טור אורח

4 סיבות לרעידות אדמה // הרב שלמה בניזרי

עשרות רעידות אדמה פקדו את ישראל בשבוע האחרון. בכירי הסייסמולוגיים ניסו לנתח, אולם הסיבות כבר נכתבו במקורות. הרב שלמה בניזרי בטור מיוחד ל"כיכר השבת" (דעות, חרדים)

הרב שלמה בניזרי | כיכר השבת |
השר לשעבר שלמה בניזרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשבוע האחרון אירעו במדינת ישראל עשרות רעידות אדמה שהורגשו בעיקר בצפון הארץ, אך התקבלו דיווחים גם ממקומות אחרים ברחבי ישראל. הדיווחים על הרעידות קיבלו ביטוי רחב בכלי התקשורת הכללית, ואל אולפני החדשות הוזעקו כל המומחים לרעידות אדמה, המכונים סייסמולוגים.

הנ"ל טרחו להסביר בטוב טעם ודעת איך קורות הרעידות, מה הגורם הפיסיולוגי באדמה שגורם לרעידות. הם גם נשאלו האם ניתן לצפותן, וכן האם ניתן למונען, ועוד ועוד. כששמעתי אותם, חשתי רחמנות עליהם, אחר שהודו בפה מלא "תפקידנו מתחיל רק אחרי הרעידה, כי לפני הרעידה אין אנו יכולים לדעת מתי תהיה הרעידה, באיזה עוצמה וכד', אנו רק יכולים לנחש ולשער באיזה אזורים זה יקרה, אך מעבר לכך אנו יכולים בדיעבד רק לקבוע היכן היה המוקד הרעידה ועוצמת הרעידה".

ובאמת אין להם כמעט כל ידיעה ברורה למתרחש במעמקי האדמה, אלא הרוב בנוי על השערות. זהו אחד מיני רבים, מתופעות הטבע שהמדע עומד פעור פה וחסר אונים, ומבין שגם האדם המודרני עם כל ידיעותיו והצלחותיו המדעיות, כאן הוא מתגלה במלוא אפסיותו מול עוצמת האל יתברך, או בלשונם איתני הטבע (הטבע בגימטריה שווה אלהים).

כששמעתי את אותם דיבורים מלומדים, נזכרתי בסיפור על רבה של קושטא הרב אלפנדרי זצ"ל, כאשר נכנס לבית המדרש וראה אברכים נושאים ונותנים בסוגיא בלהט רב, זה נושא בכה וזה נותן בכה. שאל הרב במה העניין? ואמרו לו כי דנים הם בסיבות לרעש הפוקד מידי פעם את האדמה.

זה טען שכך היא הסיבה, וזה טוען שכך היא הסיבה. אמר להם הרב אלפנדרי: אינני מבין אתכם, והרי כתוב במפורש "המביט לארץ ותרעד (רעידות אדמה) יגע בהרים ויעשנו" (הרי געש) (תהלים ק"ד), כלומר מי שאחראי ועומד מאחורי הרעידות המחרידות הללו זה רק בורא עולם ולא אף אחד אחר. הכל נעשה רק ברצון ה', אימת שהוא חפץ ובמקום אשר יבחר.

למה? יהודי צריך לומר: ''בשלי הסער הגדול הזה'

יהודי ירא שמיים כאשר הוא רואה דבר חריג שקורה בכל מקום בעולם, אמור לקחת מוסר מדבר זה ולהתעורר ולומר ''בשלי הסער הגדול הזה''. זה מזכיר לי את הסיפור עם החפץ חיים, שהגיע אליו סוחר שביקר בסין וסיפר לו מחוויותיו. הוא סיפר לרב שבאחד האזורים בסין נפרץ סכר, ועשרות כפרים הוצפו, ורבבות בני אדם מצאו את מותם. החפץ חיים מאוד התעניין בסיפור זה, והמשיך לשאול שאלות נוספות על האירוע.

אותו סוחר הביע תמיהה ושאל את הרב, מדוע הוא מתעניין באירוע שקרה במקום כל כך רחוק, שאין לו כל קשר אלינו. אמר לו הרב, אם יעמוד מישהו בוורשה על כסא במרכז העיר ויתחיל לצעוק באידיש, למי הוא מכוין את דבריו? האם לרוב התושבים שהם גויים, או ליהודים המועטים אך דוברי האידיש.

ודאי ליהודים דוברי האידיש, השיב הלה. אמר החפץ חיים, זה בדיוק העניין, הקב"ה מדבר עם בריותיו דרך איתני הטבע, אומות העולם שאינן מבינות את שפתו של הקב"ה, חושבות שזו עוד תופעת טבע שלא ניתן לעשות דבר, ואז הם רק מפרשנים איך וכמה? ואילו אנו בניו של הקב"ה יודעים, שגם כאשר קורה אסון במקום מרוחק, בורא עולם מאותת לנו שגם מה שקורה במרחק יכול להגיע אליכם.

מצלמות רועדות בכניסה לחוף לבנון (צילום: חדר הבקרה רשות הכינרת)

ואכן בשנה האחרונה היו הרבה אסונות טבע במקומות מרוחקים, וכנראה שלא התעוררנו ולא הבנו את הרמז מספיק, אז הקב"ה בא וקירב אלינו את הרמז יותר ויותר, כדי שאולי מישהו יקום ויזעק "עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם", לפני שיהיה כאן אסון נוראי. הפסיקו לבטוח בכוחי ועוצם ידי, הפסיק את ההתרחקות מהתורה ויראת השמיים. בדקו ופשפשו במעשיכם כדי לראות היכן טעיתם, ומה יש לתקן!

ארבע הסברים לרעידות אדמה

ואכן, אין מקרה ואין סתם בעולם, לכל דבר יש סיבה, טעם והיגיון, רק שצריך להתבונן. בעניין רעידות האדמה מובא בתלמוד הירושלמי (ברכות פרק ט'), שרעידות אדמה נקראות זוועות, וזה בגלל התוצאות ההרסניות שהן גורמות.

הגמרא שם גם מביאה ארבעה הסברים מדוע קורות רעידות אדמה: א. עם ישראל אינם נותנים תרומות ומעשרות כתיקונם. ב. פריצות והפקרות - התיאטרונים והקרקסים יושבים בטח ושאננים, בזמן שבית המקדש – בית ה' חרב. ג. בגלל אותם עוונות חמורים המשויכים לצועדים במצעדי הגאווה, התאווה והראווה. ד. מפני המחלוקת.

בקוראי את הטעמים לרעידות האדמה, אין אני יכול לבוא בהאשמה רק לאותם הוללים ורחוקים המשחיתים כל חלקה טובה בעם ישראל, ומרבים טומאה בכל שעל ושעל, וגם נותנים הכשר למעשיהם המתועבים והמשוקצים, אלא חלק מהטעמים נוגעים אלינו ישירות.

וכוונתי כמובן לעניין המחלוקת. אומנם תמיד ניתן לומר שהמחלוקות אצלנו הן לשם שמיים, אך כולנו יודעים גם כמה לא לשם שמיים מתערב בתוך מחלוקות. כמה שנאת חינם, כמה לשון הרע ושאר מרעין בישין. מקוה גם ששמתם לב שהרעידות החלו בימי בין המיצרים, שהם השלשה שבועות הקשים והמועדים מאז ומתמיד לפורענות, והם מזכירים לנו את שנאת החינם שבעטיה חרב בית המקדש, וכעת בורא עולם שולח לנו רמז חזק ביותר להתחזק בתחום זה ובתחומים אחרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר