סערה מדינית

נשיא פרגוואי: סגירת השגרירות הישראלית; תגובה מוגזמת

פרגוואי החליטה על החזרת השגרירות לתל אביב לאחר שהועברה לירושלים וזכתה לזעם של ישראל ולסגירת השגרירות במדינה. בתחילה נראה כי מדובר בלחץ ערבי אך מתברר שהסיבות אחרות (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טקס פתיחת השגרירות לפני 4 חודשים (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

סערה פוליטית-מדינית סביב הודעתה של פרגוואי על החזרת השגרירות לתל אביב: נשיא פרגוואי מריו אבדו בניטס, התייחס הלילה (שישי) להחלטה הישראלית לסגור את השגרירות בבירה אסונסיון כתגובה להחזרת השגרירות לתל אביב וכינה אותה "תגובה מוגזמת", תוך שהוא קורא לישראל לשקול מחדש את המהלך.

"אני מביע צער על החלטת ישראל. סגירת השגרירות באסונסיון היא תגובה מעט מוגזמת ואני מפציר בישראל לשקול אותה מחדש", אמר בניטס במהלך מסיבת עיתונאים שקיים במחוז איטפואה. הוא הוסיף כי פרגוואי דבקה בחוק הבינלאומי ובהחלטות האו"ם הרואות בירושלים שטח תחת מחלוקת.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס פנה לבניטס בבקשה שיחזור בו מהחלטתו על השבת השגרירות לת"א. "אני ממליץ לנשיא לדבוק במחויבותה של ארצו ולהשאיר את השגרירות בירושלים, כסמל לקשר ארוך השנים בין פרגוואי, ישראל וארה"ב", הצהיר.

פנס עצמו היה גורם משמעותי בהחלטת ארה"ב להעביר את השגרירות האמריקנית לבירת ישראל, מהלך שבעקבותיו הורה נשיא פרגוואי לשעבר הוראסיו קארטס על צעד דומה. בהצהרת הבית הלבן לא צוין האם בניטס נענה לבקשתו של פנס, וכל שנמסר הוא ש"נשיא פרגוואי הדגיש את השותפות הממושכת בין ארצו לישראל, והסכים לפעול למען פתרון למחלוקת שיוסכם על כל הצדדים".

החלטתו של בניטס זכתה לביקורת גם בארצו, בין היתר מצדו של קודמו בתפקיד הוראסיו קארטס, שתקף אותה בחריפות: "בגדו כאן בערכים של התרבות היהודית-נוצרית", אמר מי שחנך את השגרירות הפרגוואית בטקס שנערך בגן הטכנולוגי בירושלים בחודש מאי. קארטס הוסיף כי "כל עם שהפנה עורף לישראל שילם על כך מאוד ביוקר".

שגריר ישראל בפרגוואי זאב הראל, שנאלץ לשוב ארצה, התייחס למהלך מהפן הרגשי והאישי שלו: "אני רוצה לכתוב לכם מעומק לבי, אני לא אתייחס לשום דבר בעל אופי פוליטי", ציין הראל. "לצערי, אני עוזב את פרגוואי באופן בלתי צפוי ובלתי מתוכנן. אתם כבר יודעים למה. הייתה לי כאן שנה נפלאה ונהניתי מכל רגע כאן ונשמתי קשורה לפרגוואי. כואב לי הלב. אני אוהב את פרגוואי ואני מתפלל לדברים טובים".

מה גרם למהלך? השמועות הראשוניות דיברו על לחץ ערבי-פלסטיני אך מסתבר כי מאחורי הדברים עומד בסך הכל עלבון. על פי גורמים המעורבים ביחסים בין המדינות, בפרגוואי היו מאוכזבים מאוד מחוסר ההדדיות מצד ישראל ומכך שנתניהו או בכירים ישראלים אחרים לא ביקרו במדינה ביקור גומלין.

העדויות האלה הגיעו לירושלים, ולפני שבועיים התבקשו כמה אנשי עסקים וראשי ארגונים ישראלים לארגן משלחת לפרגוואי לתחילת דצמבר הקרוב. לאחר ההחלטה הישראלית לסגור את השגרירות באסונסיון - די ברור שהמשלחת כבר לא תצא לשם אלא אם תחול שינוי בהחלטה.

כמובן שבעולם הערבי רכבו על המהלך ועל רקע העימות הדיפלומטי עם ישראל, הודיעה אתמול טורקיה כי תפתח שגרירות בבירת פרגוואי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר