סיקור מיוחד

ראשי הערים המתנדנדים שרוצים את תמיכת המגזר החרדי

פחות מחצי שנה לבחירות לרשויות, אתר "כיכר השבת" בסקירה מיוחדת: אלו ראשי הערים המכהנים שרוצים עוד קדנציה, אבל תלויים בין השאר בקולות בני המגזר החרדי. ניתוח ארצי (חרדים, מוניציפלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(עיבוד: כיכר השבת)

בישראל ישנן 256 רשויות מקומיות, ואחת לחמש שנים, ביום שלישי השלישי בחודש חשוון מתקיימות הבחירות בהן. לקראת הבחירות הבאות, הצפויות להתקיים ביום ג', 30.10.2018, כ"א בחשוון תשע"ט, בעוד ארבעה וחצי חודשים, 'כיכר השבת' בדק את מצבם של ראשי הרשויות בערים הגדולות, מי מתעתד להתמודד מולם והאם יש בכלל סכנה להמשך תפקידם.

בסיקור שלפניכם לא נביא את כלל ראשי הערים והמועצות, נסקור את אלו שבערים החרדיות, המעורבות והנוגעות למגזר החרדי. בנוסף, לא נסקור את אלו שמקומם נראה בטוח, אלא דווקא את אלו שמעמדם אינו יציב, ויצטרכו לעמול קשה בין היתר בהבטחת קולותיהם של המגזר החרדי, על מנת להיבחר לקדנציה נוספת.

אלעד

ישראל פרוש נתון לחסדי הליטאים

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש נמצא בימים אלו בעין סערה פנים-חרדית שעלולה לעלות לו בהדחה מכיסאו. פרוש, קדנציה ראשונה בתפקיד, מאוד רוצה להתמודד שוב ולנצח, הסכמים עם מפלגת 'דגל התורה' על פרישה בתום הקדנציה מובילים לניסיון של האחרונים להריץ מועמד מטעמם לראשות.

נכון לימים אלו, המפלגה הליטאית לא תריץ מועמד, אך הכיסא אינו מובטח לפרוש בשל איום מפורש של השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס להריץ מועמד ספרדי לראשות העיר אשר ברובה ספרדית, דבר אשר עלול לעלות לפרוש בהדחתו מראשות העיר לאחר קדנציה אחת בלבד.

אשדוד

יחיאל לסרי יודח בגלל מאבקי דת?

ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי הכריז לפני זמן רב על ריצה לקדנציה נוספת, שלישית במספר. הפעם בשונה ממערכת הבחירות ב-2013 שבה לסרי פתח את הקמפיין שלו חצי שנה לבחירות, הפעם הוא עשה זאת מוקדם יותר, ולא בכדי.

מזה זמן רב נמצא לסרי במאבק רווי יצרים בין חילונים לדתיים בעיר אשדוד. בשביל לכבוש את הראשות פעם נוספת, יצטרך לסרי לפחות את תמיכת כל הציבור החרדי כפי שהיה בבחירות 2013, כעת, מחזיק לסרי רק בתמיכת מפלגת ש"ס. בנוסף מתמודד לסרי עם שני מועמדים חזקים מולו: יו"ר האופוזיציה שמעון כצנלסון וחברת האופוזיציה הלן גלבר.

אשקלון

תומר גלאם יתמודד מול לפחות חמישה מועמדים

ראש העיר אשקלון המכהן תומר גלאם, נבחר בבחירות אמצע הקדנציה לאחר פרישת ראש העירייה איתמר שמעוני בשל משפט שהתנהל נגדו. כעת, מלבד גלאם צפויים להתמודד לפחות חמישה על ראשות העיר.

בין המתמודדים שהכריזו, ואלו שעדיין לא החליטו באופן סופי: ראש העיר, תומר גלאם, ויקטור בן עמי, ראש העיר לשעבר איתמר שמעוני, משה אטיאס, איתי סהר, עורכת הדין תמר קידר, ראש העיר לשעבר, רוני מהצרי, עו"ד אבי עייש ושלמה סויסה.

בית שאן

רפאל בן שטרית עזב את הליכוד ורוצה את החרדים

ראש העיר בית שאן מכהן בתפקידו קדנציה ראשונה לאחר שגבר על ראש העיר החזק מהליכוד ז'קי לוי. בן שטרית מתעתד להתמודד פעם נוספת, בשל כך, הוא רוצה את תמיכת החרדים ורשימתו של הרב פנחס בדוש.

מול בן שטרית ככל הנראה צפוי להתמודד שוב סגן השר ז'קי לוי. דרכו של בן שטרית לראשות העיר צפויה להיות מאתגרת זאת בין היתר על רקע ביתו הפוליטי – הליכוד אותו עזב באחרונה ועבר למפלגת "כולנו".

בת ים

יוסי בכר לא יקבל את תמיכת הליכוד

בבחירות שנערכו באמצע הקדנציה נבחר יוסי בכר לראשות העיר לאחר קרב רווי השמצות בינו לאלי יריב. לבכר, צפויה עבודה רבה על מנת להיבחר לקדנציה נוספת. בכר שציפה לקבל את תמיכת הליכוד קיבל מכה קשה, לאחר שבית הדין של הליכוד החליט להעניק את תמיכת לצביקה ברוט שיתמודד מטעם המפלגה לראשות העיר.

יחד עם זאת בכר כבר קיבל הבטחה ממפלגת ש"ס על תמיכה בו לראשות העיר. בין המתמודדים מול בכר: צביקה ברוט – מטעם הליכוד, אורי בוסקילה – מטעם הבית היהודי, קטי פיאסצקי מורג אשת אופוזיציה חברת מרצ ואיש הרשתות החברתיות צביקה רובין.

חדרה

צביקה גנדלמן עשוי לפרוש בשל החקירה

ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן נמצא בימים אלו בעין פרשת השחיתות שמסעירה את העיר חדרה, ראש העיר נעצר והורחק למשך 45 יום מהעירייה, עתידו הפוליטי בסכנה ולא מן הנמנע כי יכריז על פרישה.

אך גם לולי פרשת השחיתות, היה נתון גנדלמן לחסדיהם של המגזר הדתי והחרדי בעיר המונה כשישה מנדטים. חלק מהאשמות שהוטחו בגנדלמן בעת מעצרו היו הטבות והיתרי בניה שהעניק לבכיר המקורב לש"ס תמורת תמיכה בו בבחירות הקרובות. במידה וייצא נקי מהאשמות נגדו ויתמודד שוב, יתמודד גנדלמן עם אופוזיציה חזקה מולו, אך ללא מועמד חזק שירוץ מולו. נכון לרגע זה, אין אף דמות בכירה שהכריזה על התמודדותה לראשות העיר.

חיפה

יונה יהב מול שבעה מועמדים

המאבק הפוליטי בחיפה בעיצומו. ראש העיר יונה יהב, ששואף לכבוש את הראשות בפעם הרביעית, זקוק לתמיכת החרדים, שמבחינתם ישקלו מחדש את תמיכתם בו לאחר קדנציה רוויית חיכוכים.

הביקורת על יהב קיימת לא רק בקרב ראשי 'דגל התורה', גם יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי קיים מספר ישיבות משותפות עם ראשי 'דגל' הנוגעות להתנהלותו של יהב מול הנציגות החרדית המקומית.

מול יונה יהב יש לא פחות משבעה מועמדים, בהם בולטת המועמדת עינת קליש רותם שלא מן הנמנע כי תקבל את תמיכת המגזר החרדי. המאבק להחלפתו של יונה יהב משומן בהרבה כסף. מי שמוביל אותו הוא איש העסקים גד זאבי לצד חרדים וארגני סביבה שפועלים להחלפתו.

טבריה

יוסי בן דוד מואשם בכניעה לחרדים

אחת הערים המסמלות את מאבקי הדת שפרצו בשנים האחרונות היא העיר טבריה. בשנים האחרונות על רקע בואם של חרדים רבים להתגורר בעיר טבריה, מותקף ראש העיר יוסי בן דוד על הענקת תקציבים לחרדים ומואשם על ידי פעילים חילונים בכניעה ל"סחיטה חרדית", כלשונם.

לבחירות הקרובות מגיע יוסי בן דוד מוחלש עם רוב באופוזיציה מול מיעוט קואליציוני שרובו חרדים, באם כל החרדים יתמכו בו בבחירות הקרובות הרי שקיים סיכוי לניצחון שלו בפעם השנייה. מול יוסי בן דוד מתמודד בתמיכת הליכוד ציון פיניאן. מתמודדים נוספים הם בנימין קריתי והפעיל הפוליטי רון קובי.

פתח תקווה

איציק ברורמן מתקשה עם החרדים האשכנזים

ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן שהודיע כי יתמודד לקדנציה נוספת לראשות העיר, שואף לקבל תמיכה מקיר לקיר בקרב הקהילה החרדית השווה לפחות שישה מנדטים. אילו הבחירות היו נערכות היום, היה מקבל ברוורמן את תמיכתה של מפלגת ש"ס. חברי המפלגה מחזיקים בתפקידים בכירים בקואליציה והם בני בריתו לכל דבר.

לעומת זאת, נראה כי בקרב החרדים האשכנזים מ'יהדות התורה' מלאכתו של ברוורמן קשה יותר. ארבעה וחצי חודשים לבחירות וב'יהדות התורה' מסרבים להבטיח תמיכה בברוורמן לראשות העיר. מול ברוורמן עומד אופוזיציונר פעיל, רמי גרינברג, שהתמודד מול ברוורמן בסיבוב הקודם והפסיד. גרינברג מורגש ופעיל בעיר, ובבוא היום מצפה גרינברג לקבל את תמיכת החרדים ולכל הפחות לפצל את המחנה החרדי ולקבל אחוזי תמיכה ניכרים.

מול ברוורמן, הודיעו עד כה על התמודדות רמי גרינברג, איתי שונשיין וחיים בשארי.

צפת

אילן שוחט יתמודד מול גוש חרדי?

ראש העיר צפת המכהן אילן שוחט נכנס לתפקידו בבחירות 2013 בין היתר בזכות קולות החרדים שתמכו בו ברובם. כעת, נראה כי יתקשה שוחט לגייס תמיכה חרדית מקיר לקיר. מפת המועמדים לראשות העיר לא שונה בהרבה מזו הקודמת.

הציבור החרדי שמונה כמעט מחצית מתושבי העיר צפת, יכול להתאגד סביב מועמד חרדי ולנצח את השלטון, אך הפילוג בועט גם שם, ולא מן הנמנע פיצול חרדי גם סביב התמיכה לראשות העיר. מול שוחט מתמודדים: ישי מימון - נציגו של שר האוצר משה כחלון ומפלגת "כולנו", שוקי אוחנה שמקבל את תמיכת הליכוד. אל אוחנה חבר המועמד החרדי העצמאי שלמה חדד. מלבד אוחנה מתמודד לראשות העיר גם חבר מועצת העיר החרדי אליעזר לזר, בשלב זה כמועמד עצמאי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר