קו נוקשה

'המודיע': "מתווה חוק הגיוס מסוכן ובלתי אפשרי לחרדים"

העיתון המזוהה עם גור יצא במאמר חריף במיוחד כנגד מתווה חוק הגיוס החדש לדברי גורמים באגו"י המאמר מציג את השיתוף פעולה המלא והגיבוי של חברי מועצת גדולי התורה בסוגיית הגיוס (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: משה גולדשטיין)

מאמר מערכת חריף במיוחד נגד תזכיר חוק הגיוס שמונח לפתחם של הנציגים החרדים ושנוסח על ידי וועדה מקצועית של משרד הבטחון מפורסם הבוקר בעיתון המודיע ביטאון אגודת ישראל המזוהה עם הסיעה המרכזית-חסידות גור.

במאמר תחת הכותרת: "מתווה מסוכן ובלתי אפשרי" כותב ׳המודיע׳ כי מתווה חוק הגיוס, במתכונתו כפי שהוא הוצע, הוא מסוכן ובלתי אפשרי מבחינתה של היהדות הנאמנה. משום, שעל פי מתווה זה, בעוד שלוש שנים עשויים ראשי ישיבות להידרש לבחור באחת מבין שתי האפשרויות: או להעמיד לרשות הצבא בחורים שהם ממליצים לגייסם; או לבחור בביטול החוק ופקיעתו, שפירושו: ביטול הסדר 'תורתו אומנותו' והתייחסות לכל צעיר שאינו מתגייס כאל עריק על כל המשתמע מכך. ואת המתכונת הזו, חובה לשנות.

הוי אומר: אף סיטואציה פוליטית עתידית, לא תוכל לסייע מול חוק. פקיעתו הבלתי מותנית, כעבור תקופה בה לא ימומשו היעדים והמכסות שצופה המתווה – גם היא חלק מהחוק. בנקודה זו, המתווה המוצע, מרחיק לכת מהצעת החוק האיומה מלפני חמש שנים, אז דובר שהיעדים והמכסות, יהיו נתונים להחלטת ממשלה מפעם לפעם או תקנות שיתקין שר הביטחון, ואילו עתה, כל אלו מעוגנים בחוק עצמו; עם יעדי גיוס קשיחים וחד-משמעיים הנתונים לשיקול הצבא בלבד.

היהדות הנאמנה, מחויבת לקיומם בהווה של הישיבות הקד', ומחויבות גם לדורות הבאים, שיוכלו להוסיף ולקיים את כל דברי התורה הזו בקדושה ובטהרה. ומסיבה זו, קבעה מועצת גדולי התורה והורתה לנציגי אגודת ישראל שעליהם להצביע נגד החוק המוצע במתכונתו; ובמידה והחוק יועלה להצבעה כפי שהוא מנוסח כעת – ויאושר גם בלי תמיכת הנציגות החרדית, הרי שבמקרה זה יהיה על חברי הכנסת של אגודת ישראל לפרוש מיידית מהקואליציה.

'כל המשנה - ידו על התחתונה' , לימדונו חז"ל. ובהקשר המתווה המדובר, הרי שהחוק המוצע בא לשנות נוהל הקיים מזה 70 שנה, ולפיו התאפשר למי שתורתם אומנות לשקוד על מבועי תורה, ואנו מאמינים באמונה שלימה ש'תורה מגנא ומצלא'. אנו מאמינים שחובתנו בעולמנו, לשמור שלא תשתכח חלילה תורה מישראל, וכי כל חפץ, המבקש להשתית יסודות בניין חייו על אדני תורה ויראת שמים טהורה וצרופה – יוכל לעשות כן, כפי שהיה כל השנים.

אין פניה של היהדות הנאמנה למאבקים. אין רצונה בוויכוחים, וודאי שלא בנצחנות או קביעה של חידושים שלא היו בעבר. אבל, כאשר דוחקים אותה לפינה ומעמדים אותה מול מציאות המאיימת לפגוע בציפור-הנפש, אין ברירה אלא ללכד כוחות יחדיו, לנסות להסביר, לשכנע ולשדל; אבל בד בבד גם להבהיר שהצעדים הבאים להגביל את מספר לומדי התורה, אין אפשרות להשלים עמם. ואשר על כן, כאמור, הורתה מועצת גדולי התורה את אשר הורתה – וכך ינהגו נציגנו.

גורמים פוליטיים אומרים לכיכר השבת כי השאלה הינה המשמעות הפוליטית של המאמר והאם אכן הוא מוכיח שאגודת ישראל מתכוונת לייצג את הקו הנוקשה ללא כל כוונת התפשרות.

לדברי גורם 'באגודת ישראל', המאמר קודם כל מציג את השיתוף פעולה המלא והגיבוי הדדי חברי מועצת גדולי התורה בסוגיית הגיוס ומלמד כי מי שחשב שהאדמו״רים מגור, ויז’ניץ וסלונים אינם מתואמים הוא טועה ומטעה. " התקבלה החלטת מועצת להתנגד לחוק וכך אכן נעשה והמאמר מוכיח זאת וזו הייתה הכוונה", אומר הגורם.

גורם אחר בסיעה החסידית מסביר, כי מי שקורא בין השורות יכול לראות שלא נסתם הגולל על החוק. המאמר אומנם מייצג רוח לוחמנית אבל בפנים יש רמזים עבים לאופציות ולשינויים ההכרחיים שאיתם כן אפשר להסתדר. "נוצר מצב שגורמים שונים נתנו לציבור ברחוב את התחושה כביכול המועצת החסידית עשתה ״טעות״ וכעת יש להיחלץ לעזור להם לתקן אותה.
לא זה המצב, מדובר בהחלטה מודעת ומושכלת ואת זה המאמר מוכיח שחור על גבי לבן", הוא אומר.

במקביל באגו״י מאוד ״לא אהבו״ בלשון המעטה את העובדה שיש מי שמנסה ״לערבב״ להם בתוך הבית ולפעול מבחוץ במטרה להשפיע על החלטת האדמו״רים.

לגופן של טענות אומרים הגורמים באופטימיות זהירה, כי ניתן אולי יהיה להסכים לחוק (או לא להתנגד) בכפוף לשינויים אך וודאי לא במתכונתו הנוכחית.

להערכתם, גם אם החוק יעבור כך בקריאה ראשונה הרי שבאגו״י נוטים שלא לפרוש כבר בשלב זה מהקואליציה ולהמתין לוועדה שיעשו שינויים. "אם יבואו לקראתנו בדברים הקריטים המוכרחים שינוי הרי שיש על מה לדבר, הדלת לא נטרקה", הם אומרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר