ערב 'זמן אלול'

שוחד, איומים בוטים וסחיטת ראשי ישיבות • שיטת הרשמים

בימים אלו חורצים את גורלם של אלפי תלמידים חרדים צעירים, שמתקבלים לישיבות לקראת ה'זמן' הבא, גם טיפוסים מפוקפקים שמועסקים כ'רשמים' ולא בוחלים באף צעד כדי להצליח • מרגיז (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה ( צילום: Zack Wajsgras / Flash90)

בימים אלו, הרישום לישיבות הגדולות בעולם התורה, פועלים ה'רשמים' לאתר את הבחורים המוכשרים לישיבות, בולשים אחר תלמידי הישיבות הקטנות, ממליצים על תלמידים צעירים ומזהירים מפני תלמידים שלשיטתם לא מתאימים לישיבה המבוקשת.

לא מעט אפליה על רקע עדתי יש ברישום המדובר, כידוע וכפי שפורסם אמש ב'כאן', אך כעת נחשף צד אפל נוסף של לא מעט רשמים: מסחיטת ראשי ישיבות ועד שוחד לתלמידים.

לובי בתי המלון בירושלים, שרגיל להכיל 'פגישות שידוכים', מתרגל בימים אלו לפנים חדשות: ראשי ומנהלי ישיבות, הנפגשים עם הרשמים, מנסים לקבל מידע על התלמידים הטובים יותר, לנסות ולשפר את ה'שם' שלהם בקרב הישיבות הקטנות. וכמובן: איש לא עובד בהתנדבות במקצוע זה.

נדגיש: ישנם לא מעט רשמים שעובדים בשיטה הכשרה: באיסוף מידע לגיטימי עבור מנהלי הישיבות, וניווט התלמידים לישיבות אליהם הם מתאימים; השיטה בה פעלו במשך שנים ארוכות. אך תופעת הרשמים שפועלים בשיטות בזויות, תוך לא מעט שחיתות, הולכת והופכת לתופעה רחבה.

סחיטה

הרשמים מרוויחים סכומי עתק בתקופת הרישום, כאלו המגיעים לעשרות אלפי דולרים ל'עונת רישום'. אך מתברר, כי יש רשמים שלא מסתפקים בשכר מהישיבה איתה הם עובדים, אלא מגיעים אף לסחיטת ראשי ישיבות אחרים. השיטה: רוצה שלא נלכלך עליך? תשלם כסף - ולא מעט.

מנהל ישיבה מוכרת בירושלים עבר את הסיוט המדובר בתקופת הרישום הנוכחית. וכך זה אירע: המנהל קיבל שיחת טלפון מרשם מוכר, שסיפר לו כי בחורים רבים מבררים על הישיבה אותה הוא מנהל, כשהוא מדגיש "אני לא עובד עם הישיבה שלכם, אלא עם ישיבה אחרת".

אילוסטרציה (צילום: Yaacov Cohen/Flash90)

אבל בכך השיחה ה"תמימה" לא הסתיימה. בשלב זה הוסיף ה'רשם' משפט בודד, ובכך סחט את המנהל: "אתם לא רוצים שאני ילכלך, חמש אלף דולר ואני ישמור על שתיקה, לא ילכלך". המנהל נדהם, לרגע לא הבין, אבל הרשם חידד: "מה שאתה שומע". ימים לאחר מכן, סיפר המנהל לחבריו שנאלץ לשלם את סכום הכסף הגדול, והכל כדי שהרשם המדובר לא יקלקל את שם השיבה בקרב תלמידי הישיבות הצעירים.

מסע השקרים

שיטה נוספת בה פועלים מספר רשמים, היא 'שיטת השוחד'. הרשמים מדברים על ליבם של התלמידים הצעירים, אלו שנמצאים רגע לפני הישיבה הגדולה שתעצב את חייהם.

הרשמים ונציגיהם נוסעים ברכבים סמוך להיכלי הישיבות הקטנות, מחכים לתלמידים הצעירים שבדיוק יוצאים למבחנים ו'התרשמויות' מישיבות גדולות. לאחר מכן הם אוספים את הבחורים 'טרמפ', ובמהלך הנסיעה מתחקרים לאיזו ישיבה הם יוצאים להתרשם. במהלך הנסיעה הם מטפטפים להם 'לכלוכים' על הישיבות, אליהם הם מבקשים להירשם, ותוך כדי כך מפארים את הישיבה איתה הם עובדים.

בחורים כמו 'סחורה': השיטות של עסקני הרישום (צילום: באדיבות תאגיד השידור כאן)

"מתייחסים לבחורים כאל חפץ ששוכרים בו", מתאר ל'כיכר השבת' אברך שעבד במשך שנים כרשם: "ממש כך. בשביל להביא את 'הסחורה' הטובה, הרשם ישלם כסף, יפנק, יעשה מה שצריך. תזכור: בסוף הוא מקבל החזר מלא, בלי קשר לשכר המטורף שהוא דורש".

"שוחד הפיתה"

ובנסיעת 'טרמפ השקר' המסע לא תם. הרשמים המדוברים מזמינים את הבחורים ל'שווארמה', מפנקים אותם בדברי מאכל ושתייה, וכל זה כדי לשכנע את התלמיד הצעיר להגיע לישיבה איתה הם עובדים וממנה הם מקבלים את השכר הגבוה על ביצוע רישום איכותי.

"מדובר בשחיתות נוראית", מסכם גורם המכיר את הסיפורים. "סיפור עצוב מאוד. משחדים בחורים בישיבות קטנות ב'פיתה ופלאפל', מחדירים להם למוח שקרים על ישיבה אחרת ותוך כדי זורקים להם דברי שבח על הישיבה איתה הם עובדים. זה מטורף".

אבא לתלמיד ישיבה במרכז הארץ סיפר ל"כיכר השבת": "אני אתן לך דוגמה קטנה: הבן שלי ילד טוב, באמת מתמיד. רצו אותו בכמה ישיבות טובות. תוך כדי שיחה הוא מספר לי שאחד החברים הטובים שלו נרשם לאיזו ישיבה מדוברת. שאלתי אותו למה, והוא הגיב בתמימות: הרשם שכנע אותי שבישיבה הזו יש מקלחת עם 'חמש מצבי מים', ותמיד יש מים חמים. אתה מבין? הילד הזה נפל שדוד, אחרי רשם שהצליח לשכנע אותו דרך 'מצבי המים'".

אילוסטרציה. למצולמים אין כל קשר לתוכן הידיעה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

"שוחד של כובע וחליפה"

ויש את שיטת ה'שוחד להורים'. גורם בעולם החינוך מספר ל'כיכר השבת': "ישנם בחורים בישיבות קטנות שאתה מזהה אותם כ'מתמידים', ה'שפיצים' של הישיבה, פשוטו כמשמעו. אבל מה לעשות שהם הגיעו ממשפחות מעוטות יכולת, כאלו שאין להם כסף לשלם שכר לימוד ובטח לא לקנות כובע ומגבעת לבן שמתחיל ישיבה גדולה".

בשלב הזה נכנס הרשם לתמונה. הוא מבטיח להורים כסף, כובע וחליפה. פשוט משחד אותם. כך הם מפעילים לחץ על הילד שלהם להירשם לישיבה בה עובד הרשם. "הנזק הוא, שבמקרים רבים הילד הצדיק הזה לא מתאים בכלל לישיבה שנשלח אליה, אבל הלחץ של הרשם, יחד עם ה'סוכרייה' של שכר הלימוד והכובע והחליפה, הצליחו לשכנע אותם".

"לא יודע מה איתכם", מסכם איש החינוך, "אותי זה זעזע - וראוי שכולנו נזדעזע מהתנהגות מבישה של רשמים מפוקפקים אלו, שלא מהווים את רוב העוסקים בתחום אבל השפעתם ניכרת ומזיקה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר