הלחץ גובר

רוחאני: העם איבד את האמון בעתיד איראן

מנהיגה של איראן נאלץ להתייצב מול הפרלמנט בטהרן ולהשיב לשאלות על מצבה הכלכלי החמור של איראן בשל הסנקציות האמריקניות שחוזרות כבר בקרוב (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רוחאני בצרות (צילום: שאטרסטוק)

הלחץ האיראני גבר בשל הסנקציות האמריקניות שחוזרות והכלכלה האיראנית המתרסקת. נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הבוקר (שלישי) להשפעת הסנקציות הכלכליות ואמר: "רוב העם איבד אמון בעתידה של הרפובליקה האיסלאמית בגלל הסנקציות האמריקניות". עם זאת הוא הוסיף: "טהרן תביס את מתנגדיה בבית הלבן ותתגבר על הקשיים הכלכליים הללו"

את הדברים אמר רוחאני בדיון בפרלמנט בטהרן שבו ענה לשאלות מחוקקים בנושא המשבר הכלכלי במדינה. זאת הפעם הראשונה שבה מזמן הפרלמנט את הנשיא, הנמצא תחת לחץ לערוך שינויים בקבינט שלו על רקע הקשיים הכלכליים באיראן. על פי הדיווחים, כסאו של רוחאני עצמו מתנדנד בשל הקריסה הכלכלית במדינה.

"לא ניתן למזימה להצליח", הוסיף הנשיא האיראני. "שיתוף הפעולה בין הרשויות, הפיקוד הצבאי ומשמרות המהפכה רק מתחזק". הוא ניסה לרכך מעט את הדברים, ואמר כי "על ידידינו ויריבינו להבין שתשאול הנשיא בפרלמנט אין פירושו קרע עם הממשלה".

לאיראנים כרגיל יש קריאה עקומה במיוחד של המציאות, וחלקה הוצגה גם בדבריו של רוחאני שטען, כי ההפגנות באיראן בינואר "הן שעודדו את טראמפ לסגת מהסכם הגרעין".

ביום ראשון הדיח הפרלמנט האיראני את שר הכלכלה מסעוד קרבסיאן על רקע הצניחה החדה בערך הריאל, המטבע האיראני, וההידרדרות במצב הכלכלי, שהוציאה בחודשים האחרונים איראנים רבים לרחובות. בדיון בפרלמנט הצביעו 137 חברים בעד הדחתו של קרבסיאן ו-121 הצביעו בעד השארתו בתפקיד. מדובר במכה לנשיא רוחאני, המואשם על ידי אנשי המחנה השמרני הקיצוני באיראן באחריות למשבר הכלכלי.

הדחתו של קרבסיאן הצטרפה לשורה של זעזועים בצמרת הכלכלית באיראן על רקע החלטת ארה"ב לחדש את הסנקציות על טהרן. בתחילת החודש הצביע הפרלמנט בעד הדחתו של שר העבודה האיראני, ובחודש שעבר הדיח הנשיא רוחאני את נגיד הבנק המרכזי במדינה בניסיון להרחיק את הביקורת ממנו. כעת הוא עדיין מקבל את גיבויו של המנהיג העליון של איראן אך אם המצב יוחמר עוד ייתכן מאד ורוחאני ישלם את המחיר וייאלץ לפרוש מתפקידו.

במאי הכריז טראמפ על פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, שבמסגרתו הוסרו מהרפובליקה האיסלאמית רוב הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות הקשות בתמורה לכך שטהרן תרסן את תוכנית הגרעין שלה. הנשיא האמריקני דונלד טראמפ טען שמדובר בהסכם גרוע ושגוי שמסכן את ביטחון ארה"ב והעולם המערבי כולו והסנקציות צפויות לחזור בחודשים הקרובים למרות התנגדות האירופאים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר