התוכנית החדשה

משרד הבריאות פועל ליצירת 'אשפוז ביתי'

תכנית חדשה של משרד הבריאות תפעל להקמת מערך אשפוז ביתי שיאפשר לחולים שאין בהם סכנה להיות מאושפזים בביתם באמצעות מערך רופאים ואחיות שיטפל בהם (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בימים האחרונים הפיץ משרד הבריאות מסמך לקופות החולים בו הוא מפרט בפניהן את התנאים שבהם יוכלו לקבל תמיכה כלכלית – במידה שיחליטו להקים מערך "אשפוז בית" לחולים במקום להשאירם להשגחה בבתי החולים העמוסים לעייפה. הפרטים מתפרסמים הבוקר לראשונה ב'ידיעןת אחרונות'.

מדובר בשינוי המתוכנן בעיקר בשל הצפיפות הרבה במחלוקות בבתי החולים, אחת הצפיפויות היותר גדולות בעולם המערבי.

שיעור תפיסת המיטות בישראל הוא השני בעולם ועומד על 93.8% - רק באירלנד יש שיעור גבוה יותר (94.2%). בהולנד שיעור התפוסה עומד על 59.2%, בארצות־הברית על 63.6% ובפורטוגל 65.1%.

מנגד מספר המיטות בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי – בישראל יש רק 2.3 מיטות אשפוז לכל אלף נפש. הממוצע במדינות המערביות עומד על 3.6 מיטות לאלף נפש. לשם השוואה - ביפן יש 7.8 מיטות, בדרום־קוריאה 7.1 ובגרמניה 6.1 מיטות לכל אלף נפש.

בנוסף, על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני מספר שנים, מספר החולים שנפטרים בכל שנה בבתי החולים כתוצאה מזיהומים עומד על 6,000־4,000 בני אדם מדי שנה. שהות ממושכת של חולים במחלקות בבתי החולים עלולה לגרום להם להידבק בחיידקים ולסיבוך של המחלה שלהם ואפילו למוות.

לכן על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', במשרד הבריאות החליטו להוביל מהלך של אשפוז בית כדי לחסוך מחולים את הצורך לקבל טיפול בבית החולים. על פי התוכנית קופות החולים יקימו מחלקות פנימיות בביתם של המטופלים שינוהלו על ידי הצוות הרפואי של קופת החולים. המחלקה תכלול מנהל מחלקה, מנהלת סיעודית, צוות רופאים, אחיות וצוות מנהלי.

על פי התוכנית, המחלקה תהיה במרחק של 50 ק"מ לכל היותר בין בתי המטופלים. על מנהל המחלקה והצוות הסיעודי יהיה להגיע ולבקר את החולים בטווח ובפרק זמן סביר. במשרד הבריאות דורשים מקופת החולים שתהיה לה היכולת לטפל בלפחות עשרה חולים בו־זמנית בכל מחלקה שתיפתח.

בין הדרישות הנוספות: ניטור מרחוק אחרי החולים המאושפזים במחלקה במשך כל שעות היממה, מוקד שיהיה מאויש באחיות שיוכלו לתת מענה ורופאים שיהיו זמינים גם מרחוק על מנת לבצע הערכה רפואית של החולה על סמך הנתונים שמועברים אליהם.

לפני פתיחת המחלקה יצטרכו קופות החולים להציג לראש מינהל הרפואה ולסמנכ"ל הפיקוח על קופות החולים את התוכנית שלהם לפתיחת המחלקה – ורק אם זו תעמוד בתנאים אלה ייתנו אישור לפתיחתה.

לא כל חולה יוכל לקבל "אשפוז בית" על פי התנאים של משרד הבריאות – חולה שביקר במיון או אושפז בבית חולים יוכל להמשיך את האשפוז בביתו ובתנאי שהוא לא היה מאושפז בבית חולים יותר מ־72 שעות בסך הכל. במשרד הבריאות רוצים שהחולים שיקבלו טיפול ביתי יהיו החולים שסובלים ממחלות פשוטות יחסית ולא החולים המורכבים שמצבם הרפואי עלול להידרדר וכן הטיפול בהם דורש ניטור צפוף יותר.

קופות החולים שיישמו את התוכנית צפויות לקבל תשלום עבור כל יום אשפוז של מטופל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר