הרב השגריר

בבורסלינו וחליפה: השגריר הגיש כתב אמנה

הוא רב אורתודוקסי ועובד משרד החוץ שבחר לבוא בחזות יהודית מובהקת לארמון הנשיאות באוקראינה, ומעתה רשמית גם שגריר ישראל בקייב. הכירו את הרב יואל ליאון (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הארמון הנשיאותי של אוקראינה)

הרב יואל ליאון (54), הגיש אתמול (שלישי) את כתב האמנה שלו לנשיא אוקראינה פטרו פרושנקו, כשהוא חבוש בכובע וחליפה והפך רשמית לשגריר ישראל בקייב. ליאון, נשוי לרבקה ואב לשמונה ילדים, ומתגורר במעלה אדומים.

מיד לאחר המפגש עם הנשיא האוקראיני הגיע ליאון עם אשתו לבאבי יאר והדליק נר נשמה לזכר קורבנות השואה שנרצחו במקום. ליאון סיפר, כי הסבים והדודים של אמו נרצחו באוקראינה במהלך השואה.

ליאון ישרת באוקראינה בגפו שכן ילדיו, שחלקם גדולים, נשארו בישראל ובחרו שלא להצטרף אליו. גם אשתו בחרה להישאר לגור בישראל ולהמשיך בעבודתה כמזכירה בינלאומית ביקב 1848.

"התרגשתי מאוד להגיש כתב אמנה לנשיא אוקראינה", סיפר ליאון לאחר הטקס, "לישראל ואוקראינה יחסים חמים וקרובים. עבורי זה היה רגע מיוחד. אני, הנציג של מדינת ישראל הדמוקרטית והחופשית, נציג כל האזרחים של המדינה שלנו ללא הבדל דת, מין או גזע, בן לניצולי שואה, רב אורתודוקסי עם חזות יהודית מובהקת ניצב בפני נשיא אוקראינה ידיד אמת של היהודים ושל ישראל וחושב כל הזמן על מה היו אומרים מאות האלפים שנרצחו כאן אם היו רואים את זה?".

הוא הוסיף: "אני גאה להיות הרב הראשון בתפקיד. אני חושב שזה הכי חשוב שכל החברה הישראלית תהיה מיוצגת בדיפלומטיה. אחדות החברה הישראלית מעבר למחלוקות חשובה לי מאוד ובפרט שכל חלק של החברה יכול לתרום לטובת מדינת ישראל".

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', ליאון נולד בצרפת וגדל בלוקסמבורג. בשנת 1982 עלה לארץ במסגרת הכשרת "בני עקיבא" בקיבוץ שדה אליהו. הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת לטביה וכיום לומד לתואר שלישי במחלקה ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בר-אילן. הוא רב אורתודוקסי מוסמך ודובר עברית, אנגלית, צרפתית, גרמנית, לוקסמבורגית, יידיש ורוסית. הוא שירת בצבא כמתנדב חו"ל ומפקד צוות תותחנים במילואים. לפני 25 שנה הצטרף לשירות החוץ הישראלי. בין השאר, שימש כראש המטה המדיני של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, שליח מדינת ישראל לענייני השבת הרכוש היהודי שנגזל בשואה, הקונסול הכללי של ישראל במונטריאול, קונסול לענייני תקשורת בניו יורק, ויועץ מדיני בשגרירות ישראל בברלין.

ליאון ינסה לשמור על היחסים הטובים בין ישראל לבין אוקראינה, וחיזוקם. היחסים במגמת התחזקות מאז שבוטלו הוויזות בין המדינות ־ מהלך שהוביל לזינוק בתיירות האוקראינית לישראל ובתיירות הישראלית לאוקראינה ובמיוחד לאומן מקום קברו של רבי נחמן מברסלב שמושך אליו מידי שנה עשרות אלפי ישראלים בימי ראש השנה ובמהלך השנה כולה.

היחסים נקלעו למשבר קשה לפני כשנתיים, לאחר שאוקראינה תמכה במפתיע בהצבעה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות בעקבות לחץ מצד ממשל אובמה ערב סיום כהונתו. ההחלטה הביאה לביטול ביקורו של ראש הממשלה היהודי־אוקראיני ולדימיר גרויסמן אך לאחר מספר חודשים היחסים שבו לשגרה.

הפרשנים מציינים כי מבחינה ביטחונית האוקראינים מאוכזבים מכך שישראל לא מוכנה לספק להם נשק, כדי שלא להרגיז את הרוסים שנמצאים במצב מתוח מול האוקראינים לאחר המאבק על האי קרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר