דיון סוער

הרב הוותיק הושפל בכנסת: "באת כדי לעורר מהומה"

סערה שהתעוררה בעקבות דברי מנכ"ל הרבנות הראשית כלפי רבה הראשי של וונציה, כשח"כים שנכחו במקום אף טענו כי מדובר בהוצאת דיבה, הובילו אותו להתנצלות: "פליטת פה" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרב בחבוט (צילום: UCEI ביוטיוב)

חילופי דברים קשים נשמעו היום (שני) בדיון סוער שהתקיים בוועדת העלייה והתפוצות, באשר לסמכותם של רבנים מסוימים המתגוררים בחוץ לארץ לגייר, והכרתם בידי הרבנות הראשית לישראל.

אך קודם, לפני שהחל הדיון, עורר מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל משה דגן סערה כאשר הטיח שורה של עלבונות ברבה של וונציה ואחד מזקני רבני איטליה, הרב שלום בחבוט.

בין היתר, כך נטען, אמר דגן לרב בחבוט: "מימנו לך את הכרטיס להגיע לכאן - בשביל לעורר מהומה". דגן אף רמז כי סיום תפקידו כדיין בבית הדין ברומא נעשה בנסיבות "שיש לבדוק אותן".

לאחר המהומה שהתעוררה בעקבות דבריו אלו, כשח"כים שנכחו במקום אף טענו כי מדובר בהוצאת דיבה, נאלץ דגן להתנצל ולחזור בו מדבריו. "אני מתנצל, זו הייתה פליטת פה", אמר.

במהלך הדיון הזכיר יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), כי בדיון הקודם בנושא הובטח על ידי מנכ"ל הרבנות הראשית משה דגן, כי הוועדה שהוקמה להכיר ברבני חו"ל, שבסמכותם ענייני הנישואין והגיור, "גיבשה תבחינים", והם עומדים לדיון ואישור במועצת הרבנות הראשית.

אילוסטרציה. מועמדת לגיור, בפני בית הדין (צילום: Flash 90)

בדיון סיפר הרב שלום בחבוט על מתגיירת שומרת תורה ומצוות שביקשה לעלות לארץ ולא קיבלה אשרת עליה. יהודה שרף, נציג הסוכנות היהודית, ענה לו כי האישה לא קיבלה אשרת עליה כיוון שלא עמדה בתבחיני הגיור שגובשו על ידי "שלושת הזרמים". לדבריו, תבחינים אלו שגובשו כדי למנוע ניצול לרעה, מפורסמים ברשת, והם כוללים תכניות גיור, השתתפות בקהילה במשך תקופה משמעותית.

הרב יצחק מרגלית, חבר בית הדין הרבני בוונציה, התלונן כי כל הגיורים של הרב בחבוט שנחתמו בבית הדין ברומא הוכרו בעבר על ידי הרבנות הראשית, ועכשיו הוא עצמו אינו מוכר בשבתו בוונציה.

מנכ"ל הרבנות הראשית משה דגן השיב לו, כי פועלים שני בתי דין, במילאנו וברומא, והם מגיירים את תושבי סביבתם, אך הרב בחבוט התעלם מהנחיה זו, והוא מגייר בבית הדין שלו מכל רחבי איטליה, כולל מי שנדחה בבתי הדין במילאנו וברומא.

לדבריו, התבחינים להכרה ברבני חו"ל גובשו, הועברו לארגוני הרבנים בחו"ל, בארה"ב ובאירופה להערות, ואלו דווקא ביקשו להחמיר בתבחינים, ולחייב מגורי מתגייר דווקא בקהילה יהודית אורתודוקסית פעילה, שבה מניין מדי יום ועוד, אך הרבנות החליטה להקל ולא להכליל תבחינים מחמירים. תבחינים אלו טרם אושרו במועצת הרבנות, אך על פי תבחינים אלו כבר נקבעה רשימה ארוכה של בתי דין מוכרים.

"מנסים לעשות דה לגיטימציה לעבודת הרבנות, ומעלים מקרים פרטניים, שהטוענים אינם מכירים את הפרטים ואת הרקע להחלטת הרבנות", סיכם מנכ"ל הרבנות הראשית.

ינון אזולאי תקף באותה הזדמנות ואמר: "קהילה רפורמית איננה נחשבת יהודית. יש הלכה, ומי שאינו הולך על פי ההלכה לא יכול לכנות עצמו זרם ביהדות".

קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) הגיבה לדבריו הקשים של אזולאי ואמרה: "לא אתה תקבע לאחרים. בית המקדש נחרב בגלל מלחמות פנימיות וקיצוניות". גם ח"כ רחל עזריה (כולנו) טענה כי "מפוררים את הקשר עם יהדות התפוצות", ואלעזר שטרן (יש עתיד) הדגיש: "אין יהדות אחת. במצב הנוכחי כל יום שעובר מרחיק יהודים מהיהדות".

מי שיצא להגנתו של אזולאי, הוא ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), שציין כי "בירור יהדות הוא חובה בבתי הדין ועיקר יסודי בכניסה לעם היהודי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר