החייב שיקר והסתיר מידע – הליך פשיטת הרגל יבוטל

"התנהלות החייב לוקה באי שקיפות קיצונית כאשר הסתבר כי החייב לא אמר אמת בפני המנהל המיוחד ולמרות שהתייצב לדיון והודה בכך וטען כי הוא שגה, הוא המשיך בהתנהלותו הקלוקלת", נכתב בפסק הדין (משפט)

עו"ד יצחק שלו | כיכר השבת |
הסתיר מידע. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה לאחרונה בקשתו של חייב להכריז עליו כפושט רגל, והחליט לבטל את ההליך לחלוטין משום שהתנהל בצורה חסרת תום לב בהליך ושיקר לכונס הרשמי ולבית המשפט. המשמעות היא שמעתה ואילך החייב לא יוכל ליהנות מהגנות ההליך, וכמובן שלא לזכות בהפטר מחובותיו או בתשלומים נוחים לנושים.

ההליך לכינוס נכסי החייב נפתח באוקטובר 2016 בגין חובות של יותר מ-400 אלף שקל ל-9 נושים.

לקראת דיון בבקשה של החייב להכרזתו כפושט רגל, הוגש דו"ח מסכם על ידי המנהל המיוחד ובמסגרתו הומלץ על ביטול ההליך לנוכח התנהלותו הבעייתית של החייב.

כך למשל, בחקירתו בפני המנהל המיוחד בפברואר 2017 טען החייב כי אינו מכיר את בעלי החברה בה הוא מועסק וכי הוא עובד גלובלי המשתכר 5,000 שקל בחודש. אלא שבדיון שהתקיים לאחרונה הוא הודה כי לא אמר אמת בנוגע למעמדו בעסק וכי בעל החברה הוא בנו הצעיר. למרות השקר, החייב ביקש מבית המשפט הזדמנות להוכיח שהוא ראוי להליך פשיטת הרגל.

המנהל המיוחד התנגד לכך ואילו הכונס הרשמי הצטרף אף הוא לדעה שיש לבטל את ההליך עקב סיפורי בדים ש"האכיל" אותם החייב. למשל, בעוד שהחייב טען שלאביו לא היו נכסים להוריש לו, צו הירושה דווקא הוכיח שהאב הוריש לו את דירתו, וכשהסתבך בחובות חתם החייב "לפתע" על תצהיר הסתלקות מהעיזבון – פעולה שלא טרח לספר עליה בבית המשפט.

עו"ד יצחק שלו. באדיבות המצלם

שקיפות מלאה

השופט נאסר ג'השאן ציין כי על חייב המבקש ליהנות מהליך פשיטת רגל מוטלת החובה להתנהל בשקיפות מלאה מול בעלי התפקיד הממונים. השופט ציין שאי עמידה בחובות האלה מעידה על חוסר תום לב ועשויה להביא לביטול ההליך.

במקרה הנוכחי השופט סבר כי התנהלות החייב לקתה באי שקיפות קיצונית שעלתה כדי חוסר תום לב משווע.

"התנהלות החייב לוקה באי שקיפות קיצונית כאשר הסתבר כי החייב לא אמר אמת בפני המנהל המיוחד ולמרות שהתייצב לדיון והודה בכך וטען כי הוא שגה, הוא המשיך בהתנהלותו הקלוקלת ולא אמר אמת בפני בית המשפט", כתב.

השופט המשיך בביקורתו החריפה על החייב וציין כי רב הנסתר על הגלוי לעניין העסק הרשום על שם בנו בן ה-25. בדברים אלה למעשה רמז השופט שייתכן כי העסק נרשם על הבן באופן פיקטיבי כשבפועל הוא שייך לאביו – החייב.

לבסוף השופט הבהיר כי חייב שאינו מעיד דברי אמת בפני המנהל המיוחד ובית המשפט לא מתאים להליך פשיטת הרגל. התנהלות כזו, הדגיש, פוגעת בעניינם הלגיטימי של הנושים ואינה ראויה. על כן, בקשת החייב להכרזתו כפושט רגל נדחתה.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין הוצאה לפועל • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עו"ד יצחק שלו עוסק ב- הוצאה לפועל

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר