עשרות ניצולות 'יד לאחים' וילדיהן נשאו תפילה מרגשת על קברה של רחל אימנו

נשים יהודיות שחולצו בשנה האחרונה מכפרים ערביים נסעו בסוף השבוע שעבר להתפלל על קברה של רחל אימנו – לרגל יומא דהילולא • הביקור שלהן במקום שמסמל את דאגתה של רחל אימנו לצאצאיה הסובלים בשביה ובניכר, סחטה מהנשים הניצולות פרצי בכי • בתחילת השבוע ביקרו גם ילדיהן במקום ונשאו תפילה מיוחדת על תורמי יד לאחים – שבזכות תרומתם חולצו מהכפרים הערביים

אסף מגידו | כיכר השבת |
חלק מהילדים הניצולים בעת התפילה על התורמים על ציון קברה של רחל אימנו (צילום: יד לאחים)

עשרות נשים יהודיות שחולצו על ידי המחלקה להצלה מטמיעה של יד לאחים מכפרים ערביים במרוצת השנה האחרונה, נשאו בסוף השבוע שעבר תפילה מרגשת ומיוחדת על קברה של רחל אימנו, בבית לחם לרגל יום ההילולא שלה.

בין הנשים היו כאלו שחולצו בשנה האחרונה מכפרים ערבים בכל קצות הארץ: אום אל פחם, טול-כרם, רהט, עיסאוויה, קלנסווה, יטא ועוד...

"באוויר הייתה תחושה ממשית של 'ושבו בנים לגבולם'" מעידה גב' שורי קוסטליץ מיד לאחים.

העובדה שאותן נשים יהודיות שהיו במשך שנים ארוכות שבויות בידי ניכר ונתונות לאלימות קשה, הגיעו לשאת תפילה במקום שמסמל את דאגתה של רחל אימנו לצאצאיה הסובלים בשביה ובניכר, סחטה מהנשים הניצולות פרצי בכי. חלק מהמתפללות שהיו במקום ושמעו כי מדובר בניצולות יד לאחים, התרגשו אף הן לנוכח ההקשר המרגש בין אמא רחל לבין בנותיה האובדות ששבו לעמן ולמשפחותיהן. לרוב הנשים היה זה ביקורן הראשון במקום והחוויה הותירה בהן חותם יהודי עמוק ומחזק.

אחת הנשים שעברה חיים קשים מאד ואולצה להתחתן בגיל 15 עם ערבי מכפר עוין באזור יהודה, לא הפסיקה לבכות ולהתרפק על הקבר. בסיום התפילה היא סיפרה לעובדת הסוציאלית שליוותה אותה כי היא מרבה להגיע למקום ובכל פעם מחדש, היא חשה שהיא מגיעה לביתה של אמא שלה.

משם המשיכו הנשים למסעדה סמוכה בירושלים ושם התוודעו במשך שעה ארוכה לסיפור חייה של רחל אימנו, תוך שהרבנית אורית סלומון שהעבירה את ההרצאה, מלווה את דבריה במדרשים שונים ובתובנות הרלוונטיות לחיי הבנות.

בדבריה, שמה הרבנית סלומון דגש גם על כוחם של הוויתור והשתיקה שנלמדים מרחל ועל גדלות רוחה מול הקשיים שחוותה. הדיבור על הצמיחה מתוך הקשיים – העידו משתתפות רבות - נתן להן דחיפה להתקדם הלאה.

ביום ראשון האחרון היו אלו עשרים ילדים, בנים לאותן אימהות, אשר חולצו עמן מהכפרים הערביים שעלו לשאת תפילה בקבר רחל, ולשמוע בהרחבה את סיפור חייה. ביד לאחים ניצלו את ההזדמנות הנדירה ונתנו לילדים לשאת תפילה על תורמי יד לאחים. הילדים התרגשו מאד ושמחו להתפלל על התורמים לפעילות יד לאחים לפדיון שבויים - אותם תורמים נכבדים שבזכותם, חיי הניצולות וילדיהן התהפכו לטובה והפכו מחושך לאור גדול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר