מחיר למשתכן

כיצד לא נפסיד כסף במסע לעבר הדירה?

הזוכים במחיר למשתכן, אשר חיכו זמן רב לרגע המיוחל בו יקבלו את המפתחות לדירה, מגלים כי רב המרחק בין מה שהוצג להם לבין המציאות. כיצד צולחים את הדרך (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

הזוכים במחיר למשתכן, אשר חיכו זמן רב לרגע המיוחל בו יקבלו את המפתחות לדירה, מגלים כי רב המרחק בין מה שהוצג להם על ידי היזם, לבין מה שקיים בפועל ובמקרה זה, החסרונות עולים על היתרונות ומסע הייסורים לא מסתכם באכזבה מהדירה אלא שמצפים להם עוד מכשולים בירוקרטיים רבים עד שיגיעו ליעד. 'כיכר השבת' פנה לעורכי דין המומחים בדיני מקרקעין על מנת שיסבירו מה צריכים רוכשים ומשתתפים בפרויקט לעשות בכדי למנוע מעצמם עוגמת נפש:

מה קורה בפועל?

״מחיר למשתכן היא תכנית עם כוונות טובות," אומרת עו"ד דינה בנבנישתי, מומחית לדיני מקרקעין, התחדשות ובנייה. "בפועל אנו רואים תמונה אחרת. דיירים בפרויקטים מעידים על מפרט נמוך מאוד שברוב המקרים חייבים לשדרגו על מנת לקבל דירה שמניחה את הדעת. ניכר חוסר התאמה לתוכניות העקרוניות שצורפו לחוזים הראשוניים. ישנה המתנה מאוד ארוכה בין מועד החתימה עד למועד קבלת הדירה בפועל, מה שמצריך מדיירים רבים לשלם משכנתא ושכר דירה במקביל. בערי הפריפריה המצב רק מחמיר."

כשלים בפיקוח

"אחד הדברים שפוגעים בביצוע תכנית המחיר למשתכן," אומר עו"ד שי הראל, מומחה למקרקעין, "הוא פיקוח לקוי של החברה אשר מינה משרד השיכון לצורך בדיקה ופיקוח של קיום הוראות המכרז על ידי הקבלן. אותה חברת פיקוח נמצאת תחת עומס רב וקורה לא אחת שהיא מאשרת סעיפים בתוך החוזים וכן במפרט הטכני המנוגדים לתנאי המרכז של המדינה. מאחר וסעיפים שונים מוכנסים אל החוזים ברגע האחרון, מפאת לחץ של זמן, לא תמיד זוכים הדיירים לעבור עליהם כמו שצריך. כאשר אותם דיירים מבקשים להביא עורך דין מטעמם על מנת שיבדוק את ההסכם או כשהדיירים בעצמם פונים בתלונות הם נתקלים לא פעם בתגובה לא ראויה כמו "לא ניתן לתקן את ההסכם, אתם לא חייבים לחתום עליו, יש עוד עשרות רבות של אנשים שממתינים שתבטלו את זכייתכם" תגובה בעייתית, אשר גורמת לזוכים רבים לחתום על הסכמים בעייתיים מהפחד לביטול הזכיה או שגורמת להם לוותר על הזכייה בעצמם."

ההבדל בין ביקוש להיצע

"שוק הדירות מחולק בעצם לשני שווקים שונים, ״אומרת עו"ד אלה רודניק, מומחית בדיני מקרקעין: ״מכירה והשכרה. המחירים נקבעים על פי הביקוש וההיצע. אחת הבעיות שהציבור נתקל בהן לצערי, היא מחסור בקשר בין רמות המחירים, גם בעת רכישת דירה וגם בעת השכרתה. מבחינת פרויקט מחיר למשתכן, גם המדינה וגם היזמים הגדילו מצד אחד את כמות הדירות, אך לא הקטינו את המחירים במידה וגרמו לשוק פרוע".

טיפים לרכישת הדירה

"כדאי מאד לבצע את הבדיקות המקיפות בעת רכישת הדירה באמצעות עו"ד המתמחה בתחום הנדל"ן אשר יש בכוחו לשנות סעיפים מהותיים מול היזם" אומרת עוה״ד כרמית שחיבר, מומחית לדיני מקרקעין וסגן יו"ר ועדת מקרקעין וקניין של לשכת עורכי הדין, "בדיקות אותן יש לבצע לא רק מול היזם, אלא גם מול הרשויות המקומיות. כמו כן, יש לבדוק האם קיימות תכניות נוספות לבניין או לאזור המגורים. כך, לא נופתע לגלות, למשל, שהנוף מהדירה שונה מזה שהובטח לנו. מומלץ גם לבדוק את גודל השטח ואת מספר הדיירים בבניין ומכך להסיק את העלויות הכלכליות של העסקה ומהו הרווח שלנו אל מול הרווח של היזם."

לסיכום, למרות שהדרך לקבלת דירה במחיר מסובסד היא ארוכה ומייגעת, יש אפשרות לייעל את התהליך על ידי בדיקה מעמיקה של כלל המפרט שהוצע לרוכשים ע"י היזם מול אנשי מקצוע ומול הגורמים המוסמכים לכך. ניתן לחסוך כסף רב במידה ויודעים מהם התנאים האידיאליים לביצוע העסקה, יחד עם התעקשות שמה שהובטח ע"י היזם יתממש גם בפועל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר