הסעודים יודו בדו"ח מיוחד במות העיתונאי

לאחר שבועיים של האשמות ולחץ בינלאומי כבד, נראה שהסעודים יודו בדו"ח מיוחד במותו של העיתונאי הסעודי באיסטנבול - ג'מאל חשקוג'י ויאשימו גורמים זוטרים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ג'מאל חשוקג'י (צילום מסך: ערוץ היוטיוב koerberstiftung)

רשת CNN דיווחה אתמול (שני), שהממלכה הסעודית נערכת להודות שהעיתונאי הסעודי-אמריקאי ג'מאל חשוקג'י, מצא את מותו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. לפי הדיווח, סעודיה לא תודה שהתכוונה לרצוח אותו, אלא שנהרג במהלך חקירה שהשתבשה, ותתחייב שהמעורבים בפרשה יישאו באחריות פלילית וייענשו.

ההודאה הסעודית תינתן בניסיון לפתור את הפרשה שסיבכה את הסעודים בצורה בינלאומית וגרמה לממלכה למבוכה רבה.

שני גורמים שנותרו בעילום שם אמרו ל-CNN, שסעודיה מכינה דו"ח על פרשת חשוקג'י. אחד הגורמים אמר, שהדו"ח עשוי להשתנות, והגורם השני אמר שהמסמך יבהיר שמי שחקר את העיתונאי בתוך בניין הקונסולה פעל על דעת עצמו ושכל המעורבים יישאו באחריות. עד כה הכחישה סעודיה באופן רשמי, שהיא יודעת מה עלה בגורלו של העיתונאי שנעלם ואף ניסתה לטעון שיצא מהבניין ללא פגע.

מאז היעלמותו של חשוקג'י באיסטנבול, לפני כמעט שבועיים, דורשות ארה"ב (שבה חי חשוקג'י) ובעלות ברית אחרות תשובות על היעלמותו המסתורית של העיתונאי. טורקיה האשימה את סעודיה מהרגע הראשון ברצח של חשוקג'י, מתנגד בולט של השלטון בריאד. טורקיה אמרה לארה"ב שיש לה הקלטה של הרצח. לפי הדיווחים, העיתונאי הפעיל את ההקלטה בשעון האפל שלו לפני שנכנס לקונסוליה הסעודית, אך הדבר לא אומת.

בשבוע שעבר אף חשפה טורקיה תמונות של "חוליית החיסול", שלכאורה, נשלחה להתנקש בחייו של חשוקג'י. 15 סעודים שהגיעו לטורקיה ביום שנעלם, ה-2 באוקטובר, המריאו בהמשך היום לריאד בשני מטוסים שכורים.

למרות ההאשמות הרבות של הטורקים, רק אתמול נכנסו חוקרים טורקים לקונסוליה הסעודית וערכו חיפושים במקום. בימים האחרונים דווח שוב ושוב, כי ריאד הסכימה להתיר לטורקים להיכנס לקונסוליה ולבדוק אותה, אבל מסיבות שאינן ידועות המשיכה כניסתם להתעכב.

אתמול אחר הצהריים אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי שוחח בטלפון עם מלך סעודיה סלמאן על היעלמותו של חשוקג'י. טראמפ אמר שהמלך "מכחיש שידוע לו כל פרט שהוא על מה שאולי קרה ל'אזרח הסעודי שלנו'". בהודעתו ציין טראמפ כי מלך סעודיה אמר לו שריאד עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם טורקיה כדי "למצוא את התשובה". טראמפ הודיע כי הוא שולח מיד את מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו להיפגש עם המלך הסעודי כדי ללבן את הנושא.

שעה קלה אחר כך, בשיחה עם כתבים, העלה הנשיא האמריקני את האפשרות שגורמים סוררים בממלכה הם אלו שרצחו את חשוקג'י – ללא ידיעת המלך ושלא בהוראתו. בהצהרה זו נשמע טראמפ כמי שמפחית מעט את הלחץ על שלטונות סעודיה. לפי הדיווח של CNN, נראה שההודעה המסתמנת של סעודיה מתכתבת עם הצהרה זו והאחריות תוטל על גורמים בשגרירות עצמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר