ההשפלה, הציפייה והכאב

הבנות בוכות בבית; 'להפסיק את האפליה בינינו; הספרדים'

13 נערות שהיו אמורות לשבת בימים אלו על ספסל הלימודים לצד חברותיהן, מצפות בביתן לסמינר שיואיל בטובו לקבלן. מוסדות החינוך עדיין מסרבים לכך, ופתרון עדיין לא נמצא עבורן • מעקב (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Sarah Schuman/ Flash90)

הטענות לאפליה באלעד: לאחר הפרסום ב"כיכר השבת" אודות בנות שלא התקבלו לסמינר 'תיכון בית יעקב החדש' ("ליברמן") בעיר, מתברר כי ממדי התופעה נרחבים משהיה נדמה תחילה.

כזכור, הפרשה החלה לפני כחודש, אז ההורים לבנות שסיימו את לימודיהן בבית הספר 'פרי תואר', וכן בתי ספר נוספים, קיבלו הודעה מאגף החינוך בעירייה בה נמסר להם שבנותיהן שובצו בסמינר.

בהודעה נכתב: "על פי החלטת וועדת השיבוץ, ובהתאם להנחיית משרד החינוך, הוחלט שבתכם תשובץ בתיכון בית יעקב החדש פרי תואר אלעד, לשנת הלימודים תשע"ט".

(צילום: יעקב כהן)

בחלק מהמקרים, העליה מבית הספר לסמינר זה היה לכאורה המשך טבעי, משום ששניהם נחשבים כשייכים למוסדות "אור המלך" שבראשות הגאון רבי מרדכי מלכה, רבה הספרדי של אלעד, ואף נושאים את אותו השם.

אך לאחר מכן הגיע מכתב, הפוך מקודמו, מטעם הסמינר, בו ההורים התבשרו לתדהמתם: "העירייה שלחה לכם בשגגה... שיבוץ לבית ספרנו. מדובר בטעות בשיבוץ, והוא מבוטל. לא נוכל לצערנו לקבל את בתכם למוסד".

כמה מההורים ניסו מאז, ועדיין מנסים, לעשות כל שביכולתם כדי לשנות את רוע הגזירה מבחינתם, ולפעול כדי שבתם כן תתקבל לבסוף לסמינר זה. נכון לעכשיו, הם נתקלים ב"קיר אטום", כהגדרתם.

ההורים, בשיחה עם "כיכר השבת", מטיחים מלים קשות בהנהלת המקום, אך מבירור נוסף שנערך עולה, כי לדברי גורמים המעורים בסמינר "ליברמן", מפנים כלפיהם השמצות חסרות שחר.

ההודעה על השיבוץ
הודעת הביטול

גורם בהנהלת הסמינר מכחיש בפתח דבריו ל"כיכר השבת", את ההאשמות שפורסמו אתמול: "התיכון נהג עם התלמידות שלא התקבלו, בכבוד הראוי. אף אחת מהן לא הופיעה לכנס הפתיחה, ובוודאי שלא סולקה ממנו", הוא אומר. גם ההאשמות בדבר רצונו של הסמינר להפוך ל"אליטה אברכית", נדחות על ידו על הסף.

לגופו של ענין הוא מוסיף, "כמדי שנה, נפתחה בתיכון כיתה ט' חדשה אחת, והתקבלו אליה 48 תלמידות. מדובר במספר תלמידות מירבי האפשרי בכיתה אחת. תלמידות אלו התקבלו לפי מבחן קבלה, בתיאום עם העירייה ומשרד החינוך".

ומה כולל 'מבחן קבלה' זה? לדברי גורמים בסמינר, מדובר בעיקר ביראת השמים של הבת, אורחות הבית בה גדלה ולעתים נדירות גם רמת הלימודים שלה - אם היא נמוכה באופן ממש קיצוני.

אך הבעיה עמוקה עוד יותר: מתברר, כי גם בנות שכבר וויתרו על ה"חלום" שלהן להתקבל לסמינר זה, ובשל ההשפלה שלדבריהן חוו ממנו, הן מעוניינות כעת להתקבל לסמינר 'בית מרגלית' של רשת מעיין החינוך - נתקלות בסירוב מפתיע.

כך שכעת עומד מספרן של הבנות הממתינות בביתן, ללא מוסד לימודים, על 13. בשל כך, ובעקבות הפרסום ב"כיכר השבת", התכנסה אתמול ישיבה בה השתתפו כל הגורמים הנוגעים בדבר, אך פתרון עדיין לא בנמצא.

סמינר בית מרגלית. ארכיון (צילום: יעקב כהן)

גורם בכיר ברשת מעיין החינוך מסביר ל"כיכר השבת", את פשר ההחלטה לא לקבל את כל הבנות שלא נמצא להן סמינר אחר: "העירייה ממפה בצורה חכמה, את שיבוץ כל הבנות בסמינרים, כדי שתיווצר אינטגרציה בין כל הבנות, ששונות זו מזו ברמתן הלימודית".

"אנחנו קיבלנו את כל השיבוצים שנקבעו עבורנו, ומדובר ב-28 בנות. מעבר לזה, ככל הנראה נוכל לקבל עוד 8 מתוך ה-13 ש'לא מסודרות', אבל לא את כולן. לחמש האחרות יצטרכו למצוא פתרון אחר, לא על חשבון התלמידות שכבר התקבלו ושצריכות את עזרתנו. מן הראוי שכל סמינר יקבל את השיבוצים כפי שנבחנו והוכרעו בעירייה", הוא אומר.

כך או כך, הקריאה שיוצאת מכל האישים המעורבים בפרשה, בין עם זה ההורים הכואבים ובין עם זה הפקידים ברשויות השנות - היא אחת: "להפסיק עם הדבר הזה שגם אצל הספרדים נוצרה אפליה פנימית, שתלויה ב'שם' מדומיין ובמעמדות. חובה לשים לזה סוף, ולזכור לפני הכל את הבנות היושבות בבית ובוכות".

יצוין, כי באגף החינוך בעירייה אומרים, כי כל התלמידות שובצו על ידו לסמינרים איכותיים בעיר, כשל ההליך לווה בפיקוח ובאישור משרד החינוך. "מבחינתנו כולן מסודרות, ואף בת לא אמורה להישאר בבית", אומרים בעירייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר