבר בניזרי מודה כעת כי בדה דבריו והעליל".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר בפתח הדיון: "הנושא הוא בליבת מערכת המשפט. הדיון הוא על עצם השימוש במוסד עד מדינה ולא על המשפט של בניזרי. למרות שמדובר על כלי לא פשוט שבו מקלים על עבריין תמורת עדות, המערכת מרבה להשתמש בו.

"יש כאן מסר בעייתי שאנשים יכולים להקל בפשיעתם מתוך ידיעה שיוכלו להפוך עדי מדינה. שאלה נוספת היא עד כמה מופעלים לחצים על אדם ומאלצים אותו להיות עד מדינה, יש מעצרים שפתאום מתארכים מאוד ותנאים לא פשוטים אולי כדי שהאדם ירים ידיים ויהפוך עד מדינה ויאמר מה שהמערכת רוצה שיגיד ולא את האמת".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) אמר בדיון כי "על פי התורה זה עד זומם ולא היינו צריכים לקבל את עדותו כלל. אין בדיון שלי כדי להחליש את רשויות החוק אבל בשנים האחרונות בכל תיק יש עד מדינה ובנושא של אישי ציבור זה הפך להיות דבר מרכזי בהרשעה או אי הרשעה.

ח"כ אורי מקלב בדיון

"במקרה של בניזרי בימ"ש אמר שעדותו מרכזית בהרשעה והעד מקבל פטור ממס בסך מיליוני שקלים. שנתיים הוא מקבל משכורת ומציל את משפחתו. איך אפשר לקבל עדות כזו? אם העד שקרן מתחילתו ועד סופו אז איך המערכת בונה עליו הכל? זה צריך להדיר שינה מעיניכם. אני מבין שהמערכת רוצה את הראש של בניזרי ושל דוד ביטן אבל חובה עלינו לחקור ולא להתבסס על עדות עד מדינה כמרכזית להרשעה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בדיון כי "יש מבחן יותר נמוך ממבחן בוזגלו, אם קוראים לך בניזרי ואתה שר מזרחי, המערכת שותקת. זה מקרה חריג מאוד שעד מדינה חוזר בו, זה לא מישהו שאנחנו מצפים שיהיה איש מצפון אך זה דבר מאוס ובזוי כשהוא בא להציל עצמו. המערכת לא הוכיחה את עצמה".

עו"ד נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה, שהייתה התובעת פרשת בניזרי אמרה כי "אני לא רוצה להתייחס לעומק לתיק בניזרי אך משה סלע הוא אדם שנוטה להתרברב, יש לו נטייה מוכחת למעשי מניפולציה ואת זה אמרו בימ"ש מחוזי ועליון. הוא היה עד מרכזי אך לא בכל הפרשות הוא היה נדבך יחיד, אלא חיזוק לעדי התביעה, מנכ"לים של משרדים, ראש מועצה, מנכ"ל שירות התעסוקה, העוזרים האישיים של בניזרי ונוספים.

"החקירה נפתחה זמן רב לפני ההסכם עם משה סלע והוא לא היה במעצר כשחתם על ההסכם. ידענו את הדברים על סלע, אבל עד מדינה הוא לא טלית שכולה תכלת, הוא לא צדיק וישר. אנחנו לוקחים עבריין, אחרת הוא לא היה יכול להפוך עד מדינה".

בהתייחסה לטענות על הפעלת לחצים אמרה כי "בניזרי וסלע נחקרו הרבה לפני ההסכם וכל מה שאמר במשפטו נאמר בזמן אמת לאנשים אחרים הרבה לפני שנפתחה חקירה משטרתית. כמי שניהלה את התיק, החקירה נעשתה בצורה ממצה ומקצועית. כפרקליטת מחוז ירושלים 5.5 שנים, מתוך 6000 כתבי אישום חתמנו אולי על 10 מהם עם עדי מדינה. יש מקום לחתום על הסכמים עם עדים בעבירות שקשה מאוד לחשוף את הדברים כמו בעבירות שוחד או בעבירות של ארגון פשיעה. האמירה שאם עוצרים מישהו זמן רב הוא בסוף מודה אינה נכונה כי אם זה היה נכון לא היינו צריכים כלל עדי מדינה כי כל התיקים היו מתבססים על הודאות. עדי מדינה בתיקי שחיתות היו מאז ומתמיד ולא רק לאחרונה. אנחנו לא רוצים להיות במדינה בה אי אפשר לפענח פשעים".

סנ"צ דני אמויאל ראש מדור סיוע חקירתי, אחראי על מוסד עדי המדינה אמר בדיון כי "עד 2018 הממוצע הוא 17 הסכמים לשנה מתוך אלפי תיקים. משטרת ישראל עובדת על פי פקודות ונהלים ויש מנגנוני פיקוח ובקרה. לא קיים עד מדינה ללא ראיות תומכות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר