היירוט בצפון

מערכת 'קלע דוד' הופעלה לראשונה באופן מבצעי

ירי טילי היירוט 'קלע דוד' היום על הרקטות בסוריה היה הפעם הראשונה שהמערכת פעלה באופן מבצעי לאחר שנכנסה לשירות לפני כשנה וחצי. עלות כל טיל - כמיליון דולר (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מערכת קלע דוד (צילום: מנהלת "חומה" במשרד הביטחון)

מערכת היירוט "קלע דוד" (לשעבר 'שרביט קסמים') רשמה הבוקר (שני) את השיגור המבצעי הראשון שלה, כאשר שני מיירטים שוגרו לעבר רקטות שנורו במסגרת הלחימה בסוריה. איש לא נפגע ולא נגרם נזק באירוע שבמהלכו נשמעו אזעקות בצפון מהשעה 10:04 בבוקר.

מצה"ל נמסר כמה דקות לאחר האזעקות, כי האזעקות נשמעו כתוצאה מזיהוי שיגורים במסגרת הלחימה הפנימית בסוריה. בעקבות זאת שוגרו שני מיירטי "קלע דוד" אל רקטות שהיה חשש שיפגעו בשטח ישראל. הרקטות שוגרו בסוריה ונפלו בשטחה. עם זאת, המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם מסר שישראל הפילה מל"ט.

השיגור היום. צילום: מדברים תקשורת

זהו שימוש ראשון גלוי ב"קלע דוד" לצורך יירוט. בעבר נעזרו במערכת לסיוע ביירוטים יחד עם מערכת כיפת ברזל.

אזעקות הופעלו הבוקר בצפת, בקצרין, ובמועצות האזוריות מרום גליל, גליל עליון, במועצות ברמת הגולן ובמבואות החרמון. בשל אירועי היירוט והחשש כי רקטות יחדרו לשטח ישראל.

הניסוי האחרון המוצלח של הקלע דוד

מערכת "קלע דוד" שנכנסה לשירות מבצעי לפני שנה ושלושה חודשים מיועדת ליירוט טילים בטווח הבינוני. מערכת כיפת ברזל מיועדת ליירט טילים לטווח הקצר ואילו מערכת "חץ 3" מיועדת ליירוט טילים לטווח הרחוק. לצד אלה ממשיכות לפעול סוללות הפטריוט הוותיקות, שמיועדות להפיל מטוסי אויב מאוישים ובלתי מאוישים דוגמת אלו שהגיעו לישראל מכיוונה של סוריה בחודש האחרון.

את מערכת "קלע דוד" פיתחו מערכת הביטחון ורפאל זה כעשור, במטרה להתמודד עם איומים כגון רקטות כבדות במטחים משולבים, בטווחים ובגבהים שונים, לצד מל"טים מתאבדים. בניגוד למערכת כיפת ברזל שמגנה על אזורים מסוימים,"קלע דוד" מספקת הגנה ארצית ורכיביה יהיו ניידים על מנת להבטיח את גמישותה המבצעית ושרידותה מול איומים ישירים עליה. מחירו של כל טיל יירוט עומד על כמיליון דולר.

ניסוי ראשון מוצלח של הקלע דוד בשנת 2014

לפני כשנה וחצי נבחנה הגרסה החדשה והמתקדמת של מערכת ההגנה "קלע דוד". במערכת הביטחון אמרו, כי בניסוי שוגרו בשעתו כמה טילים מדויקים ממטוס של חיל האוויר מעל הים התיכון, ולאחר שזוהו שוגרו לכיוונם טילי היירוט מבסיס פלמחים שבמרכז הארץ. לפי מנהלת חומה במשרד הביטחון והקבלן הראשי של הפרויקט, רפא"ל, הניסוי הסתיים בהצלחה מלאה, וכלל המטרות שדימו אויב יורטו באוויר, בגובה רב והרחק מישראל.

הטילים שאותם יירטה המערכת דימו טילי אויב גדולים ומדויקים במשקל של מאות ק"ג חומר נפץ לכל ראש קרב. גרסה ראשונה של מערכת היירוט המתקדמת כבר נמסרה לחיל האוויר, שבשנה הקרובה עשוי להכריז על מבצעיותה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר