דיווח: ישראל חימשה את המורדים בסוריה

מגזין חדשות חוץ בארה"ב דיווח, כי ישראל חימשה קבוצות מורדים בדרום סוריה כדי שייאבקו בכוחות האיראניים הפועלים יחד עם כוחותיו של אסד. המורדים נכשלו במשימה (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המורדים בסוריה (צילום: שאטרסטוק)

מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת כבר שבע שנים עם מאות אלפי הרוגים, אך הקשר הישראלי שלה כמעט ואינו ידוע. היום (חמישי) נחשף במגזין יחסי החוץ האמריקני - "פוריין פוליסי", כי ישראל תמכה צבאית וכספית בלפחות 12 קבוצות מורדים ברמת הגולן והעבירה להם נשק.

ישראל דיווחה בעבר בגאווה במספר רב של פעמים שהיא מעבירה סיוע הומניטרי בהיקף גדול לאזרחי סוריה במסגרת תוכנית "שכנות טובה", אך כעת נחשף כי הסיוע לכאורה היה בהיקף רחב הרבה יותר וכלל גם תמיכה בקבוצות הלוחמות עצמן.

האינטרס הישראלי באזור ברור מאד. על פי הדיווח של הכתבת אליזבת צורקוב‎, מטרת התמיכה הנרחבת של ישראל הייתה למנוע מכוחות איראניים ושלוחותיהם להתבסס בגבול הצפון ובעצם לפתוח לישראל חזית נוספת.

לטענת הכתבת, התמיכה שהחלה ב-2013 והגיעה לשיא בתחילת השנה הנוכחית - הופסקה לפני חודשיים, עקב ההתקדמות של צבא אסד בלחימה בדרום המדינה. הסיוע הועבר למורדים בקונייטרה, בדרעה וגם בפרברים שמדרום לדמשק.

לפי המגזין, התמיכה כללה בין היתר העברה של נשק חם כרובי סער, תתי-מקלע, מרגמות - כמו גם של כלי רכב שהועברו דרך המעברים. בדיווח נטען, כי תחילה מרבית הרובים שהועברו בסיוע היו רובי M-16 של היצרנית האמריקנית "קולט", אך מחשש שהדבר יסגיר את הסיוע הישראלי, ישראל העניקה למורדים נשק שהעבירה איראן לחיזבאללה ונתפס ב-2009 על ידיה.

על פי הדיווח, הציוד הועבר לסוריה דרך שלושה מעברים ברמת הגולן. ישראל שילמה גם לחברי קבוצות המורדים משכורת חודשית של 75 דולר.

אחד ממנהיגי האזרחים במחוז דראע, שהסכים להזדהות בפני המגזין בשם "אבו ח'אלד", אמר כי ההסתמכות של המורדים על ישראל בתקווה שתתערב בלחימה הייתה טעות: "תאמינו לי, ישראל עוד תצטער על כך שהיא שותקת על מה שקרה בדרום סוריה. בעיר שלנו ובערים השכנות כבר השלמנו עם המשטר, אבל הפיוס הזה ישפיע על ישראל בעתיד הקרוב". לוחם באחד הקבוצות הוסיף: "זה לקח שלא נשכח על ישראל. לא אכפת להם מהאנשים, לא אכפת להם מאנושיות - כל מה שחשוב להם זה אינטרסים".

מהפרסום עולה, כי על אף החשיפה המעניינת, היקף המימון שהעבירה ישראל לסוריה במהלך מלחמת האזרחים קטן בהרבה בהשוואה למדינות אחרות שהתערבו בלחימה במדינה הבוערת, ועל כך הלינו המורדים בטענה שנדרש תקציב נוסף כדי לעמוד במשימה של בלימת הכוחות האיראניים שמסייעים לאסד במאבקו.

כזכור, בחודשיים האחרונים נרשמה התפנית בלחימה בדרום סוריה עם ההתקדמות המהירה של אסד בליווי צמוד של רוסיה: רוב המורדים בחרו להישאר בבתיהם ולהצטרף לשורות צבא אסד ולא לעבור לאידליב, המחוז האחרון שנותר בשליטת המורדים. כמה מהמורדים נעצרו, ככל הנראה בשל קרבתם לישראל. בישראל קיימו לעומת זאת שורת פגישות עם הרוסים במטרה להגיע להסכמה למניעת פריסת כוחות איראניים בגבול הצפון.

כצפוי, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון סירב למסור למגזין האמריקני תגובה לדברים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר