חוק הגיוס בבטאונים

ב'אגודה' לוחמניים וב'דגל' מרוככים • סקירה

'המודיע' ו'המבשר' מציגים קו לוחמני נגד חוק הגיוס שאשר בעוד בבטאון 'דגל התורה' מציגים קו מרוכך יותר ל'חוק הדיחוי' • השאלה כעת: כיצד ישפיעו חילוקי הדעות על הוועדה (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני וליצמן, אמש (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

חברי הכנסת של המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, הצביעו הלילה (שלישי) כגוש אחד נגד חוק הגיוס, לא לפני שחלק מהנציגים בדקו כי החוק אכן עובר, למרות ההתנגדות. אולם ביומונים החרדיים ניתן לראות הבדלי ניואנסים בין הגישות השונות כלפי החוק והצורך בשינויים.

בעיתון 'המודיע', המזוהה עם חסידות גור, הכותרת הראשית שנכתבה עדיין לפני ההצבעה מבשרת כי "בהתנגדות הנציגות החרדית: חוק הגיוס אמור היה אמש לקבל אישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת".

בעיתון מובאים דבריו של סגן השר יעקב ליצמן המאיים: "נפרוש מהקואליציה אם יעבור החוק הזה בקריאה שלישית".

בעיתון 'המבשר', המזוהה עם 'שלומי אמונים', הנוסח חריף עוד יותר שם נכתב בכותרת כי "הח"כים החרדים התנגדו בליל אמש לחוק המבטל את מעמד בני הישיבות".

העיתון מצטט את סגן השר מאיר פרוש שטוען כי החוק שהצביעו עליו מנוגד להסכם הקואליציוני שהליכוד חתם עם יהדות התורה ולהתחייבות המפורשת שנתן רה"מ נתניהו בעת שהוקמה הקואליציה לפיה לא יהיו מכסות ללומדי תורה ולא יהיו לומדי תורה שיישבו בכלא.

גם מאמר המערכת חריף וטוען כי יש להילחם בחוק לקראת קריאה שניה ושלישית.

בניגוד לכך, עיתון 'יתד נאמן', בטאון תנועת 'דגל התורה', מרוכך יותר ומציין כי "לקול מחאתם הכאובה והנחרצת של חברי הכנסת החרדים חוק הדיחוי אושר בקריאה ראשונה".

בעיתון 'הפלס', בטאון 'הפלג הירושלמי', נטען בדומה לתקשורת הכללית כי הח"כים החרדים מוודאים שהתנגדותם המוצהרת לא תמנע את העברת החוק.

לדברי גורמים פוליטיים, כעת הכל יהיה תלוי בוועדה שקמה לעסוק בפרטי החוק. על פי ההערכות בדגל התורה ובש"ס יסתפקו בשינויים מינורים יחסית כגון הקטנת מספר היעדים ושינויי נוסח כאלו ואחרים.

במקביל, ב'אגודת ישראל', צפויים להתעקש על ביטול הסעיף המבטל את החוק באופן אוטומטי באם לא עומדים במכסות, מה שנתפס בעיני גדולי האדמו"רים כמשמעות של סנקציות פליליות.

בנוסף, בדגל התורה מעדיפים לסיים את הסאגה עוד במושב הקיץ לאחר ביצוע התיקונים הדרושים והעברתו בקריאה שניה ושלישית, ואילו באגודת ישראל יש המעדיפים לבקש דחיה מבג"ץ שיעניק ארכה של מספר חודשים ואז לפתוח הכל מחדש.

השאלה הגדולה היא האם ניתן יהיה לרבע את המעגל ולמצוא נוסחה משפטית שתענה גם על הכרעתם של גדולי הדור והנציגים החרדים וגם על הוועדה המקצועית של משרד הביטחון ותעמוד במבחן בג"ץ.

"לא בטוח שיש דבר כזה ולכן הנעלם הוא גדול אולם אם יצליחו בכך", אומר גורם פוליטי, "זה יהיה הישג מפתיע שייתן שקט לשנים רבות מההסתה האנטי חרדית על השתמטות מצה"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר