טור פרשנות

תסריט הבלהות של יחסי ש"ס עם עולם הישיבות הספרדיות

כינוס הרבנים הספרדים נגד "חוק הגיוס", בראשות הגאון רבי משה צדקה, אמור להטריד מאוד את יו"ר ש"ס אריה דרעי: החלטת הרבנים עלולה ליצור כאוס בקרב תלמידיהם - שיהפכו לעריקים • טור (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
צעירים ספרדים בהפגנת 'הפלג'. ארכיון (צילום: David Cohen/Flash90)

בדרכו לישיבת המשלה השבועית נשאל יו"ר ש"ס השר אריה דרעי: "תגיד, איך אתה מתכוון לטפל במאות תלמידי הישיבה הספרדים שלא התייצבו בלשכות הגיוס? המשטרה הצבאית כבר החלה במעצרים, בין היתר בגלל שחוק הגיוס החדש הקשיח את העונש נגד משתמטים. נשמח שתתייחס לענין".

שאלה כזו טרם נשאלה, מהסיבה הפשוטה שהדרמה המדוברת כמובן לא אירעה. אך זהו התסריט העתידי השחור ביותר שדרעי יכול לחשוב עליו.

אמש (רביעי) כזכור התכנסו ראשי ישיבות ספרדיות לדון בחוק הגיוס החדש. בסיום דיון לא קצר, הרבנים חתמו על מכתב קשה נגד החוק, עם איומים לא פחות קשים, כפי שנחשף ב'כיכר השבת'.

נתחיל בדמויות שנכחו במקום: הדיון נערך בראשות ראש ישיבת פורת יוסף הגאון חכם משה צדקה, ראש ישיבת יקירי ירושלים הגאון רבי יהודה כהן, ראש ישיבת עטרת יצחק הגאון רבי יצחק ברכה וראש ישיבת באר יהודה רבי אליהו טופיק.

מדובר בארבעה ראשי ישיבות בולטים בעולם התורה הספרדי, שלהם השפעה גדולה על תלמידיהם. מעבר לכך, לגר"מ צדקה ישנה השפעה על ראשי ישיבות נוספים.

כשדרעי יושב וקורא את החלטות הרבנים, את האיום המפורש שלהם כי יקראו לציבור לא להעניק כוח למפלגות שאינן "שלוחי דרבנן", הוא לא חושש. הלא גם כך, רוב המשתתפים בישיבה אינם מתערבים בבחירות.

הקראת החלטות כינוס הרבנים אמש (באדיבות המצלם)

אך האיום שיורו לתלמידיהם לא להתייצב בלשכות הגיוס, הוא דרמטי. במוחו של דרעי צריכה לעבור האפשרות בה הרבנים אכן קוראים שלא להתייצב בלשכות הגיוס. מספיק שבכל ישיבה בראשות אחד מהרבנים הללו לא יתייצבו עשרה בחורים, שיהפכו לעריקים, והנה לכם תסריט לקרע בלתי הפיך בציבור הספרדי.

במצב כזה, מה שעשה "הפלג הירושלמי" לציבור הליטאי הוא רק קדימון למה שעלול לקרות בציבור הספרדי.

במקביל למחשבה על העריקים הספרדים שיצוצו כפטריות במידה והרבנים אכן יורו לא להתייצב, יודע דרעי שלגר"מ צדקה ישנה השפעה ישירה על נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן.

לעובדה שחכם משה ישב בראש שולחן ראשי הישיבות, ישנה משמעות אדירה לתנועת ש"ס ולהחלטה הצפויה, התומכת או נמנעת, ב"חוק הגיוס" החדש.

כידוע, הגר"מ צדקה חולק עם הגר"ש כהן את הנהגת המותג היוקרתי הוותיק שנקרא 'ישיבת פורת יוסף': זאת שבשכונת גאולה וזו שבעיר העתיקה. כשהגר"מ צדקה ייפגש עם הגר"ש כהן ויציג לו את האסונות בחוק, ניתן להעריך שדרעי ייאלץ לעבוד קשה בכדי לשכנע את מנהיגו הרוחני שהחוק הוא אכן 'הרע במיעוטו'.

אך יתכן כי הבעיה נמצאת בשורש התנהלות הנהגת ש"ס מול הנהגת הישיבות הספרדיות. בניגוד לתנועת דגל התורה, שם כל העת נפגשים חברי הכנסת עם ראשי הישיבות, בש"ס המצב אחרת. אף חבר כנסת אינו מעדכן אותם, בוודאי שלא היו"ר, זאת בשל חשש תמידי מפני הדלפות של מקורבים על תוכן המשא ומתן.

הגר"מ צדקה נואם בכינוס הרבנים (צילום: דוד פרלמוטר)

וזו אחת הסיבות לדאגה הגדולה בקרב ראשי הישיבות הספרדיות: רק אמש אחד מגדולי ראשי הישיבות הספרדיות בירושלים, המנהיג מאות בחורי ישיבה בגילאי הדיחוי מגיוס, ניסה להבין את תוכן החוק, אך לא מצא אוזן קשבת שתאזין לדאגת ההנהגה הרוחנית.

ראש הישיבה המדובר שמע על מכתב הגר"מ צדקה, ומתכוון לצרף אליו את חתימתו. הוא אף נחרץ בדעתו כי אם בעתיד יורו ראשי הישיבות שהתכנסו שלא להתייצב - גם תלמידיו לא יתייצבו. ולתסריט של מאות עריקים ספרדים, כבר התייחסנו...

בגלל כל הנ"ל, סביר להניח כי לאחר שהמשא ומתן על "חוק הגיוס" יסתיים, יקדיש דרעי שבוע ימים כדי להיפגש עם כל ראשי הישיבות הספרדיות, במטרה להסביר ולשכנע כי הוא צודק שמדובר ב'רע במיעוטו'.

השאלה הקריטית היא, אם כבר לא יהיה אז מאוחר מדי כדי שיצליח לשכנע אותם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר