ונשמרתם לנפשותיכם

"ספק מאבד עצמו לדעת"; הרבנים מתבטאים בחשיבות הזהירות במים

"הרב שטיינמן התנגד להליכה לבריכות"; "במקום לנסוע לנופש ותענוגות - ללמוד שחייה". הרבנים מתייחסים לחשיבות בלימודי שחייה והחובה על הזהירות במים ולהישמע להוראות המצילים (חדשות)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בתקופת בין הזמנים לא עוברים כמה ימים ללא ידיעות על מקרים של טביעת פעוטות כמו גם נערים וילדים ל"ע. אט אט גוברת המודעות לכללי הזהירות הנדרשים בקרבת מים. יותר ויותר הורים שולחים את ילדיהם לשיעורי שחייה כדי שיוכלו להתמודד מול המים המתעתעים.

אתמול, התייחס לכך נשיא המדינה ראובן ריבלין כשקרא להורים להשגיח על ילדיהם ושלא להסיר מבט אף לרגע. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים הצהירה בשיחה עם "כיכר השבת" כי "בשלב זה של השנה אפשר להכריז שאנו נמצאים במצב חירום בכל הנוגע לטביעות ילדים". לדבריה, "הנתונים מדברים בעד עצמם: 28 ילדים טבעו למוות, והקיץ עוד בעיצומו".

בארגון אף קראו להנהגה החרדית - לגלות אחריות ציבורית בעת הזאת, נוכח הציווי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" ולאור ריבוי מקרי אסונות הזמנים במגזר החרדי.

"כיכר השבת" פנה לרבנים ומורי הלכה בכדי לשוחח על החובה בזהירות הרבה בעת השהות בקרבת מים ועל החשיבות הרבה בלימודי שחייה.

הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה ופוסק הלכה במועצה הדתית ירושלים, הסכים כי מדובר בדבר חשוב והזכיר את הגמרא במסכת קידושין (כט.) "האב חייב בבנו... אף להשיטו במים" אך ביקש להדגיש שהכל צריך להיעשות בתיאום עם תלמודי התורה. "קודם כל חשוב לדעת שזה יעשה בתאום עם מנהלי החיידרים, שלא יראה כמו שמכניסים לימוד חדש לחיידר אבל בזמני הקיץ זה בהחלט חשוב".

"בימינו זה עניין של פיקוח נפש" מוסיף הרב שלזינגר, אך שב ומדגיש כי "זה לא חלק מסדרי הלימוד של החיידר. בהחלט שבמקום לנסוע לכל מיני חופשים ותענוגות, אני חושב שאם יעשו את הדבר הזה (לימודי שחייה. א.ל.) יקיימו מצווה הרבה יותר גדולה. זה בהחלט חשוב מאוד".

מדריך שחייה בשיחה ל"כיכר השבת"

הרב אביגדור נבנצאל, רב העיר העתיקה אמר כי אינו יכול להתבטא בנושא מאחר שהוא בעצמו אינו יודע לשחות. "אני בעצמי לא יודע לשחות, איך אני אדבר בנושא?" אך כשנשאל על הגמרא במסכת קידושין, הסביר כי אי ידיעתו לשחות נובעת מכך שהוא גר בירושלים, שם לא מצוי ים. "בירושלים שאין כל כך מים מסביב זה לא כל כך שכיח, בתל אביב זה יותר שכיח" אמר הרב נבנצאל כשהוא מסכים כי לימוד השחייה הוא דבר חשוב, אך הוא בעצמו מכיוון שלא גר בקרבת ים, לא למד לשחות.

הרב בנימין חותה פוסק הלכה מוכר בציבור החרדי ציטט גם הוא את הגמרא במסכת קידושין על החובה של אב ללמד את בנו לשחות ואף אמר כי "אבא שמגיע לבריכה ולא צמוד לילד שלו הרי זה נכנס לגדר מסכן את חיי בניו. מי שלא שומע להוראות המצילים ושוחה במקומות מסוכנים, נכנס לגדר ספק מאבד עצמו לדעת".

ואפילו במקום שיש מצילים, הרב חותה אומר כי יש להיזהר. "לצערנו הרבה פעמים המצילים עצמם עסוקים בפלאפונים ובהתעסקויות אחרות כך שהם לא תמיד שמים לב לכל פרט ואין לאדם לסמוך עליהם לגמרי".

לדבריו, כמה פעמים בבואו להרב שטיינמן זצ"ל ראה כיצד הרב שטיינמן התנגד לכך שכיתות של ילדים או קייטנות יילכו לבריכות מפאת הסכנה. "אני הייתי אצלו כמה פעמים" אומר הרב חותה. "וראיתי כמה הוא התנגד לללכת לבריכות. ובאמת פעם אחת בתי קיבלה מכתב מהבית ספר המודיע כי הטיול לבריכה מתבטל עקב הוראת גדולי הדור".

הנחיות הבטיחות למניעת טביעות:

  • ליד מקור מים, ילד מתחת לגיל 5 או שאינו יודע לשחות חייב השגחה צמודה, רציפה וללא הסחות דעת.
  • בריכות ביתיות יש לגדר כך שלא תתאפשר כניסת ילדים ללא השגחה. יש להתקין בגדר שער עם נעילה אוטומטית.
  • בריכות מתנפחות, אמבטיות, גיגיות ודליים מרוקנים ממים מיד בתום השימוש.
  • ליד מקור מים, מחליטים מראש מי המבוגר האחראי בכל רגע. על המבוגר האחראי להיות בקשר עין עם הילד, במרחק נגיעה וללא כל הסחת דעת.
  • בוחרים צימר עם בריכה מגודרת ומוודאים שהשער נסגר ואין גישה לילדים.
  • מומלץ ללמד את הילדים שחיה החל מגיל 4 ובהתאם ליכולותיהם.
  • מצופים מסייעים, אך אינם תחליף להשגחה הורית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר