"נתניהו חשש מריגול"

פרשת ההאזנות בצמרת: מעצור לדליפות מפרויקט ענק וחשאי

הפרשן לענייני מודיעין רונן ברגמן מפרסם ב'ידיעות אחרונות' סקירה מרתקת על הרקע להוראתו של נתניהו בעבר להתקין האזנות לרבים מבכירי קהיליית המודיעין, שנחשפה בסוף השבוע ומטלטלת את המערכת (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
יורם כהן, בנימין נתניהו ותמיר פרדו ((צילום: מוטי קמחי - ynet, אמיל סלמן - לע"מ, יאיר שגיא - ynet)

מאז פורסמה לראשונה בתכנית 'עובדה' בסוף השבוע הידיעה על כך האחרון שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה בעבר להאזין לראש המוסד תמיר פרדו ולרמטכ"ל בני גנץ, מסעירה הפרשה את המערכת הציבורית ובעיקר את קהיליית המודיעין.

כזכור, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו התייחס לחשיפת העיתונאית אילנה דיין, מגישת התכנית, כי נתניהו ביקש מראש השב"כ דאז יורם כהן להאזין לו ולרמטכ"ל, ואמר: "אני לא רוצה להאמין שבמדינת ישראל שהיא מדינה דמוקרטית, ראש הממשלה יבקש מראש השב"כ לשים האזנה על הרמטכ"ל או עלי. אם הוא לא מאמין בנו, הוא יכול לגרום לנו לסיים את התפקיד תוך עשר דקות".

"לשים האזנה זה חוסר האמון הכי גדול שיכול להיות", הוסיף פרדו במהלך הריאיון. "אני מעולם לא ביקשתי לשים האזנה על מישהו מעובדי המוסד, מעולם. זה לא חלף אפילו בדעתי. בעיניי זה מחוץ לכללי המשחק".

דבריו של פרדו (מתוך 'עובדה)

הבוקר (ראשון), מפרסם הפרשן לענייני מודיעין וביטחון של 'ידיעות אחרונות' רונן ברגמן, סקירה נרחבת בנושא זה המטלטל את מערכת הביטחון, ולהלן עיקרי הדברים המרתקים: במהלך השנים 2012 ו-2013 מערכת הביטחון נערכה לפרויקט חשאי וגדול שדרש השקעה גדולה בכסף ובכוח אדם, שלחלקו היו שותפי סוד רבים, אך רק כמה עשרות בכירים היו מודעים לכולו ולמשמעויותיו.

בשל חששותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הפרויקט ייחשף, הוא מידר ממנו כמעט את כל שרי הממשלה וחברי הכנסת, כולל את רוב חברי ועדת המשנה לשירותים חשאיים, שאמורים להיות חשופים לכל חומר ביטחוני מסווג במדינת ישראל.

אלא שעבור פרויקט ענק זה נדרש לאשר תקציב ייעודי, ונתניהו צירף לשם כך שני שותפי סוד נוספים - חברי הוועדה ומיופה כוח מטעמו במשרד האוצר. מקור יודע דבר המצוטט בידי ברגמן מוסיף, כי מאחר ולא כל העברת התקציב הייתה יכולה להיות מאושרת בדרך זו, הדבר הראשון שנתניהו עשה כשר אוצר, אחרי שפיטר את לפיד מתיק זה, היה לחתום על העברת התקציב המדובר.

וכאן מגיע השלב הבא, הדרמטי במיוחד: במקביל, באותה שנה, 2013, גברה החרדה של נתניהו מפני ריגול זר בישראל והוא החל להורות על נקיטת עוד ועוד אמצעים קיצוניים כדי למנוע את הריגול. מקור שעסק באבטחת סביבתו של ראש הממשלה טוען, כי נתניהו אף הורה לנתק את כל בית ראש הממשלה מהחיבור לכבלים בעת ישיבות רגישות אצלו, מחשש כי הם עלולים לשמש לחדירה אלקטרונית זרה, ולהקים מיסוך פיזי לאזורים שבהם חנתה השיירה שלו, כדי שלוויינים לא יוכלו לנטר היכן הוא נמצא.

גורם בכיר לשעבר בשב"כ מגדיר זאת כך, במאמר הפרשנות ב'ידיעות אחרונות': "נתניהו היה משוכנע שמרגלים אחריו בכל האמצעים ובכל פינה".

בנוסף, על רקע משבר אמון חמור בין נתניהו לבין גורמים במערכת הביטחון, הוא כינס ישיבה עם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, ראש השב"כ וגורמים נוספים, ובה ביקש לבדוק ולהורות על צעדים חמורים במיוחד על מנת לוודא שלא תהיה הדלפת מידע מתוך הפרויקט הסודי כל כך.

הבקשה של ראש הממשלה מראש השב"כ דאז יורם כהן כללה הטלת פיקוח ומעקב, לרבות האזנות, על כל שותפי הסוד בפרויקט. אף שהוא לא אמר במפורש כי הוא דורש לעקוב אחרי הרמטכ"ל גנץ וראש המוסד פרדו, מאחר והם היו בראש רשימת שותפי הסוד, הם ממילא היו כלולים בבקשת ההאזנה.

יורם כהן מצידו הביע התנגדות לדברים, מסיבות שונות אותן לא מפרט רונן ברגמן במאמרו, ולכן הועבר הנושא לטיפול המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), שם הוא קיבל טיפול מינורי ביותר, אם בכלל. לעצם העניין חשוב להעיר כי עובדה שדבר קיומו של הפרויקט לא דלף מעולם.

"מדובר על אירוע יוצא דופן: ראש הממשלה מורה להטיל פיקוח על קבוצת אנשים הזוכים לאמון הגדול מטעם קהילת המודיעין, מערכת הביטחון והדרג המדיני. הם לא זוכים באמון הזה מדי פעם, אלא יום יום ושעה שעה, ונוגעים בעניינים הרגישים כל הזמן. אם נתניהו לא מאמין בהם - אז הוא צריך להורות על חקירה מעמיקה, מיד, ולשלוח את כולם לפוליגרף", טוען ברגמן.

לדבריו, הדברים לא התרחשו סתם כך ב-2013, אלא נבטו על קרקע מורעלת מאוד, מאז תחילת הקדנציה של נתניהו, זאת בין היתר על רקע הכישלון שיוחס למוסד בעת חיסול מחמוד אל-מבחוח בדובאי והתחדדות המחלוקת בין נתניהו לראש המוסד הקודם מאיר דגן בדבר אפשרות התקיפה באיראן.

מעבר לכך, מסביר הפרשן, נתניהו ודגן פשוט לא הסתדרו, ברמה האישית, וגם יחסיו של ראש הממשלה עם שאר ראשי קהילת המודיעין היו בעייתיים.

היועץ לביטחון לאומי עוזי ארד, לשעבר ממקורוביו של נתניהו והיום ממבקריו החריפים, מסכם: "נתניהו לא סומך על אף אחד ולכן ביצע מהלכים דיפלומטיים חשאיים ולא דיווח לראשי הקהילה. מרגע לרגע ראיתי כיצד נפערת תהום של חוסר אמון בינו ובינם".

סרטון ההכחשה של נתניהו לדיווח התכנית 'עובדה' (צילום: מתוך פייסבוק)

בעקבות הסערה הגדולה פרסם, כזכור, יורם כהן הודעה ובה נאמר כי "הפרסומים בתקשורת אודות הנחיות של ראש הממשלה שניתנו לי כביכול בעודי מכהן כראש השב"כ - להאזין ספציפית לטלפונים של הרמטכ"ל גנץ וראש המוסד פרדו - אינם נכונים". הודעה זו שונה ממה שצוטט מפי מקורביו של כהן ביום שישי בבוקר, שם דובר על הכחשה מוחלטת.

יצוין, כי תמיר פרדו עצמו אמר אתמול ל'ידיעות אחרונות', כי "לאורך חמש שנים כראש המוסד, ראש הממשלה לא הראה או הביע בשום שלב חוסר אמון. להפך, דיברתי איתו בפתיחות מלאה על הכול, בפניו ובפני הקבינט".

מלשכת נתניהו נמסרה התגובה הבאה: "הטענה שראש הממשלה ביקש מראש השב"כ לבצע האזנות לרמטכ"ל ולראש המוסד, מופרכת לחלוטין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר