תמונת מצב עגומה

ביהכנ"ס ההיסטורי נהפך למועדון תועבה: 'רוקדים על הדם'

בעיר סמביר שבמחוז לבוב, נרכש בהכנ"ס ונהפך למקום פריצות, לזעמם של יהודי אוקראינה • "עוד זוכרים את אלפי קדושי העיר, אך רומסים את זכרם. בכנסייה זה היה קורה?" (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
בית כנסת עתיק עומד שומם באוקראינה (צילום: shutterstock)

חילולי בתי כנסת היסטוריים באירופה נמשכים: איש ציבור יהודי באוקראינה פרסם תיעוד, לפיו בית כנסת היסטורי במחוז לבוב הוסב למועדון ומקום פריצות.

יצויין כי באירופה כבר יש, למרבה הצער, בתי כנסת המשמשים כמסעדות, אך כעת מדובר בשפל חדש ומזעזע.

אדוארד דולינסקי, יו"ר ועידת יהודי אוקראינה, פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט זועם, לפיו בית הכנסת ההיסטורי שבעיר סמביר חולל בצורה מחפירה, ומתרחשת בו תועבה מהסוג הגרוע ביותר.

אדוארד דולינסקי (צילום: מתוך פייסבוק)

"תושבי העיר עוד זוכרים היטב את אלפי היהודים שחיו בסמביר, ואשר נרצחו בה בברוטאליות על ידי הנאצים ומשתפי פעולה מקומיים", כתב דולינסקי. לדבריו, "אחד מאותם תושבים הוא ראש העיר לשעבר, טאראס קופיליאק. אך טראס רכש את בית הכנסת ופתח בו את מועדון הדיסקו 'איווה', מקום מלא בפריצות".

דולינסקי ממשיך ותוקף: "כעת, בבניין שבו יהודים התפללו במשך מאות שנים, המקומיים רוקדים בצהלה ורומסים את זכרם של יהודים תמימים שנרצחו. אני תוהה אם יש באוקראינה כנסיות המשמשות כמועדונים", כתב, כשהוא מצרף לפוסט סרטון וידאו מבית הכנסת המחולל.

יהודי אוקראיני נוסף מספר ל'כיכר': "זהו השריד המרכזי ליהדות סמביר המעטירה שחרבה, הם ממש רוקדים על הדם והם יודעים זאת".

בית העלמין היהודי בעיר (צילום: שאטרסטוק)

בשיחה עם 'כיכר השבת' מגיב רבה הראשי של אוקראינה, הגאון רבי יעקב דב בלייך, על המקרה.

"זה התחיל כבר לפני 20 שנה, כאשר בבית העלמין היהודי בסמביר החליט מאן דהו להציב מגן דוד ענק. המקומיים התקוממו, והקימו צלבים גדולים ברחבי בית העלמין בטענה שבמיקום זה נהרגו בשואה גם נוצרים.

"במשך 20 השנים האחרונות פועלים עסקנים יהודיים להסיר את הצלבים המבישים, אך ללא הצלחה. גם שגרירויות ארה"ב וקנדה ניסו להתערב, אך מי שנלחם להותיר את הצלבים במקומם הוא לא אחר מאשר טאראס קופיליאק, אותו ראש עיר לשעבר שאחראי כעת על הסבת בית הכנסת למועדון.

"קופיליאק הסית את תושבי העיר כנגד היהודים, בטענה שברצונם לגרש מהשטח את הצלבים שלטענתו זכו לברכתו של כומר כלשהו. מאחר שלפי החוק האוקראיני הרשות המקומית היא הקובעת הבלעדית בענייני שטחי העיר, וקופיליאק שימש כחבר מועצת העיר ובתקופה מסויימת אף כראש העיר, הוא הצליח במאבק והצלבים עדיין עומדים על שטח בית העלמין.

בניין עיריית סמביר (צילום: שאטרסטוק)

"חבל שבאוקראינה לא קיים חוק שמחייב את הממשלה לשמר מבני דת. יצויין כי בערים שונות באוקראינה כמו דרוהוביטש שומרו בתי כנסת לתפארת, אך סמביר שהיא עיר קטנה יחסית לא זכתה לכך, וקרה מה שקרה. חילול זכרם של יהודי סמביר מקומם ועצוב", דברי הרב בלייך.

סמביר היא עיר עם היסטוריה יהודית עשירה אך כאובה. העדות הראשונה למגורי יהודים בסמביר היתה כבר ב-1447. בית הכנסת משוערך ל-1735, כאשר ניתנו ליהודים זכויות מלאות. מאות שנים לאחר מכן התפתחה בעיר חצר חסידית קטנה בשם 'סאמבור', ובעיר התגוררו אדמור"י השושלת.

מכ-6,300 יהודי סמביר ואלפי יהודי יישובי הסביבה הסמוכים, שרדו את השואה כ-150 איש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר