טור דעה

בלי חוכמות // בנימין י. רבינוביץ

כולם יודעים, עד כמה רבינו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, יצא מגדרו כדי להביא לבחירתו של משה ליאון. אוכל גם להעיד בעדות אישית, את הצער הגדול שאפף אותו למחרת הבחירות, כאשר התברר, שליאון לא נבחר. מרן זצ"ל התבטא אז במילים חריפות ביותר (חרדים)

בנימין י. רבינוביץ | כיכר השבת |
בני רבינוביץ (באדיבות המצלם)

מרן החזון איש זיע"א, היה נחרץ בדעתו להצלחת המערכה במערכות הבחירות, למרות שגדר על עצמו שלא להצטרף לכרוזים שנתפרסמו ברבים. יחד עם זאת, עדות מהימנה קיימת מאחד מגדולי הרבנים ורבה של קוממיות, הגאון רבי מנחם מנדל מנדלזון זצ"ל, אשר העיד על אביו הגאון הגדול רבי בנימין זצ"ל שהיה קרוב מאוד למרן החזון איש זצוק"ל בענינים רבים, ובפרט בענין מצוות השמיטה בארץ הקודש.

ומעשה שהיה: פעם ישב מרן החזון איש זיע"א עם הגאון רבי בנימין מנדלזון זצ"ל מחוץ לביתו שב"גבעת רוקח" בבני ברק לעת ערב. היה זה ערב יום בהחירות למועצת העיר, ומרן זיע"א היה פעיל בה מאוד, ימים בהם עמדה על הפרק שאלת הכרעת עתידה הרוחני של בני ברק. כשראה יהודים הולכים לבית הכנסת שח להגר"ב מנדלזון זצ"ל: "אתם רואים יהודים יקרים הולכים להתפלל מנחה ומעריב, יש להם שיעורי תורה, אבל אין להם את ההכרה וההבנה שהבחירות של מחר חשובות כתלמוד תורה ותפלה שלהם'".

אין צורך להכביר מילים מה עבר על עיר הקודש ירושלים בעיקר בעשור האחרון. כולם גם יודעים, עד כמה רבינו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, יצא מגדרו במערכת הבחירות האחרונה, כדי להביא לבחירתו של משה ליאון כראש העיר. אוכל גם להעיד בעדות אישית, את הצער הגדול שאפף אותו למחרת הבחירות, כאשר התברר, שליאון לא נבחר. מרן זצ"ל התבטא אז במילים חריפות ביותר. אנשי הבית לא זוכרים התבטאויות מעין אלו.

השיקולים האם להעמיד מועמד חרדי, עמדו גם אז לנגד עיניו ולנגד עיניהם של מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבלחטו"א. וכאז כן עתה. כל הצדדים והשיקולים הובאו לשולחנם של מרנן ורבנן עיני העדה שליט"א, והוראתם ברורה ונחרצת, שעל ציבור היראים לתמוך ולהצביע במר משה ליאון, כך שמה שנותר לשלומי אמוני ישראל, הוא לקיים את דברי תורתנו הק': "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה. לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" וכדברי רש"י: "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן כשאומר לך על ימין ימין ועל שמאל שמאל".

• • •

באחד הימים פגשתי איש נכבד שידיו רב לו במערכות הבחירות. כשהעליתי בפניו את חששותיי בדבר האדישות הקיימת בשולי המחנה, גם אצל אלו שרואים את הוראתם הברורה של גדולי התורה, למול אלו המורים לעצמם בשב ואל תעשה בנימוקים שונים ומשונים, הוא הרגיע אותי באומרו, שמאז ומקדם, היו רבים שחשבו כי חכמתם קדמה לדעתם של גדולי התורה, אך זה לא מנע מהם לבא ולבקש מאותם גאונים וצדיקים שליט"א את ברכתם, כשנקלעו ל"ע לעת צרה ומצוקה, או כשנצרכו לישועה בדבר הקרוב לביתם.

כשמתקרבים ליום הבחירות, יש לצערינו כאלו שנתפסים באידיאולוגיה, שאין עיוות גדול הימנה, שהם יודעים ומבינים יותר ממרנן ורבנן שליט"א, ונוקטים בגישה של "שב ואל תעשה", וכך הם סבורים, הם בחרו בדרך ה"טובה" ביותר. לא זו אף זו. את גישה הנואלת זו, הם גם תומכים בדעת אנשים (פרשנים בלע"ז), שהפוליטיקה וההיצמדות לפוליטיקאים היא ארוחת הבוקר שלהם. כל בוקר, יחד עם כוס הקפה, לאחר סקירה מהירה על כל כותרות העיתונים היומיים, שלהם ושל שכניהם גם יחד, ועוד סוגים שונים של תקשורת, הם מתחילים לחשב חישובים שונים ומשונים, מדוע כדאי להצביע לפלוני ולא לאלמוני, למפלגה זו ולא לאחרת, ומה בדעת פלוני להגיב לאלמוני במידה וזה ילך עם שלמוני.

מערכת בחירות, זה הזמן שלהם. לאחר קריאת כל סקרי העיתונים ורשתות התקשורת השונות, המרוכזים בכתבה אחת של הכתב הפוליטי החרוץ, הם עורכים סיכום משלהם. הדף והעט נרתמים למשימה, ולחילופין הקול והמיקרופון, והם מעלים חישובים שונים, שעולים ויורדים בזה אחר זה. כשכוס הקפה מסתיים סופית, ועם זה יחד גם החישובים השונים, הם יוצאים בארשת חשיבות של "מי כמותם יודע", וחולקים את ידענותם עם כל הנקרה בדרכם או בקולם

הם מספרים מדוע אותו מועמד שקיבל בסקר פלוני ינצח בסיבוב ראשון, ומה יקרה אם יעלה רק לסיבוב שני, ומה יעשו המפסידים. הם לא רק יודעים הכל. הם בעיקר רוצים שכולנו נחשוב ונחליט בדיוק לפי החישובים והאינטרסים שלהם. בפי אותם אנשים, ושל שכמותם, מצויים סיסמאות לרוב, המבטאים את חשיבתם ה"עמקנית" למה ממש חשוב להצביע לפלוני. קשה להתעמת עם כאלה אנשים, הם הרי יודעים ומבינים את הכל. אך זוהי דעת בעלי בתים בהתגלמותה. זוהי היפוכה הגמור והמוחלט של דעת התורה.

דעת התורה, רואה במערכת הבחירות את הזמן שבו נקבע על כל אחד מבעלי זכות ההצבעה, היכן הוא אוחז במערכה על קיום התורה. על קדושת עירו. על צרכי החינוך התורתיים. על שבת קודש. על איך תיראה רחובה של עיר בחול ובשבת. דעת התורה רואה במערכת הבחירות זמן גורלי שבו כל עיקרי הדת מוטלים על כף המאזניים, ותלויים בהצבעה של כל אחד ואחד משומרי התורה והמצוות.

דעת גדולי התורה שמיהם אנו חיים, רואים במערכת הבחירות את ההזדמנות להגדיל עוד ועוד את מספר המכריזים ה' הוא האלוקים והתורה היא חיינו! דעת התורה רואה במערכת הבחירות את ההזדמנות להגדיל את כח ההשפעה הפוליטי על כל מסגרת החיים בכל עיר ועיר, ועל אחת כמה וכמה, בפלטרין של מלך, הלא היא ירושלים עיר הקודש והמקדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר