בתגובה ראשונה

נתניהו על חוק השואה: "עמדנו על האמת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס באופן רשמי לראשונה להתקפלות של פולין בנוגע ל"חוק השואה" מעורר המחלוקת ואמר כי הוא שמח על ההחלטה הפולנית בנושא (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (רביעי) לתיקון של "חוק השואה" הפולני, זאת לאחר שמוקדם יותר היום פורסם כי הפולנים החליטו בצעד מפתיע לרכך את החוק ולהוציא ממנו את המשמעות הפלילית. החוק גרם למשבר חריף ביחסים בין ישראל לפולין.

נתניהו אמר: "מזה חודשים אנחנו מנהלים מגעים ממושכים ורצופים מול ממשלת פולין ואני שמח שהממשלה, הפרלמנט ונשיא פולין החליטו על ביטול הסעיפים שעוררו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית".

"נפגשתי עם נשיא פולין", אמר נתניהו שדבריו הובאו ב-ynet, כשבאולם יושב גם שגריר פולין בישראל. "שוחחנו והקמנו צוותי משימה שעבדו זה מול זה. אני רוצה להודות לצוות הישראלי בראשות ד"ר יוסף צ'חנובר ותא"ל (במיל') יעקב נגל, שנרתמו למשימה עם אנשי משרד החוץ בראשות המנכ"ל. הגענו לנוסח מוסכם של הצהרה משותפת. לישראל ולפולין אחריות משותפת לזכרון השואה. ברור שמדובר בפשע של הנאצים נגד היהודים ובכללם יהודי פולין. עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתו העליונה - להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול".

על פי הדיווחים הסיבה להתקפלות הפולנית היה הממשל האמריקאי שלחץ על וורשא לרדת מהעץ. מאז העברת החוק, הנשיא טראמפ נמנע מלהיפגש עם מנהיגי פולין והעביר להם מסר ברור בנושא.

ד"ר צ'חנובר

ד"ר צ'חנובר אמר: "אני רוצה להודות לנתניהו ולראש ממשלת פולין על כך שהפקידו בידיי ובידי חברי, פרופ' יעקב נגל, את המשימה החשובה להבטיח שלא יהיה חוק ולא תהיה מגבלה בעולם על השיח על השוא - שחייב להיות פתוח. דברי האמת חייבים להישמע. משימה זאת הושגה על ידי תיקון החוק".

אחריו עלה לדוכן פרופ' יעקב נגל, שאמר כי "המשימה שהוטלה עלינו על ידי ראש הממשלה הייתה משימה לאומית. לא פחות. כבן לניצולי שואה מפולין, כל הטיפול בנושא רגיש וכואב זה נעשה על ידינו בחרדת קודש בזהירות המתבקשת וללא שום פשרות. המשימה הייתה לבטל את סעיפי החוק ולשמר את חקר האמת תוך שימור היחסים עם פולין. פעלנו יחד עם משרד החוץ בראשות המנכ"ל יובל רותם. השואה היא בור שחור ואפל בהיסטוריה של העם היהודי ועלינו ללמד את הדורות הבאים מה קרה כדי שזוועה כזאת לא תחזור".

פרופ' נגל

מ"יד ושם" נמסר בתגובה על תיקון החוק: "אנו רואים בהודעת ממשלת פולין מהיום בדבר הכוונה לתקן את החוק השנוי במחלוקת, התפתחות חיובית וצעד בכיוון הנכון. אנו מאמינים שהדרך הנכונה לתקן עיוותים היסטוריים ותפיסות היסטוריות שגויות היא באמצעות פעולות חינוכיות ומחקריות שיתקיימו באופן חופשי ופתוח. 'יד ושם' ימשיך לתמוך בהבטחת האפשרות לחוקרים ולמחנכים להתמודד ללא מגבלות עם האמת המורכבת של יחסי יהודים-פולנים לפני תקופת השואה, במהלכה ואחריה".

החוק, שחוקק בינואר השנה קבע כי מי שיטען שלפולין כמדינה, או האומה הפולנית, אחריות לפשעים שבוצעו על-ידי הנאצים בשואה, יעבור עבירה פלילית שעונשה עד שלוש שנות מאסר. מאז הוא הועבר לבדיקת בית הדין לחוקה.

אחרי אישור החוק בפברואר, מורבייצקי התעקש שהוא לא יפגע בחופש הביטוי, כפי שחוששים בישראל ובארצות הברית. הוא הוסיף, עם זאת, כי פולין הייתה צריכה להסביר טוב יותר לעולם את כוונותיה, והודה כי העיתוי היה "אומלל".

החוק עורר סערה רבתי כשבישראל הודיעו כי לא יהיו מוכנים להתעלם מחלקם של פולנים רבים בהשמדת היהודים בימי השואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר