הסנקציות עובדות

חברות התעופה מפסיקות לטוס אל איראן

לאחר ההודעה האמריקנית על סנקציות כנגד איראן וכנגד חברות שלא יישרו קו בנושא, הודיעו שלוש חברות תעופה גדולות כי יפסיקו לבצע טיסות אל טהרן כבר בקרוב (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בריטיש איירוויז, אחת החברות שהודיעה על הפסקת טיסות (צילום: שאטרסטוק)

הסנקציות על איראן מתהדקות: חברות התעופה 'בריטיש איירווייז', 'אייר פראנס' ו-KLM ההולנדית, הודיעו הערב (חמישי) על הפסקת הטיסות לאיראן. בכך הן מצטרפות לחברות אירופיות נוספות שיישרו קו עם הסנקציות של ממשל טראמפ. בהודעת בריטיש נאמר כי הטיסה האחרונה לטהרן תצא ב-22 בספטמבר, והטיסה האחרונה מטהרן ללונדון תצא למחרת היום.

כיום מפעילה בריטיש איירווייז, הנשלטת בידי תאגיד IAG מספרד, טיסה יומית (מספר 153) מנמל התעופה הית'רו בלונדון לטהרן. משך הטיסה הוא כחמש שעות.

לדברי בריטיש איירוויז, היא החליטה "להשעות את שירות הטיסות לטהרן משום שהשירות אינו מוצדק כלכלית".

השגריר האיראני בבריטניה אמר כי הוא הצטער לשמוע על הפסקת הטיסות לרפובליקה האיסלאמית. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב השגריר כי "בהתחשב בביקוש הגבוה החלטת החברה מצערת במיוחד". השאלה נותרה רק למי להאמין לחברה שטוענת כי אין מספיק נוסעים או לשגריר האיראני.

בהודעת KLM, שנמצאת בבעלות משותפת עם אייר פראנס, נאמר שמ-24 בספטמבר תשעה החברה את טיסותיה לטהרן: "ההחלטה התקבלה מסיבה מסחרית", צייצה החברה בטוויטר ועדכנה את הנוסעים שתדאג ל"חלופות מתאימות" לנוסעים שהזמינו טיסה לאחר הפסקת הפעילות.

החברות האירופיות ממשיכות לנטוש את איראן, כדי להימנע מהטלת סנקציות אמריקניות עליהן. גם חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל, מהגדולות בעולם, הודיעה על הפסקת פעילותה באיראן ונסיגתה מפרויקט South Pars בעקבות האיום בסנקציות.

גם קונצרן הרכב הצרפתי פיג'ו סיטרואן אוטומוביל (PSA Group) הודיע לפני חודשיים כי הוא משעה את פעילותו באיראן מ-6 באוגוסט בשל הסנקציות. בהודעת החברה נכתב כי ההחלטה התקבלה בהתאם לחוק האמריקני ובתמיכתה של ממשלת צרפת.

מדובר בהצלחה של טראמפ שכן אל מול הסנקציות של ממשלו מנסה כל העת האיחוד האירופי לתמוך בכלכלה האיראנית כדי להציל את הסכם הגרעין מ-2015 שממנו נסוג טראמפ. רק היום הודיע האיחוד על הענקת 18 מיליון אירו (כ-75 מיליון שקלים) לאיראן כדי לסייע לה להתמודד עם השפעות הסנקציות האמריקניות. הסיוע בסך 18 מיליון אירו הוא חלק מחבילת סיוע בסך 50 מיליון שתוענק בין היתר למגזר הפרטי באיראן.

שרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני אמרה כי האיחוד האירופי מחויב לשיתוף פעולה עם איראן וציינה כי "חבילת הסיוע הזו תרחיב את קשרי הכלכלה באופן שיניב תועלת לתושבינו".

אתמול התייחס היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון, שביקר השבוע בישראל לסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן, ואמר כי היו אפקטיביות יותר מכפי שצפו: "לסנקציות יש כבר השפעה משמעותית על הכלכלה האיראנית ועל דעת הקהל בתוך איראן. ההשפעה הכלכלית חזקה מכפי שצפינו, אבל הפעילות האיראנית באזור ממשיכה להיות לוחמנית: מה שהם עושים בעיראק, בסוריה, מה שהם עושים בלבנון עם חיזבאללה, בתימן, מה שהם איימו לעשות במצרי הורמוז (האיום על תנועת ספינות סוחר)".

בולטון התייחס בעת ביקורו בישראל גם להיערכות באירופה להמשך הסחר עם איראן: "אנחנו מצפים שהאירופים יבינו בצורה ברורה, כפי שמבינים אנשי עסקים בכל רחבי אירופה, שהבחירה היא בין לעשות עסקים עם איראן לבין לעשות עסקים עם ארצות הברית". הוא הבהיר ש"הנשיא טראמפ רוצה מקסימום לחץ על איראן, וזה מה שהוא עושה. לא צריך להיות ספק בכך שארצות הברית רוצה לפתור את זה בשלום, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש שאיראן יכולה ליצור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר