בגבול עם ירדן

כוחות אסד חוגגים ניצחון חשוב על המורדים

צבאו של אסד הצליח לכבוש את הגבול עם ירדן מה שמעניק לסורים מעבר סחר חשוב וגם ניצחון מורלי משמעותי על כוחות המורדים שמאבדים כל העת את שטחיהם (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פלסטינים תומכים באסד, ארכיון (צילום: עיסאם רימוואי, פלאש 90)

הכוחות הסוריים חגגו בסוף השבוע את ניצחונם במחוז דרעא כשהם מניפים את דגלי סוריה ותמונותיו של השליט אסד במעבר נסיב בגבול ירדן שהיה מחוץ להישג ידם במשך שלוש שנים. "הממשלה השתלטה על מוקד כלכלי חשוב שמחבר את סוריה למדינות אחרות, בראשן ירדן וארצות המפרץ", אמר גורם בצבא הסורי.

מעבר הגבול נסיב, אחד ממעברי המסחר החשובים של סוריה, נכבש שלשום במתקפה משולבת עם הפצצות רוסיות. בסוף השבוע הסכימו המורדים להניח את נשקם, בהפסקת אש שהושגה בתיווך רוסי.

המערכה לכיבוש דרעא נפתחה ב-19 ביוני. בראשיתה עוד החזיקו המורדים ברוב השטח במחוז בדרום מערב המדינה. לפי מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם אסד שחרר יותר מ-60% מהשטח שכבשו המורדים. כניעת המורדים בדרעא היא ניצחון נוסף לאסד ולשותפות שלו במלחמה: רוסיה, איראן וחיזבאללה.

המומחים מסבירים, כי השליטה במחוז הדרומי היא לא רק ניצחון טריטוריאלי וכלכלי לאסד, אלא גם ניצחון סמלי. בדרעא החלה ההתקוממות נגדו ב-2011.

חוסיין עבזיד, דובר המורדים במחוז דרעא, אמר שהסכם הפסקת האש ייכנס לתוקף בשלושה שלבים: ראשית במזרח דרעא, אחר כך בבירת המחוז ואז במערב דרעא.

אחרי ההישג של הכוחות הסוריים בדרעא היעד הבא של צבא אסד יהיה לכבוש מהמורדים את המחוז הסמוך, קוניטרה ברמת הגולן. שם יאלץ אסד לנהוג בזהירות, כדי לא לגרום לירי זולג לעבר ישראל, שיאלץ אותה לפעול נגדו בצורה ישירה.

במקביל לחגיגות במעבר נסיב, שיירה ארוכה של טנקים ורכבים משוריינים עשתה את דרכה למערב דרעא, שם המורדים עדיין מחזיקים בשליטה על חלק מהשטח. הצבא הסורי מצפה מכל היישובים שטרם נכבשו להצהיר שיהיו כפופים לשלטון אסד אך למורדים יש עדיין כמה יישובים שייאבקו עם הכוחות הסורים.

ומי שמשלם את המחיר הם כמובן אזרחי סוריה האומללים. במהלך השבועיים האחרונים הפכו יותר מ-320 אלף תושבי דרעא לפליטים – בבריחה הגדולה ביותר מתחילת המלחמה בסוריה. קרוב ל-60 אלף מהם ברחו לגבול ירדן, אלפים נמלטו לרמת הגולן, בקרבת הגבול עם ישראל. לפי מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם לפחות 28 אלף תושבים חזרו ביממה החולפת לבתיהם במזרח דרעא במסגרת הפסקת האש בתקווה לשקט.

יותר מ-150 אזרחים נהרגו בהפצצות של סוריה ורוסיה בדרעא מ-19 ביוני. אחרי הפסקת אש התושבים חוששים שהוא לא מספק להם הגנה וכי הם יצטרפו במהרה למאות אלפי ההרוגים שנרצחו במהלך 7 השנים האחרונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר