הבחירות בבירה; תמונת מצב

"על פיו יישק דבר": המועמדים ממתינים לגר"ב סולובייצ'יק

יוסי דייטש, משה ליאון וזאב אלקין - כולם מצפים בקוצר רוח להחלטתו של הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק באשר לתמיכת דגל התורה בהם, משום שהוא כיום הגורם הדומיננטי בתנועה • ניתוח עדכני (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הגאון רבי ברוך סולובייציק, מגיע לכינוס 'דגל' השבוע (צילום" אבי רבינא, כיכר השבת)

הבחירות בירושלים לא נותנות מנוח לגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, הנחשב לדומיננטי מבין רבני דגל התורה בירושלים.

בעבר היה זה יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, שתמרן בסבך הנתונים וטענות המועמדים השונים שביקשו את תמיכתה של דגת התורה בבחירות המוניציפליות. במערכת הנוכחית, כידוע, הגר"ב סולובייצ'יק נטל את המושכות בירושלים, והמשפט שנשמע לגביו, באופן אחיד, ממטות כל המועמדים, הוא ש"על פיו יישק דבר".

בזה אחר זה נכנסים ויוצאים המועמדים, אנשיהם ואנשי אנשיהם, מביתו - וכולם עם הסברים ומספרים. כל מועמד טוען באופן ברור ומוחלט, כי הוא ורק הוא בדרך לניצחון הסוחף. להלן תמונת המצב הנוכחית.

• יוסי דייטש

המועמד החרדי יוסי דייטש, כך אומרים מקורבי הגר"ב, מוערך מאוד בביתו. לדבריהם, הרב ואנשיו "רוו נחת" בכל מה שביקשו ממנו לאורך השנים, "כולל נאמנות ויעילות" הם אומרים, ולכן "אנחנו רוצים לגמול לו".

יוסי דייטש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אך במידה ויוסי דייטש לא יצליח לאחד את כל הציבור החרדי סביבו, ולקטוף עוד 20% מהקולות בציבור החילוני והדתי-לאומי, סיכוייו של המועמד החילוני עופר ברקוביץ' לנצח גבוהים מאוד.

כפי שפורסם בסקר האחרון של חברת "החדשות", במידה ויגיע המועמד החרדי יוסי דייטש אל הסיבוב השני מול עופר ברקוביץ', ראש עיריית ירושלים הבא במקרה כזה יהיה ככל הנראה עופר ברקוביץ'.

• זאב אלקין

מערכת היחסים בין זאב אלקין, גם הוא מועמד חזק, לבין הגר"ב סולובייצ'יק, מסתכמת במספר פגישות שהוא קיים עמו ושהתנהלו באווירה חיובית. אלקין עשה בהן הכל כדי לנסות ולשכנע כי אין סיכוי שדייטש יהיה ראש העיר, וכי זהו הימור גדול ומסוכן עבור הציבור החרדי, בפרט כשזה יגיע לסיבוב שני.

זאב אלקין (צילום: Hadas Parush/Flash90)

אלקין כזכור הצטרף למירוץ, רק לאחר שבדק טוב טוב את אפשרות כניסתו של דייטש, בין היתר על סמך ההנחה כי זה לא יקבל לבסוף את תמיכת דגל התורה, שבודקת את הסיכויים והסיכונים בתמיכה במועמד חרדי. מקורבים לביתו של הגר"ב סולובייצ'יק אומרים ל"כיכר השבת", כי נכון לעכשיו כל האופציות מונחות על השולחן, כשהם לא מביעים התלהבות מתמיכה באלקין.

בעקבות שמועות שנפוצו כי אפילו אפשרות של תמיכה בברקוביץ' לא נשללת מצד 'דגל', החל אלקין בימים האחרונים להתרחק מהמועמד החרדי יוסי דייטש, כשהוא קורא לברקוביץ' לחבור אליו כדי לנצח יחדיו.

לצד זאת, ממידע שהגיע לידי "כיכר השבת" עולה, כי בישיבת דגל התורה שנערכה השבוע, מספר חברים חששו מעמדתו של הגר"ב סולובייצ'יק בעד מועמד חרדי. כך לדוגמה הגאון רבי יוסף אפרתי, ש'הוריד פרופיל' בכל הקשור לפעילות ועדת הרבנים של 'דגל' בירושלים, ושהופיע בישיבה האחרונה והשמיע את עמדתו זו.

• משה ליאון

ככל שנוקפים הימים, ברור בבית הגר"ב סולובייצ'יק כי משה ליאון כבר לא 'סדין אדום', וכי אפשר לנצח איתו את הבחירות. "מדובר באיש נוח במיוחד, שיוכל לפעול בחכמה בין כלל המגזרים בעיר ולספק את הסחורה הנדרשת", אומרים אנשי הרב.

בסביבת ליאון אומרים, כי ה'פקטור' של תמיכת הציבור החילוני, בנוסף לציבור החרדי, חשוב ביותר, וכי נכון להיום הוא זוכה לכ-13% תמיכה מהציבור הכללי, ו"זה בדיוק מה שיביא לניצחון סוחף של ליאון כבר בסיבוב הראשון".

משה ליאון, ב'גאולה' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ליאון מסביר כל העת למובילי הדעה בדגל התורה ובש"ס, את המפה הפוליטית כפי שהוא רואה אותה: בפעם הקודמת הוא התמודד כתושב חדש בירושלים, מול ראש עיר מכהן וחזק, כשבנוסף תקציבו של ראש העיר ניר ברקת בקמפיין הבחירות היה משולש מתקציבו של ליאון, ו"עדיין ליאון הצליח לגייס 45% מסך כל הקולות בעיר", אומרים אנשיו.

"לכן, היום, לאחר 5 שנות עבודה סיזיפית בשכונות, הוא בסך הכל צריך להוסיף שישה אחוזים יותר מהפעם הקודמת, והניצחון שלו יהיה מובטח כבר בסיבוב הראשון - ואת זה מבינים גם בדגל התורה", הם מדגישים.

כך או כך, בימים הקרובים תיפול ההכרעה. הגר"ב סלובייציק נחשב כמי שמקבל החלטות בקור רוח, זאת למול לחצים אדירים של כלל המועמדים. לדברי אנשי ביתו, הוא יקבל את ההחלטה אך ורק לפי נתונים מספריים ובדיקת הסיכונים והסיכויים, כשאת ההחלטה הוא יביא כמובן לשולחנם של גדולי ישראל שיכריעו סופית.

כנס פתיחת מערכת הבחירות בדגל התורה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יצוין, כי מאחר והנטייה הברורה בדגל התורה ובש"ס היא עדיין ללכת עם משה ליאון, עושות שתי המפלגות האלו כל שביכולתן כדי לוודא שהפעם הוא אכן ינצח ויבחר לראשות העיר בתמיכת המגזר החרדי.

נתון זה נכון גם לשאר המועמדים: כל מועמד שהציבור החרדי כולו יתמוך בו ויביא עוד 10%, ינצח כמעט בוודאות. נטיית הלב של הרבנים ללכת אחרי משה ליאון, היא כאמור בשל ניסיונו וניסיונם.

ליאון, רואה חשבון במקצועו, כיהן בשלל תפקידי מפתח בחייו - מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים, בעלים של משרד רו"ח מצליח מאוד במרכז הארץ - והסברא היא כי הוא בעל יכולת להצליח במשימה המורכבת של ניהול ירושלים, בנוסף לכך שהוא מקובל על כולם וידוע כאיש שנעים לעבוד איתו.

כך או כך, ההערכה היא כי ההכרעה תתקבל עד חגי תשרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר