החשש מהרפורמים

חוק הלאום: האיום של נתניהו שהביא להתקפלות החרדים

החרדים דרשו להוסיף סעיף, שיגביל את כוחו של "חוק הלאום" בפני פרשנות שתיטיב עם הרפורמים, אך החשש מפני עיכוב החקיקה, הביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיים בבחירות (אקטואליה)

נתניהו והחרדים. ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

דרישה שהציגו החרדים באשר להוספת סעיף בחוק הלאום הביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיים בהקדמת הבחירות והחרדים התקפלו מדרישתם, כך מדווח יקי אדמקר ב'וואלה'.

לפי הדיווח, החרדים דרשו להוסיף סעיף חדש בחוק הלאום, שלא יעניק לחוק מעמד עליון כחוק יסוד, באופן שיהיה ניתן לפסול אותו כמו חוקים אחרים.

המטרה של ה"סעיף החוסם", לפי גורם בקואליציה, היתה למנוע מהחוק מעמד שיאפשר לפסול באמצעות פרשנות משפטית שלו חוקים אחרים שאושרו או יאושרו.

לפי הדיווח של אדמקר ב'וואלה', החרדים העבירו את הנוסח של הסעיף לשר יריב לוין אך לא הציבו אולטימטום. בליכוד חששו כי הדרישה החדשה תביא לעיכוב חקיקת החוק שלא יאושר עד סוף מושב הקיץ של הכנסת.

ראש הממשלה נתניהו הביע את התנגדותו לסעיף המוצע ואף איים כי ילך על זה לבחירות, והנציגים מש"ס ומיהדות התורה נאלצו להתקפל ולוותר על דרישתם.

החשש של חברי הכנסת החרדים היה ששופטי בג"ץ ישתמשו בחוק בסוגיות מהותיות כמו הכותל המערבי, גיור ונושאים נוספים. ח"כ ישראל אייכלר הגדיר את החוק, בראיון לרדיו 'קול חי', כ"מתנה לרפורמים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' צייץ כי גם בש"ס וגם ביהדות התורה חושבים שזה חוק רע ומסוכן. אך לדבריו, "ראש הממשלה הודיע להם שבלי חוק הלאום הוא הולך לבחירות והם מפחדים מבחירות ולכן מיישרים קו בלי לקבל אפילו את חוק הגיוס בתמורה".

חוק הלאום מוגדר כחוק יסוד ועל כן הוא טעון את אישורם של 61 חברי כנסת לפחות. היום יחודשו הדיונים בוועדה המשותפת לחוק הלאום בראשות ח"כ אמיר אוחנה לאישורו של החוק לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית.

אתמול הושגה הסכמה בין ראש הממשלה לשר בנט על שינוי נוסח הסעיף שאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד, שבו יהיה כתוב: "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר