"בשעה טובה"

אוהד יודע לשיר וגם להלחין / ביקורת אלבום

הזמר והיוצר אוהד מושקוביץ השיק לא מכבר את אלבומו השישי "בשעה טובה". מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין וחזר עם ביקורת מוזיקלית (מגזין, מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שימי קוטנר)

אמרת אוהד מושקוביץ, אמרת טונים גבוהים, דיוק בשירה והרבה אנרגיות. כל זה וגם בחירת שירים טובה תוכלו למצוא באלבומו החדש והשישי של אוהד "בשעה טובה".

אוהד שהחל את הקריירה שלו בעולם המוזיקה בכלל כמפיקו המוזיקלי של מנחם פיליפ... תמיד נמשך ככל הנראה לתפר שבין המוזיקה החסידית הוותיקה לבין המוזיקה היותר מודרנית, אך עדיין שמרנית. האלבום החדש נמצא אף הוא במקום זה המשלב בין ישראל לאם הוותיק והמצוין ובין הצמד הלוהט של המוזיקה החסידית – אלי קליין ואיצי ברי שאחראים לחלק גדול מהלחנים והעיבודים היפיפיים של האלבום לצד האיש שמלווה כבר שנים ארוכות את אוהד – המעבד גרשון פריישטט שמצד הגיל שייך לצעירים, אך יוצר מוזיקה חסידית מהסוג הוותיק מלווה בכלי נשיפה כמיטב המסורת.

מי שיעמיק בחוברת האלבום ישים לב לעובדה הבאה: רק שלושה מתוך שירי האלבום הם פסוקים מולחנים בסגנון המוזיקה החסידית הוותיקה. שאר השירים הם נכתבו בהשראת המקורות בסגנון חסידי אמנם אך מדובר במילים שעברו שינויים והתאמות ללחן. בחלק מהשירים הפכו אלי קליין ואיצי ברי לברסלבר'ס ושלפו מילים מתוך ספרי התחינות המקובלים בחסידות.

דבר נוסף בו אוהד שונה מרוב זמרי המוזיקה החסידית, ארבעה מתוך 11 משירי האלבום החדש הולחנו על ידו. שניים מהם שירי חתונה, הראשון שיר קצבי תוסס "בשעה טובה" שבו יכל אוהד בקלות להסתפק בתואר המלחין ולוותר על תואר "כותב המילים", שכן מדובר במילים שאולי מתאימות לאירוע אך רחוקות מאד מלהיות פאר היצירה. שיר חתונות נוסף הוא "אם אשכחך" המרגש שחותם את האלבום. להיט נוסף אותו הלחין אוהד הוא השיר "צמח צדיק", שיר מקפיץ שבקלות יכול להיכנס לרשימת השירים איתם תרקדו בחתונות הקרובות ובהחלט הלחן המוצלח ביותר של אוהד באלבום הנוכחי.

האלבום נפתח בשיר "וזכני לנגן" מילים יפיפיות שנשלפו על ידי איצי ברי מתפילה להבאת הגאולה... המילים זכו גם ללחן נעים שלו ולעיבוד משותף עם אלי קליין. האווירה בעיבוד אפלה עד לקטע הפזמון שם השיר הופך לפאנקי אלקטרוני פתוח מעט יותר. אני מבין מדוע בחר אוהד לפתוח בשיר את האלבום שכן מילותיו "ואזכה לנגן כדוד המלך" בהחלט מתאימות לתחינתו של כל זמר שמחובר בנפשו למקורות ולרוחניות, אך עדיין הייתי מחכה לשיר מעט יותר עוצמתי.

אחד השירים היפים באלבום הוא "כשאתם מתפללים", שיר מרגש במיוחד שהלחין אלי שוואב, האיש שאחראי לכמה מהלהיטים הגדולים במוזיקה החסידית. השיר עובד על ידי אלי קליין ואיצי ברי שמעט התקמצנו על פתיחת הסאונד של חבורת המיתרים של אייל שילוח. חיכיתי לזה במהלך השיר כולו אך זה לא קרה מספיק מבחינתי. עדיין מדובר בשיר קסום במיוחד שאל תפספסו.

שיר מרגש נוסף הוא "שלח מלאכיך" שיר חתונות בלחנם של הצמד קליין את ברי כששוב ההשראה למילים מספר התחינות. העיבוד הפעם חסידי קלאסי בלי הפתעות מיוחדות. חובבי הטונים הגבוהים ייהנו מהמדולציה בסופו של השיר כשאוהד מרחף בה בקולות גבוהים במיוחד.

מי שעוקב אחרי אוהד באדיקות, בטח שם לב שהסינגל הראשון שיצא לקראת האלבום: "נשמח עם החתן", שיצא לפני כשנה וחצי נשמט מהאלבום ולא נכנס אליו בסופו של דבר. ייתכן בגלל סגנונו המוזיקלי "הטוויסט" שהיה מעט קליל מידי ופחות שמרני מהתוצאה הסופית של שאר שירי האלבום.

פרגון מעניין במיוחד באלבום, הוא הפקת השירה בכמה מהשירים של הזמר והיוצר הצעיר איציק דדיה. הבעת האמון של זמר מעולה בעל וותק כאוהד, בזמר הצעיר היא מחממת לב ומלמדת על ענווה מחד ואמונה ביכולותיו המקצועיות של דדיה, שלאחרונה גם הפיק את השירה של ילדי הקינדרלך באלבומם האחרון והמוצלח 'סבבה'.

לסיכום: אלבומו השישי של אוהד מושקוביץ הוא בהחלט יושב על משבצת המוזיקה החסידית, אם כי פניו של אוהד בהחלט גם לקהל הצעיר יותר. הבחירה של אוהד במילים מהמקורות או בהשראתן בצורה מאד דומה למקור מצריכה לחנים טובים במיוחד כדי שהשירים יבלטו, ובכמה מהשירים זה אכן עובד בצורה מצוינת. בשונה מרוב זמרי המוזיקה החסידית בשנים האחרונות, העובדה שלא בחר לשיר בעברית הופכת את האלבום לשמרני יחסית והייתי בהחלט שמח לשמוע דווקא מאוהד, זמר שדובר עברית בצורה מצוינת, שיר בעברית משובחת, שייתן פייט לכל מיני זוועות ב"עברית" שמגיעות לאחרונה מכל מיני זמרים אמריקאים.

אוהד מושקוביץ הוא אחד הזמרים הווקליסטים הגדולים במוזיקה החסידית והאלבום החדש "בשעה טובה" מעניק כבוד ליכולותיו ולמוזיקליות הגבוהה שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר