הבשורה של טראמפ

המאבק בישראל בקמפוסים בארה"ב יוגדר כ"אנטישמיות"

משרד החינוך האמריקני הודיע כי החל מעתה היהדות תוגדר כקבוצה אתנית ולא רק כדת מה שיהפוך את הפעולות כנגד היהודים ושלילת זכותם לחיות כאנטישמיות ע"פ החוק (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
"היהודים שולטים באמריקה" - אנטישמיות בארה"ב (צילום: שאטרסטוק)

הסוף לאנטישמיות באוניברסיטאות בארה"ב? ממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי יבטל החלטה של ממשל הנשיא הקודם ברק אובמה מ-2014, וכעת תוגדר היהדות כקבוצה אתנית. המשמעות הישירה: פעולות מחאה מסוימות נגדה יוכרו כפעולות אנטישמיות.

על פי ה"ניו יורק טיימס" שפרסם הבוקר (רביעי) את הפרטים, מדובר בהחלטה שקיבל קנת מרקוס, ראש מחלקת זכויות האזרח במשרד החינוך, לגבי תיק שבו הכריעו לגבי קבוצה ציונית שפעלה באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי שייפתח מחדש בשל השינוי.

המהלך של קנת מרקוס, עוזר מזכיר החינוך לזכויות האזרח, נגד פעילים לזכויות הפלסטינים מסמל לדברי הפרשנים שינוי משמעותי במדיניות אכיפת זכויות האזרח - וממריץ הפעלת סמכות פדרלית בנוגע למאבקים הנוגעים לישראל, כפי שבאו לידי ביטוי בקמפוסים האמריקניים שהפכו בשנים האחרונות לאחד המקומות בהם האנטישמיות הפכה לבת בית.

המהלך החדש, בניגוד לעמדת הנשיא הקודם ברק אובמה, מגדיר במפורש את היהדות לא רק כדת אלא גם כמוצא אתני, כלומר - העם היהודי. המהלך החיובי מגיע לאחר סדרת צעדים שממשל טראמפ כבר ביצע לאחרונה בנוגע ליחסי ישראל והפלסטינים. תחילה כזכור הועברה שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים, בהמשך קיצץ הממשל בכספי הסיוע לפלסטינים, ובמהלך החג הודיע על סגירת לשכת ארגון אש"ף בוושינגטון.

במכתב להסתדרות הציונית האמריקנית כתב מרקוס, כי יבטל את החלטתו של אובמה מ-2014 כשלמעשה החל מעתה, כמעט כל פעולת מחאה פלסטינית אם תקרא לשלילת קיומה של ישראל תוגדר מעתה כפעולה אנטישמית האסורה בחוק.

ליז היל, דוברת מחלקת החינוך, אמרה שאף שלמשרד לזכויות האזרח אין סמכות שיפוטית בנוגע לאפליה דתית, המשרד "אוכף באגרסיביות" את חוק זכויות האזרח - האוסר על אפליה על בסיס גזע, מוצא אתני או מוצא לאומי. היא אמרה כי אנשי המשרד יבחנו כל מקרה לגופו ויקבלו החלטות בהתאם. "העובדות במקרה זה, שמרבות מהן התעלמו בממשל הקודם, מטרידות", הוסיפה.

החלטתו של מרקוס הפתיעה את המעורבים במחלקת החינוך. במכתב קודם שהנחה את המחלקה לזכויות האזרח, מרקוס ציין שהוא מוכן לפרש את החוק באופן רחב יותר כזה שיפעיל אותו גם במקרים של אפליה לאומית. בשנת 2004 הוא פרסם תדריך לבתי הספר שבו הודיע כי ייאכפו מקרי "אפליה שמקורה לאומי, גם אם הקבוצות המועדות לאפליה הן בעלות מאפיינים דתיים".

בהסתדרות הציונית של אמריקה הגדירו את המהלך "החלטה פורצת דרך" שכן כאמור נושא האנטישמיות בקמפוסי האוניברסיטאות הפך למשמעותי ביותר עבור היהודים האמריקנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר