הדילמה ההלכתית

נולד בראש חודש כסלו לפני 13 שנה - מתי בר המצווה?

נערי בר מצווה שנולדו לפני 13 שנה בראש חודש כסלו, נקלעו השנה לדילמה הלכתית - האם בר המצווה שלהם חלה כבר בל' בחשון, שכן כשנולדו היה רק יום אחד ראש חודש (יהדות)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הנחת תפילין (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

נער שנולד בראש חודש כסלו תשס"ו והגיע לגיל 13 השנה, מתי תאריך בר המצווה שלו - ל' במרחשוון או א' בכסלו? השאלה הזו, שדנו בה גדולי הדור לאורך הדורות, נצרכת להכרעה מעשית בדיוק בשנה זו, בה ראש חודש כסלו חל יומיים - ל' בחשון ביום חמישי וא' בכסלו ביום שישי.

השנה מתרחש מצב הלכתי נדיר, כאשר בר המצווה של נער בן שלוש עשרה אינו חל באותו תאריך עברי בו נולד הנער לפני שלוש עשרה שנים. אותו נער שנולד בא' בכסלו - יחגוג את בר המצווה ב-ל' בחשוון.

במודעה המתפרסמת הבוקר בביטאון "המבשר" נכתב: "להסיר מכשול, יש לעורר לכל אלו שנולדו לפני שלוש עשרה שנה בא' כסלו שאינם נעשים בר מצוה בא' כסלו, אלא בל' חשון! לכן עליהם להניח תפילין כבר ביום חמישי ל' חשון הבעל"ט.

"זאת על פי פסק המשנה ברורה, (סי' נ"ה סקמ"ה) שמי שנולד בא' כסלו ובשנה שנולד היה רק יום אחד ראש חודש, (שלא היה בשנה זו ל' חשון), ובשנה שנעשה בר מצוה יש שני ימי ראש חודש, שנעשה בר מצוה ביום א' דראש חודש. והבוחר יבחר לעשות שאלת חכם". על המודעה חתמו "המעוררים".

יצוין כי כך אכן פוסק המשנה ברורה, בסימן נ"ה ס"ק מ"ה, בשם גדולי האחרונים וזה לשונו: "ומי שנולד בראש חודש כסלו ולא היה רק יום אחד ראש חודש, ובשנת י"ג היו שני ימים ראש חודש, נעשה בר מצוה ביום א' דראש חודש".

לסיכום, מי שנולד בא' בכסלו לפני שלוש עשרה שנה, כשראש חודש כסלו היה יום אחד, מאחר והשנה ראש חודש כסלו הוא יומיים, פסקו האחרונים שנחשב לגדול כבר בל' בחשון, שהרי עברו עליו 29 יום שלמים.

למעשה, יש להתחיל בהנחת תפילין (למי שלא מניח לפני יום בר המצווה) וחל חיוב על כל המצוות מהתורה - ביום ל' בחשון. אמנם הגאון רבי דוד יוסף כתב בספר 'הלכה ברורה', שראוי שלא יוציא ידי חובה כחזן או בזימון עד לא' בכסלו בגלל הדעות החולקות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר