מחאת השבת בבני ברק

החסידים והספרדים - יפגינו ברחוב; הליטאים - בבתי הכנסת

בהוראת המועצת החסידית והרבנים הספרדים בבני ברק - יצאו המונים לתפילת ליל שבת בכביש גהה וברחוב ז'בוטיניסקי. מנגד, הליטאים יערכו מחאה בבתי הכנסת. ביהמ"ש אישר את העבודות (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ב בתשרי תשע"ט | 21.09.18
עצרת חרדי. ארכיון (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

שעות ספורות לפני שבת קודש, ביטלה השופטת לימור ביבי את צו המניעה והורתה לאפשר את המשך העבודות בשבת קודש של הרכבת הקלה, זאת לאחר דיון שנערך בהשתתפות רבה של בני ברק הגרמי"ל לנדא, ראש העיר חנוך זייברט, מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג ומנכ"ל נת"ע יהודה בר און.

ההחלטה התקבלה לאחר שביום חמישי הוציא בית המשפט המחוזי בתל אביב צו מניעה זמני נגד עבודות הרכבת הקלה. החברות המבצעות, נת"ע ודניה סיבוס, הגישו עתירה נגד ההחלטה ועתירתן התקבלה, שעות ספורות לפני מחאת האלפים על פני כביש גהה ורחוב ז'בוטינסקי. השופטת קיבלה את עמדת החברות כי עצירת פעולות המינהור עלולות לסכן חיי אדם, ומשכך הותרה גם הפעילות מעל הקרקע.

דיונים מרתוניים התקיימו בשעות האחרונות (שישי) בבתי גדולי ישראל הליטאיים, כשעל הפרק השאלה - האם להצטרף למאבק החסידים והספרדים ברחובה של עיר נגד חילולי השבת בעבודות הרכבת הקלה, כאשר הסיבה בגינה מסרבים גדולי ישראל להורות להשתתף במחאה היא בין היתר בשל חילולי שבת כפולים הצפויים בעקבות המחאה.

מי שנכנס לעובי הקורה הוא הגאון רבי שריאל רוזנברג, שקיים התייעצויות לאורך היום עם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הגרי"ג אדלשטיין והגר"ד לנדו. ההוראה שקיבל היא, כי על בתי הכנסת של הציבור הליטאי לעורר במהלך ליל שבת על שמירת השבת, אך לא להשתתף במחאה מחשש לגרימת חילול שבת גדול על ידי תפעולם של מאות שוטרים ואנשי אבטחה כמו גם אמצעי התקשורת הכלליים.

מביתו של מרן שר התרוה הגר"ח קנייבסקי נמסר כי במענה לשאלות רבנים ומורי הוראה הורה מרן כי "במקום שיש לדאבון הלב חילול שבת רח"ל, מוטלת חובה גמורה על כל אחד ואחד להתחזק ביותר בשמירת השבת לפרטיה ודקדוקיה".

כן הורה הגר"ח שבכל בתי הכנסיות ובתי המדרשות בעיר בני ברק, יעוררו הרבנים את הציבור בין קבלת שבת לערבית, להתחזק בעת הזו בשמירת השבת כהלכתה לפרטיה ודקדוקיה.

בשעות האחרונות נתלים מאות מודעות עם הוראתו של מרן שר התורה בכל בתי הכנסיות ובתי המדרשות ברחבי העיר בני ברק, ומועברת הודעה לכל רבני וגבאי הקהילות עם ההוראה.

יצוין כי גם חסידי ויז'ניץ יתכנסו בהוראת האדמו"ר לתפילת ערבית בליל שבת בצומת הרחובות אברהם בן-דוד פינת הרב כהנמן ולא בכביש גהה, זאת מחשש מפני חילולי שבת שייגרמו.

עם כניסת השבת ועד השעה תשע בלילה צפויים רבבות מתושבי בני ברק בעיקר אלו המזוהים עם אגודת ישראל וש"ס לצאת ולקבל את השבת בתפילה המונית בביש גהה וברחוב זב'וטינסקי, במחאה על עבודות הרכבת הקלה של נת"ע בתחנת "אם המושבות" בגבול בני ברק-פתח תקווה בסמוך לכביש גהה.

המחאה, שמובלת על ידי עיריית בני ברק והעומד בראשה חנוך זייברט, קיבלה בשבוע האחרון חיזוק מצד רבנים ואדמו"רים בזרם החסידי והספרדי אך כאמור לא מצד גדולי התורה של דגל התורה שלא הביעו את תמיכתם במהלך.

במהלך אתמול עיטרו שלטים את רחובות בני ברק שבהם נקראו התושבים לצאת לתפילת המחאה נגד "רמיסת כבוד השבת בראש חוצות בתחומי עיר התורה והחסידות". התוכנית, כפי שנחשף ב"כיכר השבת", היא שבכל קהילה ייצאו המתפללים מבית הכנסת, ויערכו את קבלת השבת ואת תפילת ערבית בסמוך למקום העבודות תוך חסימת הכבישים.

האירוע, שתואם עם המשטרה, הוביל להיערכות משטרתית מיוחדת ולהקפצת מאות שוטרים שיאבטחו את האירוע. שוטרים, בהם בלשים, פרשים, ויס"מ, שיתפרסו בצירים ובנקודות לאורך אזורי התפילות כשהמארגנים מדגישים כי הודיעו למשטרה כי אין צורך באבטחה וכי מדובר בעצרת תפילה בלבד.

מוקדם יותר היום התייצב רב העיר בני ברק, הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא, באופן חריג בבית המשפט השלום בתל אביב לדיון בנושא חילול השבת בעיר.

אמש קיבל בית המשפט את טענות העירייה ונתן צו מניעה חלקי לעבודות בשבת בתחומי בני ברק, אך חברת נת"ע הגישה עתירה לביהמ"ש בבקשה לבטל את הצו, בטענה לסכנה בנפש. בעקבות הדיון החוזר, התייצב הגרמי"ל לנדא בביהמ"ש.


מהמשטרה נמסר כי "מאות שוטרים יתפרסו בצירים ובנקודות המשפיעות לאורך מתווה המחאה על מנת להבטיח את קיומה באופן התקין והבטוח שניתן. משטרת ישראל מכבדת את חופש הביטוי של כל אזרח החפץ בכך, יחד עם זאת, נדגיש ונחדד, כוחות המשטרה יקפידו לפעול נגד כל ביטויי אלימות, פיזית ומילולית.

"אנו ננקוט באפס סובלנות כלפי אלו שיבקשו להפר את הסדר הציבורי ועלולים יהיו להוות סכנה לשלומו של הציבור הרחב. אנו קוראים לכלל ראשי המחאה ולמשתתפים לגלות אחריות, ריסון ואיפוק על מנת להבטיח שכלל ביטויי המחאה ייעשו במסגרת החוק. חשוב שאיש לא ייפגע בגלל התלהטות יתר".

המשטרה הודיעה כי לצורך קיום העצרת ייסגרו החל מהשעה 18:00 בערב ועד השעה 21:00 הרחובות:

  • רחוב ז'בוטינסקי מצומת בן גוריון ר"ג ועד היצירה כולל מחלף גהה
  • כביש 4 ממחלף אלוף שדה ועד מחלף ירקונים בשני הכיוונים.
  • כמו כן צפי נוסף לחסימה עפ"י ההתפתחות בשטח יהיה סגירת אם המושבות מכיוון פ"ת לכיוון ר"ג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר