החינוך בראי הפרשה

טור כואב במיוחד: "חוקי פגומי השידוכים"

הגיע הזמן שנפסיק לעזור להקב"ה בשידוכים ונסמוך עליו, ולא נמנע מלהכניס בן או בת למוסד כזה או אחר מחשש שיזיק בשידוכים לאח או אחר, חבל לסבול סתם בדרך (פרשת השבוע)

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

השבת נתחיל בקריאה חוזרת ומעמיקה של חמשת החומשים, שבת אחר שבת נאזין לבעל הקורא, נעיין בפרשה, נבין את טעמיה ויסודות האמונה הנמצאים בה, גם האדם המתבגר ימצא חידוש והארה מחודשת בכל קריאה מחודשת של הפרשה, זוהי תורת אמת אשר נתן לנו הקל יתברך, אוי לו לאדם הנשאר עם בסיס ההבנה שירש בענייני הפרשה מהגננת בגיל 3 ומיני אז סומך הוא עליה בהבנת דברי התורה, בכל שנה אנו בגיל חדש, ובכל שנה אנו מתחברים בצורה שונה אל מוסרי התורה ודרכי הנהגותיה.

כבר בתחילת ספר בראשית נפגשים אנו שוב באותו חטא קדמון שבעתיו אנו סובלים עד עצם היום הזה, אך קדם לאותו חטא תרחיש מופלא, יצירת האישה! הרש"ר הירש מדגיש את מיוחדותה של האישה בכך שנוצרה מהגבר שכבר היה בעל נשמת חיים לעומת האדם שנוצר מהאדמה ישירות, חז"ל מייחסים לכך גם את שאר סגולות האישה: קולה, אופיה, מזגה, ובגרותה הרוחנית המוקדמת! (ע"פ בראשית רבה י"ח,א').

לאחר השלמת פאר היצירה של הזוג הראשון בהיסטוריה, מצווה אותנו התורה "על כן יעזב איש את אביו ואמו ודבק באשתו" - כל עוד האדם לבדו אין זה טוב, - ואחרי החלוקה שוב אין זה אפשרי, - שהאיש ימלא את ייעודו לבדו; אלא שומה על האשה להיות עזר כנגדו; מי ששרוי בלא אשה הוא אדם לחצאין, ורק בהיותו עם אשתו הוא אדם שלם; ועל כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד. לפני החלוקה היה הגוף משועבד לרוח אחת, לרצון אלהי אחד; וגם לכשישובו ויתחברו האיש והאשה, הם יהיו לגוף אחד. אך דבר זה איננו אפשרי, - אלא אם כן יהיו גם ללב אחד, לרוח אחת ולנפש אחת. וגם זה איננו אפשרי, - אלא אם כן ישעבדו את כל כוחותיהם ושאיפותיהם, את כל רצונם והגיגם לרצון עליון אחד. (רש"ר הירש בראשית פרק ב פסוק כד).

האידיאל המקסים הזה של בניית בית ומציאת בן/בת זוג, הוא מקסים ויפיפה ומכוון אל מטרת קיום העולם של לא לתהו בראה אלא לשבת יצרה. מציאת השידוך הינו חלק אמוני גדול הקודם לחייב בניית הבית היהודי, התפילה, הבקשה, הרצון להתאמה, על כל אלו כבר נושאים ההורים תפילה בעת לידת הצאצאים ודמעה לתפילה מצטרפת עד לבניית הבית.

ברבות השנים הפך הדבר המיוחד הזה של מציאת הצד השני לתהליך הטומן בחובו כאב עצום אישי ומשפחתי מבחינות מרובות, די לנו אם אנו שומעים שוב ושוב את המושג "אם הבן שלי יתנהג כך זה יהרוס לאחים שלו בשידוכים" וכן על זה הדרך משלמים בני המשפחה המורחבת מחיר יקר אישי רוחני וכלכלי רק בגלל שידוכי בני המשפחה, ישנם הורים שיעדיפו לקבור את בנם ואת עתידו האישי רק בגלל חשש דחשש לנזק בשידוכי האחות הגדולה.

ועל כל אלו נוספו להם ספר "חוקי פגומי שידוכים". כאלו ששדכנים ושדכניות חרצו את גורלם לחיי צער עצב וכאב בגלל שאינם עומדים בקריטריונים של ספר החוקים, בהם נמצא: בעלי תשובה, מי שאחיו נשר ממסגרת חרדית, או אחות שלא כל כך... וכך מי שסבא שלו מצד האמא לא מהעדה הנכספת, וכן על זה הדרך עוד ועד יהודים שנקבע מר גורלם על ידי חוקים שנוצרו עם השנים ונפלו בהם גם אנשים גדולים ותופסי מישרות תורניות ומוסדות תורה. זה דבר שבשגרה שאנו כבר לא מזדעזעים ממנו כאשר נשמע משפט המצריך בחור מסוים "להתפשר" בשידוכים בגלל בעיה שנוצרה על ידי יוזמי חוקי השידוכים בציבור החרדי.

ועל כולנה עולה כאבם המר והנוראי של כאלו בעלי רקע רפואי (כמובן רק כאלו שיכולים לחיות באחווה ושלום), אשר נגזר דינם לעלבון והלבנת פנים ושפיכת דמם!! לא רק שיתרחקו מהם והם ייעשו לאומללים אלא ידאגו לעדכן במאגר חוקי השידוכים שגם על בני משפחתם צריך לברר שמא נדבקו גם הם באפילפסיה או סוכרת או כל מחלה אחרת שניתן לחיות איתה חיים מאושרים ולהקים דורות, רק שלפי חוקי סדום של עולם השידוכים יש מחירון שעליו הם אמורים לשלם בגלל היותם סוכרתיים, או בוגרי מחלת הסרטן, או עם ציליאק וקרון, וכן על זה הדרך.

אנשים שכאלו בעלי רקע רפואי, הם אנשים בעלי אמונה וגדלות הנפש ששום בחור ישיבה אינו דומה להם ואינו מתקרב לתעצומות נפשם, הם מכירים את ערך החיים וניצולם על פי רצון הבורא.

רווקים ורווקות רבות יושבים בביתם ומתבגרים, חלקם עם רקע שונה וחלקם בלי, המכנה המשותף לכולם זה מצבם הכה לא נעים.

הגיע הזמן שנפסיק לעזור להקב"ה בשידוכים נסמוך עליו, ולא נמנע מלהכניס בן או בת למוסד כזה או אחר מחשש שיזיק בשידוכים לאח או אחר, ונפסיק לקבור את עצמינו בעת שאחד מבני המשפחה מתמודד עם בעיות רפואיות מחשש שיזיק בשידוכים, כי מי שצווה על כן יעזוב איש הוא זה שנתן את הרקע הרפואי, והוא גם זה שיקבע עם מי יתחתנו אז חבל לסבול בדרך, כי הגזרה אמת והחריצות שקר.

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי ברקאי חיספין וחבר ארגון ענ"ף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר