האופוזיציה טוענת לזיופים

ארדואן ניצח בבחירות בטורקיה: 'נשאיר מאחור את המתח'

לאחר בחירות מתוחות במיוחד הצליח הנשיא ארדואן, לפחות לטענתו, לנצח שוב את מתחריו ונבחר לנשיאות טורקיה והפעם עם סמכויות מורחבות במיוחד. האופוזיציה טוענת לזיוף הבחירות (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: thomas koch / Shutterstock)

ועדת הבחירות בטורקיה הודיעה הלילה (שני) כי בתום ספירה של 97.7% מהקולות עולה כי הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן הוא שוב המנצח בבחירות לנשיאות, לאחר שגרף יותר מ-50% מקולות הבוחרים. באופוזיציה המאוכזבת טוענים לאי-סדרים וחשש לזיופים. קודם לכן דווח בכלי התקשורת במדינה כי המועמד המוביל של האופוזיציה, מוהרם אינצ'ה הודה בשיחות סגורות בהפסד.

ארדואן אמר לאחר פרסום התוצאות הרשמיות: "המנצחים של הבחירות הם טורקיה, העם הטורקי, הסובלים באזור שלנו וכל המדוכאים בעולם". קודם לכן, עוד לפני פרסום התוצאות, נשא ארדואן נאום ניצחון: "אני מקווה שאף אחד לא יפגע בדמוקרטיה בכך שיטיל צל על הבחירות ועל תוצאותיהן כדי להסתיר את הכישלון שלו".

ארדואן פנה אל תומכיו שחגגו מול משרדי מפלגתו באנקרה עם פרסום התוצאות: "קיבלנו את המסר של האזרחים באמצעות תוצאות הבחירות לפרלמנט. במובן הזה, אנחנו נעמוד מול האומה ונתקן את הפגמים שלנו". ארדואן הוסיף: "החל ממחר נעבוד במהירות כדי ליישם את הבטחותינו לאומה. לטורקיה אין זמן לבזבז".

הנשיא הנבחר התייחס למצב בסוריה ואמר כי טורקיה תמשיך ב"שחרור האדמות הסוריות" כדי שהפליטים יוכלו לחזור בשלום. הוא הוסיף כי טורקיה תפעל באופן נחרץ יותר נגד ארגוני הטרור.

"עכשיו הזמן להתמקד בעתיד ארצנו על-ידי כך שנשאיר מאחור את המתח של תקופת הבחירות", אמר ארדואן בנאום הניצחון שנשא עוד טרם פרסום התוצאות. "נמשיך לפעול בנחישות כדי לשפר את מצב הזכויות והחירויות. לא ניסוג מהמקום שאליו הבאנו את הכלכלה הטורקית ואת הדמוקרטיה של טורקיה". ארדואן אמר כי בכוונתו להמשיך להגיב ל"מי שמאיימים עלינו באמצעות ארגוני הטרור" ולהמשיך לנקוט צעדים כדי להגביר את אמינותה של מערכת המשפט בטורקיה.

כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי המועמד המוביל של האופוזיציה, מוהרם אינצ'ה הודה בשיחות סגורות בניצחונו של ארדואן. כתב רשת FOX הטורקית דיווח כי אינצ'ה אמר: "זה היה כמובן מרוץ לא הוגן, אבל ארדואן ניצח". בחשבון הטוויטר הרשמי של מועמד האופוזיציה המוביל נכתב כי הוא יגיב לתוצאות הבחירות בנאום שיישא בצהריים.

קלפי בבחירות לנשיאות. Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

המטרה של אינצ'ה ושל שאר המועמדים שהתייצבו מול ארדואן הייתה למנוע ממנו להשיג יותר מ-50% מהקולות בסיבוב הראשון – וכך לגרור אותו לסיבוב שני, שם המועמד שיעפיל לקרב הסופי מולו עשוי היה לאיים על שלטונו. הכרזת ועדת הבחירות היא אכזבה עצומה למבקרי הנשיא, שקיוו וגם העריכו כי הפעם המירוץ יהיה צמוד בהרבה מבעבר.

מתנגדי ארדואן העלו עוד לפני ההכרזה על ניצחון ארדואן טענות לאי-סדרים בספירת הקולות. עם תחילתה של הספירה קרא אינצ'ה לפקחים להישאר בקלפיות כדי לוודא שאין זיופים. במהלך הספירה טען כי הנתונים שמתפרסמים בתקשורת הממלכתית עברו "מניפולציה". כשבסוכנות הידיעות הממלכתית "אנדולו" דווח כי 85% מהקולות כבר נספרו צייץ אינצ'ה כי בפועל נספרו עד לאותה העת 37% מהקולות. מפלגתו של ארדואן תקפה את אינצ'ה על דבריו. דובר הממשלה בקיר בוזדג טען כי אינצ'ה "מאיים על סוכנות הידיעות הממלכתית ומסמן אותה כמטרה".

תומכיו של אינצ'ה (שאטרסטוק)

בטורקיה נערכו אתמול גם הבחירות לפרלמנט, והשאלה הגדולה הייתה אם מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן תאבד את הרוב המוחלט שלה בבית הנבחרים. גם פה נחל ארדואן ניצחון גדול בהרבה מהסקרים שניבאו לו קואליציה קשה.

יו"ר ועדת הבחירות הודיע כי בתום ספירה של 97.7% מהקולות עולה כי חמש מפלגות עברו את סף 10% ונכנסו לפרלמנט באנקרה: מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן, בעלת בריתה - המפלגה הלאומנית MHP, מפלגת העם הרפובליקנית מהאופוזיציה, מפלגת ה-HDP הפרו-כורדית ומפלגת הטוב של מרל אקשנר.

אחרי ספירת 96.24% מהקולות בבחירות לפרלמנט: מפלגתו של ארדואן הובילה כצפוי, אבל עם 42.47% בלבד. עם זאת שותפתה, המפלגה הלאומנית MHP, גרפה 11.18%, ולפיכך לקואליציה של ארדואן עדיין יהיה רוב מוחלט. בנאום הניצחון שלו הציג ארדואן את ההישג המשותף של השתיים כשמירה על הרוב בפרלמנט.

מפלגת העם הרפובליקנית מהאופוזיציה גרפה 22.71% מהקולות, ומפלגת הטוב של מרל אקשנר, מהדוברות הבולטות ביותר נגד ארדואן, גרפה 10.06%. מפלגת ה-HDP הפרו-כורדית קיבלה 11.23% מהקולות, מעט יותר מאחוז החסימה (10%). פרשנים העריכו כי אם מפלגה זו תעבור את אחוז החסימה, למפלגתו של ארדואן יהיה קשה עוד יותר לזכות ברוב מוחלט של המושבים. לפי ועדת הבחירות שיעור ההצבעה היה גבוה ביותר: 86.82% מבעלי זכות הבחירה הצביעו בבחירות לנשיאות ו-87% הצביעו בבחירות לפרלמנט.

עוד לפני סיום ספירת הקולות בטורקיה התקשר אמש נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן לארדואן ובירך אותו על ניצחונו ועל "הצלחת ההליך הדמוקרטי בטורקיה". מלשכת אבו מאזן נמסר כי בשיחה הוא איחל לטורקיה המשך הצלחה ויציבות. מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, שוחח גם הוא בטלפון עם ארדואן ובירך אותו על זכייתו בבחירות. הנייה ציין במהלך השיחה כי משלחת של בכירים בהנהגת חמאס תבקר בטורקיה בקרוב כדי למסור את ברכת הארגון לנשיא.

מבחינת ישראל, לא היה הבדל משמעותי שכן גם ארדואן וגם יריבו אינצ'ה עוינים את ישראל וכמעט מתחרים מי יהיה בוטה יותר בהתייחסותו כלפיה.

לבחירות לנשיאות ולפרלמנט בטורקיה הייתה הפעם חשיבות מיוחדת, משום שהן משלימות את המעבר של טורקיה ממערכת שלטון פרלמנטרית למערכת שלטון נשיאותית, מהלך שנוי במחלוקת שארדואן הצליח לאשר רק בזכות ניצחון דחוק במשאל עם בשנה שעברה. ארדואן ייהנה מסמכויות ששום מנהיג טורקי לא החזיק בהן במאה השנים האחרונות: תפקיד ראש הממשלה יחדל להתקיים, והנשיא ינהיג למעשה את הממשלה, את המשטרה ואת הצבא.

הבחירות היו אמורות להיערך רק בשנה הבאה, אבל ארדואן יזם את הקדמתן בטענה שלטורקיה דרוש כבר כעת נשיא בעל סמכויות נרחבות, כזה שיוכל להתמודד עם האתגרים הכלכליים והביטחוניים של המדינה. מאז תחילת השנה איבדה הלירה הטורקית יותר מ-20% מערכה, ופרשנים מעריכים כי ארדואן הקדים את הבחירות משום שחזה כי הכלכלה הטורקית צועדת לתקופה קשה עוד יותר – כזו שתפחית את סיכוייו לנצח בבחירות אם ייערכו בשנה הבאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר