משפטיזציה

מצ"ח תחקור שני מקרים של ירי בגבול עזה

צה"ל הודיע כי יחקור שני מקרים של ירי למוות של מפגינים פלסטינים במהלך המהומות ליד גדר הגבול בעזה. החשש בישראל מפני 'אפקט אלאור אזריה' שיסכן את החיילים (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
צלפי צה"ל (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)

החששות לאחר משפטו של אלאור אזריה ובצה"ל הודיעו כי לאחר שבחנו עשרות מקרים של ירי לעבר מפגינים פלסטינים ליד גדר הגבול בעזה הוחלט על פתיחת חקירה פלילית של מצ"ח בשני מקרים.

האירוע הראשון שייחק ר הוא מותו של עבד אל־פתאח אל־נבי (18) ב־30 במארס 2018. אל־נבי תועד כשהוא נסוג לאחור מאזור העימות הסמוך לגדר המערכת מזרחית לג'באליה אל עבר רצועת עזה, ובשעה שגבו מופנה אל עבר כוחות הביטחון הוא נורה ונפל. הסרטון שמתעד את הפגיעה בו הופץ עוד באותו היום על ידי הפלסטינים שצילמו אותו, והוביל למחאה מצד הפלסטינים על ירי במפגין שלא מהווה סכנה.

בתגובתו הראשונה לאחר התקרית נמסר מדובר צה”ל, כי הסרטון הוא חלק מהתעמולה הפלסטינית ונרמז כי ייתכן שהסרטון ערוך בצורה מגמתית. בנוסף, נטען אז כי הלוחמים ירו בהתאם לנהלים. “חמאס מפיץ סרטונים שונים, בהם גם כאלה המציגים רק חלקי אירועים, ערוכים ומפוברקים”, נמסר אז. “הכוחות פעלו לפי נוהלי הפתיחה באש ובצורה שקולה, תוך שנמנעו מלפגוע באזרחים שחמאס הציב בחזית מתוך רצון להביך את ישראל תוך סיכון אותם אזרחים. הפעלת הכוח של צה”ל היא שמנעה את התממשות התרחיש של פגיעה בתשתיות ביטחוניות והפרה המונית של הריבונות הישראלית. נציע שלא לקחת את תעמולת חמאס כעובדה”.

האירוע השני שייחקר הוא מותו של עותמאן חילס (16) ב־13 ביולי 2018. גם אירוע זה תועד במצלמות, וניתן לראות בו כי הנער הפלסטיני מטפס על הגדר באזור מעבר קרני - ואז נורה ונופל. גם סרטון זה הופץ בשעתו בקרב הפלסטינים, ושימש כתעמולה נגד ישראל בטענה כי כוחות הצבא יורים במפגינים שאינם מהווים סכנה.

בצה"ל הודיעו אתמול כי את ההוראה על הפתיחה בחקירתם של שני האירועים קיבל הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, וכי היא התקבלה "לאחר עיון בתחקירים הפיקודיים, בממצאי מנגנון התחקור המטכ"לי ובמידע שהתקבל בצה"ל לאור החשד שבאירועים אלה בוצע ירי שלא בהתאם לכללי הפתיחה באש". עוד נמסר כי עם השלמת החקירות ייבחנו ממצאיהן על ידי הפרקליטות הצבאית.

גורמים בצה"ל אומרים כי לחקירות מצ"ח אין השלכות כרגע מבחינת ההפגנות השבועיות בגדר. במילים אחרות: אין כל כוונה לשנות את נוהלי הפתיחה באש הקיימים בגלל אירועים חריגים – וצה”ל ימשיך להגיב בכוח לכל איום על הגדר.

החשש כעת הוא כי החיילים יפחדו לפעול גם בעת סכנה מחשש שיועמדו לדין לאחר מכן מה שיכול לסכן אותם ואת חבריהם כמו גם את חיי האזרחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר