המתיחות עם עמאן

שרים: הגדלת כמות המים לירדן היא אבסורד

לאחר ההכרזה הירדנית על ביטול החכרת שטח נהריים וצופר לישראל והטענות בדבר אי קיום ההסכם בידי ישראל, טוענים שרים בכירים כי אין להעלות את כמות המים הניתנת (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכניסה ל"אי השלום" בנהריים, בגבול בין ירדן לישראל (צילום: באסל עווידאת, פלאש 90)

ההודעה הירדנית על ביטול הנספחים להסכם השלום עם ישראל, הנוגעים לחכירת שטחי נהריים וצופר מידי הירדנים לטובת חקלאים ישראלים, מעוררת סערה מדינית. גורמים ישראלים מאשימים את ישראל בחלק באחריות במשבר בין המדינות, מנגד שרים בממשלה טוענים, כי כוונת ישראל להגדיל את כמויות המים שמועברות מידי שנה לירדן, על רקע ההחלטה האחרונה של הממלכה, היא "מחווה אבסורדית".

בכירים שמעורים ביחסי ישראל-ירדן אמרו לעיתון "ידיעות אחרונות", כי מדובר בתרחיש ידוע מראש, שכן כבר לפני שנתיים ראש רשות המים הירדנית סעד אבו־חאמור הזהיר את שגרירות ישראל בירדן ואיים שלא תהיה לירדן ברירה אלא לדרוש את המובלעות בחזרה במידה וישראל לא תעמוד בהסכם תעלת הימים.

מדובר בהסכם שנחתם ב־26 בפברואר 2015 וכלל הקמת מתקן התפלת מים בעקבה, והזרמת מים לירדן ולישראל. ישראל התחייבה בהסכם לרכוש 35-50 מליון קוב מים ממתקן ההתפלה הירדני ובמקביל למשוך צינור שאורכו כ־200 ק"מ מים סוף לים המלח המתייבש — שיעביר הן מי ים, אך לא עמדה בחתימתה.

גורם מדיני ישראלי שמעורה בנושא אמר ל'ידיעות', כי ישראל לא עמדה בהתחייבות שלה: "מאז בעיקר אנחנו תוקעים את הנושא ולא מתקדמים". לדבריו, הממשלה לא הקדישה די מחשבה להסכם האסטרטגי לאספקת מים. "הם עושים מה שהם רוצים ופוגעים פעם אחר פעם בהסכמים עם ירדן", אמר. "וזה מביש ולא יפה". הוא הוסיף וטען כי בעקבות ההתנהלות הישראלית הירדנים כבר "לא סומכים עלינו".

גם הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים משא ומתן על גורל המובלעות עוררה זעם גדול בקרב הירדנים. שר החוץ איימן ספדי מיהר להבהיר: "השטחים חוזרים לירדן, ואם יתנהל משא ומתן, הוא יעסוק רק בדרך שבה השטחים יחזרו לריבונות ירדנית מלאה בתוך שנה". ספדי הוסיף וטען כי המלך עבדאללה, הוא שקיבל את ההחלטה לסיים סופית את החכרת השטחים: "מדובר בהחלטה סופית, לא תהיה גמישות", אמר.

הפרשנים סבורים, כי בסופו של יום מדובר רק בתירוץ הירדני. בירדן יש קהילה פלסטינית גדולה מאד והיה לחץ כבד של האופוזיציה להפסיק את החכרת השטחים לחקלאים הישראלים, לחץ ממנו לא יכל כבר להתעלם המלך הירדני ולא משנה מה היו צעדיה של ישראל.

בתוך כך, גם בישראל זועמים על ההחלטה ושרים בממשלה סבורים כי אין להגדיל את כמויות המים המועברות לירדן במסגרת סיוע הומינטרי בשל כמות המהגרים שהגיעו למדינה מסוריה. לדברי שר בכיר, אין שום הצדקה להגדיל לירדנים את כמות המים בשעה שהחקלאים הישראלים סובלים והמדינה כולה, למעשה, "מתייבשת".

בהתאם להסכם השלום עם ירדן ולהבנות שנוצרו בהמשך בין המדינות, סיפקה ישראל תחילה 45 מיליון מטר קוב מים (ממ"ק) בשנה לממלכה. בשנים האחרונות כמות זו עלתה ל־55 מיליון ממ"ק. כעת, ביקשו הירדנים כמויות מים נוספות, בעיקר בקיץ, וישראל הסכימה לספק אותם מה שעורר את זעם הישראלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר