הפלסטינים מאיימים

טראמפ מפסיק מימון ל"פליטים" הפלסטינים

הממשל האמריקני צפוי להודיע בשבועות הקרובים על הפסקת המימון לפליטים הפלסטינים מתוך דרישה לשנות את ההגדרות בנושא. הפלסטינים מאיימים: שערוריה בלתי מוסרית (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מזה תקופה שממשל טראמפ מאותת כי הוא אינו מרוצה מהמימון הרב שמועבר על ידי ארה"ב לידי סוכניות האו"ם שמטפלות ב"פליטים" הפלסטינים, היחידים בעולם שיכולים להיות מוגדרים כפליטים גם 70 שנה לאחר מכן ולהוריש את התואר לילדיהם הלאה.

על פי הדיווח ב'וושינגטון פוסט' בבוקר (שישי), בהודעה שתפורסם בשבועות הקרובים, מתכוון הממשל להביע את מורת רוחו מהאופן שבו סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, פועלת ומשקיעה את כספיה. כמו כן, יקרא הממשל לשינוי ההגדרות שלפיהן מכירה אונר"א בפליטים הפלסטיניים. כך שמחמישה מיליון הפליטים המוכרים בארגון יוותרו רק כמה עשרות אלפים - אלה שעדיין חיים מאז שהוקמה הסוכנות לפני כ-70 שנה עם הקמתה של מדינת ישראל.

מדובר בשינוי שיכול לשמוט את הקרקע מתחת לדרישתם של הפלסטינים לזכות השיבה. מנגד, מומחים רבים בתחום מדיניות החוץ והביטחון, כולל בישראל, מזהירים כי קיצוץ תקציב אונר"א תוך כדי קריאה ל"רישומים" מחודשים של פליטים, יחמיר את המצב ההומניטרי שכבר הורע במיוחד ברצועת עזה, ויגביר את רמת האלימות שלהם כנגד ישראל.

בוושינגטון לעומת זאת סבורים, כי ההתעקשות של הפלסטינים על קיומה של זכות השיבה מהווה את אחת מנקודות המחלוקת המקשות על קידום המשא ומתן לשלום עם ישראל וכי עליהם לוותר עליה אם ברצונם להגיע אי פעם לשלום אמת עם ישראל. באופן דומה, הנשיא טראמפ גם סבור כי פעל נכון כשהכיר בירושלים כבירת ישראל, ובאופן זה - הסיר את סוגיית ירושלים משולחן המשא ומתן והקל על פתרון קבע עתידי.

בנוסף לסיוע הכלכלי לאונר"א, סיפקה ארה"ב בעבר סיוע ישיר רב לשטחי הרש"פ ולעזה. בשבוע שעבר הודיעה מחלקת המדינה, כי יותר מ-200 מיליון דולר שכבר הוקצו לשנה זו, ינותבו למקומות אחרים ובעצם לא יגיעו לידי הפלסטינים. גם מהלך זה מהווה חלק משינוי המדיניות שנוקט ממשל טראמפ באזור להפחתת התמיכה בפלסטינים.

במקביל, העצרת הכללית של האו"ם, שתומכת באופן מסורתי בפלסטינים, אישרה מחדש את פעילות אונר"א ברוב מכריע כמידי שלוש שנים. בממשל האמריקני סבורים כי אם האו"ם מעוניין בכסף האמריקאי הגדול, על אנשיו לשנות את ההתנהלות של אונר"א ואת אופן פעולתה. שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה בנושא כי "יש מספר אינסופי של פליטים שממשיכים לקבל סיוע, אבל מה שחשוב יותר, הפלסטינים ממשיכים לחבוט באמריקה".

לדבריה, גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית "מחלקים את הכסף של אונר"א לפי ראות עיניהם", אף שהוא נועד גם לבתי הספר והשירותים החיוניים לפלסטינים בגדה המערבית ובעזה, כמו גם לאלו המתגוררים בירדן, בסוריה ובלבנון. הממשל דורש ממדינות נוספות באזור שנושאות את דגל הזכויות הפלסטיניות להשקיע מכספן. "איפה סעודיה? איפה איחוד האמירויות הערביות? איפה כווית?", תהתה היילי. "האם לא אכפת להן מהפלסטינים, הן לא מעוניינות לוודא שילדיהם מטופלים?".

מדובר במכה משמעותית לאונר"א. אמנם גם מדינות אירופה וערב תורמות לארגוני הסיוע לפליטים, אך ארה"ב היא התורמת העיקרית, ומממנת כשליש מההוצאות הכספיות של אונר"א שעומדות על 1.1 מיליארד דולר. בתחילת השנה קיצץ הממשל סכום של 130 מיליון דולר וסיפק רק 65 מיליון דולר. על פי ההחלטה החדשה, זו תהיה התרומה האחרונה של האמריקנים לארגון.

מי שכמובן אינו מרוצה מהחלטת טראמפ הם הפלסטינים. עם פרסום הידיעות על החלטת הקיצוץ, פרסמה לשכתו של אבו מאזן הודעה בה האשים את הממשל ב"הפשטת מיליוני פלסטינים ממעמדם כפליטים". עוד נמסר מלשכתו של הנשיא הפלסטיני: "אחרי השימוש בסיוע הומניטרי ככלי סחיטה על ההנהגה הפלסטינית, מתכנן ממשל טראמפ לביצוע שערורייה בלתי מוסרית נגד הפליטים הפלסטינים באמצעות ביטול זכויותיהם ההיסטוריות". כך מסר דוברו של אבו מאזן, אחמד שאמי.

כיום, 2 מיליון פלסטינים מתגוררים בירדן, כ-800 אלף פלסטינים רשומים כפליטים בגדה המערבית, 1.3 מיליון בעזה,534 אלף בסוריה ו-464 אלף בלבנון. "העובדה שמדינה חברה באו"ם מחליטה להפסיק מימון - אינה משנה את המנדט שלנו", אמר דובר אונר"א, כריסטופר גאנס. "זה רק אומר שיש לנו פחות כסף כדי ליישם אותו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר