"אחים? לא ממש"

מפתיע: ותיק עיתונאי 'ידיעות אחרונות' נגד הרפורמים

נח קליגר, ותיק עיתונאי 'ידיעות אחרונות' וניצול שואה, פרסם הבוקר מאמר חריף נגד הרפורמים: "היהדות - מסורת של אלפי שנים, ומה רע בשמירה על המסורת העתיקה שלנו?" (חדשות)

נח קליגר (צילום: הדס פרוש / Flash90)

לפני שנים רבות ביקרה בישראל משלחת של יהודים רפורמים, שהגיעה גם לפגישה עם עיתונאי “ידיעות אחרונות”. שלנו. אחרי שהאורחים הסבירו את עמדתם ואמונתם, ביקש העורך הראשי בימים ההם, דב יודקובסקי ז"ל, מכתבי ועורכי העיתון להביע את דעתם. מאחר שהאורחים הסבירו לנו כי עמדתם היא שהדת היהודית חייבת לצעוד עם הזמן ולהיות יותר ליברלית, למשל לבטל חוקים בענייני נישואי תערובת ולהכיר בצאצאי אותם נישואים (כאשר האם אינה יהודייה ולא התגיירה) כיהודים - ובמילים אחרות, נדרשת רפורמה בחוקים דתיים בני אלפי שנים, שעבר זמנם והם אינם מתאימים עוד לעולם שבו אנחנו חיים - ביקשתי את רשות הדיבור.

אמרתי לאורחים כי אלה בדיוק הטיעונים של אחד, שאול התרסי, שנכנס להיסטוריה בשמו הלטיני פאולוס, אחת הדמויות המרכזיות בביסוס והפצת הנצרות, שרבים רואים בו עד היום את מייסדה האמיתי של הנצרות, והוספתי: "גם הוא רצה רק לפשט את הדת היהודית ולהתאימה לרוח התקופה”.

אין צורך להסביר היום מה הביאו ממשיכי תורתו של אותו פאולוס וחבריו על היהדות. גירוש, פוגרומים, גזירות שמד, השפלה ודיכוי, ורצח של מיליוני יהודים - מאז הגלות לאחר חורבן בית שני ועד השואה - ואנטישמיות ופשעי שנאה שלא נעלמו עד עצם היום הזה.

איני שומר תרי”ג מצוות, אלא רק מספר פעוט מהן - כמו כשרות וצום - אך אני בהחלט מתנגד לרפורמות הדתיות שדורשים יהודים רבים החיים בארה”ב ובמדינות אחרות. ברור שאני גם מתנגד באופן מוחלט לחוגים הלא גדולים של הקנאים שאינם מכירים במדינת ישראל, שבה חלקם אפילו חיים. אבל הקיצונים האלה אינם מייצגים לא את הדת היהודית ובוודאי לא את יסודותיה.

בסקר שערך לאחרונה הוועד היהודי־אמריקאי נחשף הקרע העמוק בין יהודי ארה”ב ליהודי ישראל. רק 12% מהיהודים האמריקאים הגדירו את מערכת היחסים בין יהדות ארה”ב לישראל כ”משפחה”, וכשליש מהם הצהירו שאינם חשים כל קרבה ליהודים בישראל. הייתי מוסיף לסקר הזה כמה שאלות שלא הופיעו בו. למשל, כמה מיהודי ארה”ב ביקרו בישראל? לפי סקרים שונים פחות מ־20%. כלומר, רובם לא טרחו כלל לבקר במדינת העם היהודי, שבה חיים כיום יותר מ־6.5 מיליון מאחיהם. וכמה מהיהודים הרפורמים עלו ועולים לישראל? מוטב שלא נזכיר מספרים.

הרוב המכריע, כ־90% מהיהודים האמריקאים שעולים ארצה - ותבוא עליהם הברכה - הם אורתודוקסים ציונים שמבקשים לחיות עם אחיהם בלי לדרוש מהם "לתקן" את דתם. אז על מה כל הרעש סביב תפילות משותפות בכותל, או הכרה בגיורים או בנישואים רפורמיים וקונסרבטיביים? לא ידוע לי על יהודי שחלילה נפטר בגלל תפילה נפרדת או נישואים ברבנות. לטעמי - ולדעתי לטעם רוב הישראלים, לרבות אלה שאינם שומרי מצוות כלל - זוהי מסורת של אלפי שנים, ומה רע בשמירה על המסורת העתיקה שלנו?

המאמר פורסם הבוקר בעיתון 'ידיעות אחרונות'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר