מרגש ומיוחד

"כל נדרי": נתנאל הרשטיק בביה"כ העתיק

החזן נתנאל הרשטיק בביצוע מיוחד לתפילת כל נדרי מתוך קונצרט נדיר בבית הכנסת הפורטגזי העתיק באמסטרדם בן ה-400 שנה בהפקה מיוחדת ששודרה למיליונים (חזנות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

תפילת כל נדרי מפי החזן נתנאל הרשטיק בערב בלתי נשכח בבית הכנסת הפורטוגזי העתיק באמסטרדם. בית הכנסת שנבנה בשנת 1675 היווה תפנית בחייהם של האנוסים והמגורשים של יהדות ספרד ופורטוגל שידעו רדיפות וכפייה דתית. אמסטרדם, הכרך הגדול היה מהמקומות הבודדים באירופה בה יכלו יהודי ספרד ופורטוגל ליהנות מחופש דת. יופיו והדרו של בית הכנסת המשומר והמטופח מהווה מוקד משיכה תיירותית עד היום.

בקונצרט ״חזני ניו יורק״ (The New York Cantors) שהופק על ידי המפיק דניאל הרט, ביצע החזן נתנאל הרשטיק ביצוע בלתי נשכח לתפילת כל נדרי. יותר מ-10,000 נרות האירו את חלל בית הכנסת והקהל הרב שבא להאזין לקונצרט בתחילת דצמבר היה עטוף במעילים. הסיבה לכך היא שלצורך שימור בית הכנסת וההקפדה היתירה על המנהגים שלו, לא נעשה שימוש בחשמל ולכן, חימום ותאורה אינם בנמצא.

הרשטיק מתאר את החוויה: "הגענו לאמסטרדם, עזי שוורץ ינקי למר ואנכי לקונצרט מצולם, אבל לא ידענו מספיק על ההיסטוריה של בית הכנסת ועל ההפקה הטלוויזיונית העצומה שתתרחש שם. גם לא ידענו עד כמה יהיה קר בבית הכנסת הלא מחומם. הופענו בטוקסידו מול המצלמות אבל בחזרות היינו עטופים בשכבות של מעילים, צעיפים וכובעים. לשיר את תפילת כל נדרי העתיקה שהושרה שם בנעימה זו לפני ארבע מאות שנה בהפקה כל כך מרשימה, זו חוויה של פעם בקריירה״.

עבור המפיק דניאל הרט, זו רק היתה הזדמנות ליצור תפאורה קסומה והפקה טלוויזיונית מרשימה שהרשימה את רשת הטלוויזיה האמריקאית PBS. מליונים ברחבי ארה"ב צפו בחזן נתנאל הרשטיק שר את תפילת כל נדרי.

"היה דבר אחד שממש תפס אותי" מסיים הרשטיק: "יש שם ספרייה עם עותקים מקוריים של הרמב"ם מהמאה ה-13. הכל כל כך משומר ומוקפד שם, שהיכולת לגעת באצבעות בספר קודש בן יותר מ-800 שנה, שניתן לראות כיצד צנזרו אותו באמצעות נר שחרך את הנייר. חוויה כזו יוצרת חיבור ממשי אל העבר המפואר של הקהילה היהודית על גלגוליה ותלאותיה״.

עותק נדיר של היד החזקה הרמבם ניתן לראות את חריכות הנייר כתוצאה מהצנזורה של הכנסייה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר