הלירה מתרסקת

ארדואן: טורקיה אינה במשבר כלכלי ממשי

למרות ההתרסקות החדה של המטבע הטורקית והעלאת המכסים של טראמפ על פלדה ומתכת ומהמדינה, טוען ארדואן בעוז כי מדובר רק "בתנודות" של הכלכלה (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: תומס קוך, פלאש 90)

האם טורקיה במשבר כלכלי ממשי? לא אם אתם שואלים את הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן שהכחיש בסוף השבוע את העובדות שמצבה של טורקיה בעייתי לאור הצניחה בערך הלירה הטורקית. לטענת ארדואן אלו רק "תנודות" בלבד שכמובן לדבריו נגרמות מאויבי טורקיה.

לפי ארדואן מדובר בחלק מהמלחמה הכלכלית נגד טורקיה. לדבריו הדולרים, האירו והזהב הם כעת "הכדורים, הפגזים והטילים של המלחמה הכלכלית שמתנהלת נגד המדינה שלנו". ארדואן אמר שמי שניסה לפגוע במדינה בניסיון ההפיכה שנכשל לפני שנתיים מנסה כעת לפגוע בכלכלתה - והבטיח להילחם. הוא לא נקב בשם של מדינה ספציפית אך די ברור שהוא מאשים את טראמפ בהעלאת המכסים על פלדה ומתכת מטורקיה, שגרמו לירידה של כ-18 אחוז מערך המטבע הטורקית והשלימו ירידה של כ-40 אחוז במשך השנה האחרונה.

"אלו שלא יכולים להתחרות איתנו בשטח רקחו מזימת מטבע בדיונית, שאין לה קשר למציאות במדינה שלנו, לייצור ולכלכלה שלנו", אמר ארדואן בישיבה של מפלגתו בעיירת החוף ריזה בים השחור. "המדינה לא מתפרקת, לא נהרסת, לא פושטת רגל ולא במשבר".

לפי ארדואן הדרך לצאת מ"מזימת המטבע" הזו היא להגדיל את התפוקה ולהקטין את הריבית. לאור הידרדרות היחסים עם ארה"ב אמר ארדואן שטורקיה תחזק את הסחר עם רוסיה, איראן, סין ואוקראינה.

למרות ההכחשה של ארדואן שיש משבר, רק שלשום הוא קרא לטורקים למכור את הדולרים והאירו שלהם כדי לתמוך במטבע המקומי, ולעזור ללירה הטורקית לנצח ב"מלחמת העצמאות". "אם יש לכם דולרים מתחת לכרית תוציאו אותם. אם יש לכם אירו תוציאו אותו - תנו לבנקים ותמירו ללירה טורקית. אם תעשו את זה אנחנו נילחם במלחמת העצמאות הזאת. זאת השפה שהם מבינים".

חברות טורקיות שלקחו הלוואות באירו ובדולר חוששות שלא יוכלו להחזיר את הכסף, ומומחים מעריכים כי קריסת הלירה גרמה ללא מעט בנקים אירופיים להיחשף לסיכונים אפשריים לאור העובדה שהם משקיעים בטורקיה. לדבריהם, המשבר יישאר רק בתחומם ולא יתפשט לבנקים נוספים באירופה.

באיראן, שסובלת גם היא ממצב כלכלי קשה ומסנקציות אמריקניות, לצד קריסת המטבע שלה, הביעו תמיכה בטורקיה והאשימו את ארה"ב ב"התמכרות לסנקציות". שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף אמר: "ארה"ב חייבת להיגמל מההתמכרות שלה לסנקציות ולבריונות או שכל העולם יתאחד – מעבר לגינויים מילוליים – לגרום לה לעשות את זה".

באיראן נערכו בשבועות האחרונות הפגנות לא מעטות בשל הקריסה הכלכלית שגורמת לעם האיראני לעוני ולסבל רב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר