איום העכברת: חשש לזיהום גם בירדן ויובליו

מגפת העכברת והמטיילים הרבים שנדבקו במחלה מעוררים סערה וחשש. המומחים ממליצים שלא לרחוץ היכן שאין זרימה חזקה מחשש להידבקות בחיידק המסוכן (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בין הזמנים אמנם הסתיים, אך עדיין לבתי החולים ממשיכים להגיע מטיילים שחלו במחלת העכברת לאחר שרחצו בנחלי הצפון ובירדן.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי קיימים סימנים לזיהום גם בירדן וביובליו - בנוסף לנחלים ברמת הגולן שבהם נאסרה הרחצה: "כרגע אנחנו מדברים על הירדן ויובליו. שלושת היובלים, חצבני, הבניאס, נחל דן, והירדן עצמו. כרגע עוד לא ודאי. זה בעיקר הירדן".

לדברי פרופ' גרוטו, עד לשעות הבוקר אובחנו 14 חולים בנגיף הלפטוספירוזיס ומצבם יציב. חלקם אושפזו וקיבלו טיפול אנטיביוטי, "מקווה שלא נראה סיבוכים", הוסיף. פרופ' גרוטו הבהיר כי "יש ארבעה מקומות שבאופן ודאי אנשים נדבקו שם - נחלי זאכי, יהודייה, זוויתן והמשושים, ויש עוד כמה מקומות שנמצאים כרגע בבדיקה. עד הצהריים אני מניח שנדע סופית". הוא ציין כי בזמן הקרוב תתקבל החלטה אם לאסור את הרחצה בנחלים נוספים.

פרופ' גרוטו אמר כי לא ידוע על הימצאות של הנגיף במוקדי מים במרכז הארץ. הוא הסביר שמה שעשוי לפתור את בעיית הזיהום בנחלי הצפון הוא רק חידוש זרימה חזקה שככל הנראה תגיע רק לאחר ירידת הגשמים.

במשרד הבריאות ממליצים שלא להיכנס למים היכן שאין זרימה חזקה מחשש להידבקות בחיידק המסוכן שמקורו ככל הנראה בריבוי טבעי גדול של חזירי בר באזור שמהווים נשאים לחיידק.

המומחים מסבירים כי המחלה קיימת כל הזמן אך בדרך כלל בכמויות קטנות יותר שאינן משפיעות על בני האדם שרוחצים בנחלים.

הבוקר (רביעי) דיווח המרכז הרפואי "מעיני הישועה" בבני ברק כי חמישה תלמידים בני 14, 15 ו-17 אושפזו בחשד שנדבקו בעכברת במסגרת טיול בנהר הירדן. הארבעה טיילו בפארק הירדן במסגרת חינוכית של ארגון נוער. אתמול הודיע משרד הבריאות כי לפחות 12 בני אדם לקו בזיהום וקרוב ל-50 חשודים שחלו בו. בהודעת בית החולים נאמר כי הארבעה שהו באתר קיאקים בפארק הירדן וכשבועיים לאחר מכן החלו לגלות תסמיני מחלה הדומים לתסמיני העכברת שבה נדבקו מטיילים בנחלי הגולן.

פרופ' אלי סומך, מנהל אגף הילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה אומר, כי "שניים מהתלמידים אושפזו ביום שני בערב ושניים נוספים ביום שלישי. מאחר שלנערים תסמינים קליניים ובדיקות מעבדה המחשידים לעכברת הם מטופלים בנוזלים ובאנטיביוטיקה ספציפית. חדר המיון במעייני הישועה נערך לקליטתם של תלמידים נוספים במהלך היממה הקרובה. נער בן 17 טייל בפארק הירדן בנפרד מקבוצת הילדים. הנער הגיע ביום שישי ואולם בשל מצבו החמור הוא הועבר לטיפול נמרץ בשניידר. אתמול, לאחר שמצבו השתפר חזר הנער למחלקת הילדים במעייני הישועה להשלמת טיפול".

עוד ציין כי המרכז הרפואי דיווח למשרד הבריאות על החשד להידבקות במחלה של הנערים, תוך דגש כי מדובר באזור שונה מאותם אזורים בגולן שאודותם פרסם משרד הבריאות אזהרה למטיילים. המנהל הרפואי של המרכז הרפואי מעיני הישועה, פרופ' מוטי רביד, ציין כי הבדיקות נשלחו למעבדה וכי תוצאות ודאיות יגיעו בעוד כיומיים.

סימני העכברת האופייניים דומים למחלת השפעת: חום, כאבי ראש, כאבי שרירים. עם זאת בחלק מהחולים תיתכן פגיעה בתפקודי כבד וכליה ובמקרים קשים אף סכנת חיים.

ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, קרא למשרד הבריאות, רשות המים ורשות הטבע והגנים "לעשות פעולה מקיפה ומיידית על מנת לחקור ולאתר את מקור הזיהום בנחלים בצפון. ביחד נפעל למגר אותו ולאפשר רחצה בטוחה. בטיחות ובריאות הציבור הם מעל לכל! אנו מאחלים לכל מי שחלה החלמה מהירה. מי שתכנן את חופשתו בצפון הארץ, מוזמן לבוא לעשרות אתרי הטיולים והאטרקציות שאינן כוללות מים, וליהנות ממגוון מסלולי הליכה בנופים היפים של הצפון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר