תיעוד מחריד מהבית השרוף

רבני העיר ביתר על האסון הקשה: "להרבות אהבת חינם"

העיר ביתר מזועזעת מהאסון המחריד בו שני ילדים קטנים נשרפו למוות, בעודם נמים את שנתם. רבני העיר מתבטאים בכאב ובצער על האסון וקוראים לחשבון נפש. בפנים: תיעוד מתוך הבית (בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
פינוי הנספים בשריפה (צילום: דוברות זק"א)

העיר ביתר עילית מזועזעת מאז אמש בעקבות האסון המחריד בו שני ילדים - צבי ואפרת גינזבורג ע"ה - נספו בשריפה שפרצה בביתם, כפי הנראה כתוצאה ממנורת לילה שנפלה על המיטה, בעוד אחיותיהן הגדולות הצליחו לברוח מהתופת ולהזעיק עזרה.

רבני העיר ביתר מתבטאים הבוקר (רביעי) בכאב ובצער על האסון ואומרים כי הוא מחייב כל אחד ואחד בחשבון נפש.

כך נראה מהבית השרוף, הבוקר (צילום: אהרן קראהן)

רב הקהילה הליטאית בעיר, אליה משתייכת משפחת גינזבורג, הגאון רבי משה דוד אדלר, אומר כי "מדובר במשפחה של בני תורה ממש, זרע קודש צאצאיו של מרן המשגיח רבי יחזקאל לווינשטיין זצוק"ל, זהו אסון ציבורי. אם בארזים נפלה שלהבת, התביעה על כולנו.

"אנחנו תחת הזעזוע הכבד, מתו עדיין מונח לפניו. אנו לא יודעים להגיד יותר מזה, נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד השם, אין לנו את הכלים כעת להכיל את האסון הכבד. אך זאת אנו יודעים שזה מחייב גדול, התביעה היא לכל אחד ואחד ולא חלילה על הפרט ובוודאי יביא להתעוררות גדולה"

רב קהילת 'אחדות ישראל' בביתר, הגאון רבי בנימין חותה, אומר ל"כיכר השבת" כי "יש להתחזק בנושא אהבת חינם, בפרט בימים אלו, המועדים למחלוקת ושנאת חינם. זכורני במערכות בחירות קודמות שגם אז כמה אסונות התרחשו בעיר. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים אבל יותר מרמז משמים ודאי יש כאן".

אחד השכנים סיפר הבוקר כי "בערך ב-21:05 התחלנו לשמוע צעקות: 'אנחנו נשרפים, אנחנו נשרפים, הצילו, הצילו', ישבנו מחוץ לבניין וצעקנו להם מבחוץ שיתרכזו בדירה הימנית. מיד עם הישמע זעקות הילדים - יצרנו קשר עם כוחות הכיבוי.

"שכנים קפצו על הגג ובעזרת קאטר ולום חתכו את הסורג. כשרכב הכיבוי הגיע, בערך אחרי כ-12 דקות - הוא לא יכול היה להיכנס לזירה בשל רכבי ההצלה הרבים".

לדבריו, הכבאים פרצו לדירה אך כעבור כארבע דקות, יצאו ואמרו ש"הכל נקי" בבית. "אבל אז התקשרו ההורים לשכנים ולאנשי 'איחוד הצלה' וזעקו שחסרים שני ילדים", הוא מספר על הדרמה המטלטלת, "רק אז נכנס צוות אחר וסרק את הדירה. לאחר מכן הוא יצא והודיע מה קרה. מיד הזעקתי עובדת סוציאלית מטעם העירייה שתלווה את האם".

עמיחי יואב, ראש צוות כיבוי אש שהגיע ראשון לזירה סיפר כי "כבר שהגענו לזירה זיהינו כמות גדולה של עשן הנפלט מהחלונות ומדלת הכניסה, חדרנו למבנה לביצוע סריקות ולאיתור לכודים כשהשכנים זעקו שישנם ילדים נעדרים. צוותים נוספים חדרו לביצוע פעולות הכיבוי, שבמהלכם זוהו שני נפגעים במצב אנוש ששהו בחדר הילדים".

נציב הכבאות וההצלה רב טפסר דדי שמחי הנחה על הקמת צוות בדיקה בראשות קצין חקירות ראשי טפסר משנה רן שלף לבדיקת האירוע. נציב הכבאות הגיע לאירוע וכבר בשעות הלילה ביצע יחד עם מפקד מחוז יו״ש תחקיר ראשוני שכלל שחזור של האירוע עם צוותי הכיבוי שהיו במקום וטיפלו בו.

לדברי כב"ה, ממצאים ראשוניים של צוות החקירה שהוקם באירוע ניתן לקבוע אין חשד למעשה פלילי ובסבירות גבוהה מדובר בכשל טכני.

"הילדים כבר לא היו בחיים בעת קבלת ההודעה בשירותי הכיבוי"

בכיבוי האש גם מתנערים מהטענות כי הגיעו מאוחר, ראש מחלקת חקירות טפסר משנה רן שלף ציין כי בנסיבות האירוע וקצב התפשטות הדליקה הילדים כבר לא היו בין החיים עם קבלת ההודעה בשירותי הכיבוי. קביעה זו מתבססת על העובדה שהזירה הייתה עמוסה בחפצים דליקים. כאשר חפצים אלו נדלקו הם יצרו תוך זמן קצר עשן סמיך מאד וחום רב.

"מדובר באירוע טראגי בו נספו שני פעוטות ולכן אנו חוזרים ומדגישים את החשיבות בהתקנת גלאי עשן שיכול להתריע בזמן אמת ולהציל חיים. בנוסף, אין להשאיר ילדים קטנים ללא השגחת מבוגר", אמרו בכיבוי והצלה.

אחת השכנות סיפרה אמש כי אם המשפחה ובעלה הלכו והשאירו את חמשת הילדים עם השכנה. "התפוצץ מנורת לילה ונפל כנראה על מיטה או משהו, שלושת הילדות הגדולות רצו לשכנה, שני ילדים קטנים נשארו בבית, ילד בן שנה ועוד אחד, וזהו, לא הצליחו להוציא אותם. ההורים הגיעו מירושלים, האמא פה בוכה בוכה".

שכנה נוספת סיפרה כי "האבא והאמא לא היו בבית, הילדה הגדולה בת 12, השאירו אותה לשמור, הבנתי שמנורת לילה נפלה ונשברה וכנראה היתה שריפה. אתם לא מבינים, משפחה עדינה, אנשים פשוטים, טרגדיה. בן שנולד אחרי 4 בנות, איך הם היו מאושרים, פשוט טרגדיה".

מלבד שני הנספים בשריפה, נפצעו 12 שכנים נוספים, כולם במצב קל למעט צעיר בן 22 שפונה במצב בינוני. נסיבות האירוע עדיין נחקרות בידי מכבי האש והמשטרה והכניסות לבניין נסגרו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר