היבואנים מאשימים את המדינה

מחירי הבשר הקפוא והטרי והתחליפים יעלו

בשל בצורת באורגוואי ובשל דרישה של משרד החקלאות להתקנה של תאי עקידה במשחטות מחירי הבשר הולכים לעלות באופן משמעותי במיוחד לצרכנים הקטנים (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

לקראת חגי תשרי צפויה עליית מחירים משמעותית בתחליפי הבשר כהמבורגרים, קבב, ונקניקים לצד עלייה גם במחירי מוצרי הבקר הקפואים והטריים כולל בשר קפוא שמחירו מטפס בימים אלו מאד.

על פי הדיווח ב-ynet, עליית המחירים הצפויה כה גדולה שחברות בשוק אומרות שאף יאלצו להוריד מוצרים מהמדף כיוון שחומרי הגלם התייקרו להן ב-100%-80% ואי אפשר לייקר את המוצרים בשיעור דומה לצרכן. את המחירים לצרכן קובעות הרשתות, אך הן לא יוכלו לשמור על מחירים נמוכים לנוכח עליות המחירים של כל יצרני מוצרי הבשר.

"עם ישראל הולך לשלם על בשר הרבה יותר. בחגי תשרי, המחירים יעלו בצורה קיצונית לעומת השנה שעברה ויבואנים יצאו מהשוק", אמר ל-ynet אחד היבואנים והוסיף כי "ראש השנה הזה יהיה יקר במוצרי בשר. בבשר הטרי אין כרגע עליית מחירים משמעותית, אבל גם הוא יתייקר". גורם אחר בשוק אמר ל-ynet, שלא רק שהבשר הטרי יתייקר בעקבות הבשר הקפוא והמעובד, אלא שגם העוף יתייקר כתוצאה מכך. "מחירי העוף ברצפה. אנשים יעברו לקנות יותר עוף בגלל המחירים וזה ייתן סיבה לספקים להעלות מחירים".

הסיבות לעליית המחירים הגדולה הן בצורת באורוגוואי אחת מיצואניות הבשר המובילות מה שגורם לעלייה במחירים על ידי יבואנים שמנצלים את המצב ומעלים את המחיר. אך לדברי היבואנים, הסיבה העיקרית לעליית המחירים היא מחסור שנוצר בשוק בשל דרישת משרד החקלאות לשינוי הליך השחיטה, שקשורה בצער בעלי חיים ועולה ליבואנים כסף לא מועט.

במשרד החקלאות מדגישים שהדרישה בתא עקידה שנועד להפחית את צער בעלי החיים הובאה לפתחם כבר לפני למעלה משנה.

יצרן ישראלי שקונה בשר מיבואנים אמר ל-ynet, כי "יש עליית מחירים בדרום אמריקה בגלל דרישת השירותים הווטרינרים, שהחלו גם לאכוף אותה ב-1 ביוני. לפי הדרישה כל המשחטות בעולם שמייצאות לישראל ישתמשו בתא עקידה. זה תא שהליך השחיטה בו אמור לגרום פחות סבל לבהמה. זו דרישה שונה ומיוחדת והמשחטות בחו"ל מתקשות ליישם אותה, כי מדובר בהשקעה של 300-200 אלף אירו".

"מטרת השיטה היא להימנע מתפיסת הבהמה בשרשרת, היא נחשבת שיטה הומנית יותר, אך היא תעלה את המחירים לצרכנים. גם המשחטות שהחלו ליישם את השיטה – התפוקה שלהם ירדה בחצי, מ-800 ראש ביום ל-400 ראש, זה מוריד את קצב השחיטה ומעלה את המחירים. לנו, היבואנים העלו את מחירי חומר הגלם ב-80%-100%. אם קנינו בשר בקר לפני חודשיים עבור המוצרים שלנו ב-12 שקל לקילו כיום אנחנו משלמים 24-23 שקל".

אם חשבתם שעליות המחירים יעצרו בבשר מתברר כי הבשר הוא רק חלק מגל התייקרויות ברשתות השיווק. ספקי מוצרי הצריכה כבר לא חוששים להעלות מחירים. אתמול נודע כי סוגת, השולטת בשוק האורז בישראל, עם 63% נתח שוק, תייקר אורז ב-15%-30%, בעקבות עליית מחירים בעולם. סוגת החליטה לייקר את סוגי האורז הפופולריים ביותר על הצרכן הישראלי: אורז פרסי, יסמין ובסמטי.

במאי התייקרו מוצרי הנייר של חוגלה קימברלי, סנו ושניב, כך שצרכנים משלמים יותר על רוב מותגי נייר הטואלט וכן על טישו. הטונה מתייקרת כבר שנתיים וכן מוצרים נוספים.

יש התייקרות גם בעגבניות. מחיר עגבניות חממה הגיע אתמול ל-6.50 שקלים לק"ג ובמשרד החקלאות שוקלים לייבא עגבניות מטורקיה באמצעות מכסות פטורות ממכס. החקלאים טוענים שהייבול נפגע מהחום ומפיחות בשטחי הגידול, אך שעיקר עליית המחירים היא בשל ניפוח מחירים של המשווקים הסיטונאים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הטענה כי מדובר בדבר חדש שנכפה עליהם משוללת כל יסוד. ולראייה, מצורפת ההודעה לעיתונות שיצאה לפני למעלה משנה בנושא ובמקביל יצאה כהודעה לכלל היבואנים להיערך לנושא".

"יותר משנה היערכות היא תקופה ארוכה במיוחד, ובישראל כמו בישראל נהוג תמיד לחכות לרגע האחרון. מטרת הנחייה לבתי מטבחיים בכל המדינות המייצאות בשר לישראל היא למזער צער בעלי חיים בעת השחיטה בתחומם. חלק מבתי המטבחיים כבר ערוכים והתקינו תאי עקידה כנדרש".

"המשרד מתנגד ללחץ פיקטיבי של מספר גורמים שימנעו מאתנו לדאוג לרווחת בעלי החיים", נכתב בהודעת המשרד שהתעלמה לחלוטין מהעובדה שהדרישה מייקרת באופן משמעותי את מחירי הבשר לצרכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר