עסקת ענק

חיל האוויר וצה"ל רוצים את ה-F-15 החדש

למרות שבעבר הצהירו שלא יקנו מטוסים נוספים בקרוב, בחיל האוויר מעוניינים במטוס ה-F-15 IA המתקדם שיגדיל משמעותית את יכולות ההפצצה של חיל האוויר (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האח הצעיר שלו יגיע לישראל? ה-F15 הוותיק (צילום: עופר צידון, פלאש 90)

לאחר תקופה של התלבטויות ודיונים החליטו בצה"ל ובחיל האוויר על רכישת מטוס הקרב ה־F-15 IA החדיש שישמש כמטוס ההפצצה של ישראל בשנים הקרובות. כך על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות'.

הרכישה הלא זולה בעליל שתעמוד יחד עם רכישות נוספות של צה"ל בארה"ב על 38 מיליארד דולר תוך עשור, טעונה עדיין את אישור שר הביטחון הממשלה, והמטוס הראשון צפוי לנחות בישראל לקראת 2023. במקביל ימשיך חיל־האוויר לרכוש את מטוסי החמקן.

על פי הדיווחים מדובר במטוס טוב בהרבה ממטוסי הF-15 שבידי ישראל כעת הן מבחינת היכולות שלו והן בשל כושר נשיאת הפצצות הגדול במיוחד שלו, הרבה יותר מכל מטוס הפצצה אחר. כמובן שעליו ישראל תוסיף את השכלולים מתוצרתה שישפרו אותו עוד יותר.

מדובר במטוס שישראל כבר רצתה לרכוש כמה שנים, אך האמריקנים העדיפו שישראל תרכוש דווקא את ה-F-35 החמקן זאת כדי קו הייצור שלו יימשך ויוסיף להשתפר לטובת הצי האמריקני שרוכש ורכש מטוסים רבים כאלה.

בתחילה היה המפציץ של בואינג מיועד בעיקר לקטארים ולסעודים, אך בשנה האחרונה החל חיל־האוויר האמריקאי להתעניין באף־15 החדיש גם עבור עצמו, מה שנתן על פי הדיווחים לישראל אור ירוק לפתוח במו"מ לרכישתו עליו דווח כבר בקיץ האחרון. על פי ההערכות, האמריקאים הסכימו לספק לישראל את המטוס החדיש, משום שהיא תמשיך במקביל ברכישת מטוסי החמקן.

בחיל־האוויר מדגישים אכן, כי האף־15 החדיש לא יחליף את החמקן ה-F35, אלא נועד לתגבר את המערך ולשפר את היכולות בכל החזיתות הרחוקות והקרובות.

ממסמך שהציג בימים האחרונים צה"ל לשר הביטחון היוצא אביגדור ליברמן עולה כי חיל־האוויר לא ויתר על המשך הרכש של החמקן. עם זאת, עסקת הרכש של הטייסת הנוספת, השלישית במספר, תתבצע בקצב נמוך מזה של שתי הראשונות. במסגרתה יירכשו שניים־שלושה מטוסים בשנה, זאת במקביל לרכישת האף־15 החדיש. בתום עסקת הרכש השלישית, שתימשך כעשור, יהיו לחיל האוויר כ־75 מטוסי חמקן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר